Gå til innhold
Arkivverket

[#40581] Anders(Andreas)Hansen Renden f. 1799


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk en henvendelse fra en av mine svigerinner i kveld som var på slektstreff. Det startet med at jeg fikk spørsmål om jeg hadde bind 11 del 2 av Skogn Historie, men det har jeg ikke. Etterhvert kom det frem at hun og noen andre ville vite noe om Karen Martha Andreasdatter født ca 1824 og hennes far Anders eller Andreas Hansen Renden. Finner en Karen Martha Andreasdatter født 16.09.1820 og døpt 12.11.1820 fra Skogn på Familiy Search, men hennes far var Andreas Monsen og Gunille Ellefsdatter.Karen Andreasdatter skulle være født ca 1824. Karen eller faren Andreas skulle også ha tilknytning til Finneplassen i Skogn, og de ville vite hvor Finneplassen lå. Fikk også etterhvert oppgitt at foreldre til Andreas skulle være Hans Arntsen Holtesvald og Karen Olsdatter. Jeg finner jo disse på folketellingen 1801 da, og det var det eneste sikre jeg fant på internett.Jeg fikk også beskjed om å sende svar på mail til en av deltagerne på slektstreffet hvis jeg fant noe mer. Regner med at han jeg i såfall skal sende mail til også er interessert i aner på Andreas Hansen. Han var veldig interessert i dette.Iallefall sender jeg over eventuelle svar som kommer inn her.Altså blir spørsmålene:1) Hva står det om Karen Andrasdatter og hennes famile i Finne?2)Hvor på Skogn er Finneplassen?3)Hvem var aner til Andreas Hansen Holtet født ca 1799, og hans foreldre Hans Arntsen født ca 1761(40 år i 1801)og Karen Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg som irriterer meg over at andre ikke skriver inn stedsnavn i overskriften, og nå har jeg gjort samme tabbe selv. Skulle ønske det var mulig å få rettet opp dette nå, men det er det vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du kan prøve deg med en mail til redaktøren (nederst til venstre). Jeg sett her at andre har gjort dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Peter Wiborg

Karen Marta Andersdatter, født 21 Nov 1823, døpt 07 Feb 1824, Skogn, Nord-TrøndelagForeldre: Anders Hansen & Elen Jensdr LenkeMulige søsken:Elen Anna Andersdatter, født 18 Mar 1829, døpt 10 May 1829Hans Andersen, født 23 Sep 1831, døpt 29 Sep 1831, død Sep 1831Johanna Magrethe Andersdatter, født 04 Aug 1835, døpt 22 Nov 1835Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen hjertelig takk for svarene Jan Peter. Skal prøve å sende direkte over på mail til han som skulle ha svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er kanskje den Elen Jensdatter som er å finne i Rennan over i 1801, og som da var 2 år? Hun var fosterbarn hos Lorents Peter von Hejdemann 70 år, og kona Dorthe Matthea Sommerchild 61 år. Han var gift 1. gang og hun 2. gang, og han var oberstløytnant av infanteriet, penjsonist, selveier og beboer.Jeg prøvde søk på Family Search igjen, men finner ingen Elen Jensdatter i Nord-Trøndelag i perioden 1797-1801 som døpt på IGI. På den andre søkemåten fikk jeg opp noen Elen Jensdatter fra andre steder i landet født i denne perioden, men kom ikke videre på en link der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, det ser ut til å være kun en mulighet på FS/IGI, så jeg vil tro det er hun her:Elen, døpt 26 DES 1798, Skogn, Nord Trondelag, NorwayForeldre: Jens Jacobsson & Maria Hansdr [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100238987204&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeSamme foreldrepar står også oppført med en Elen, døpt nesten 2 år tidligere. Jeg vil anta at hun døde som spedbarn.Elen, døpt 29 JAN 1797, Skogn, Nord TrondelagForeldre: Jens Jacobsson & Maria Hansdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det var den samme som jeg fant i 1801. Hva der det du gjør på Family Search som ikke jeg gjør? Jeg prøvde jo Family Search jeg også uten å få frem noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Elen burde ikke stått som fosterbarn, for foreldrene Jens & Maria står jo oppført lengre oppe på samme siden i FT-1801! :)Fra Skogn Historie, bind 10 del 1 s.277-278:Haugen (Geilhaugen), under Gnr 26 Rennan.Jens Jakobsen Haugen og Maria Hansdtr er første kjente brukere av Haugen, de fikk bygsel ca 1815. I 1801 var de tjenestefolk hos Hejdemann på Rennan.Jens & Maria gift 24/11 1796. Barn Elen f. 19/1 1797. Neste eier.Anders Hansen var dreng på Rennan og var 3/10 1823 gm datter på Haugen. De bodde som inderster og tok senere over plassen.Anders Hansen Haugen 20/12 1799-, g 3/10 1823 med Elen Jensdtr Haugen 1799-, dtr av Jens og Maria Anders var trolig sønn av Hans Arntsen Holtesvald og kona Karen Olsdtr.Barn: Karen Mathea 21/11-1823, Johannes 29/9-1826, Johanna 1829 (ikke innført i kirkeboka, feil?), Elen Anna 18/3-1829, Hans 23/9-1831, Johanna Margrethe 4/8 1835. Den 1/4 1834 var det skifte etter avdøde ungkar Ole Monsen Rennan. Arven etter han vart tildelt Elen Jensdtr Geilhaugen som belønning for at hun hadde stelt og pleiet Ole Monsen mens han lå syk.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.