Gå til innhold
Arkivverket

[#40584] Ove Ovesen Hvid(e) Wangensteen (1650-1717). Kan noen bekrefte hans foreldre?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Nå må vi konsentrerer oss om slekten bakover, hvis vi ser på Thue Ovesen (hentet fra en dansk slektstavle), her brnyttes Ovesen (ikke Auchessen)Amund Ellingsen Født senest 1500, død 1573-83 i Gran. Præst i Norderhov fra før 1537. Præst i Gran fra senest 1542. Fik 7 børn med sin husholderske.Datter: Anne Amundsdatter Født senest 1540 i Norderhov, død efter 1620 i Gran. Gift med Thorsten Sørensen Morsing. Født senest 1530, død 1612 i Gran. Præst i Ringebu 1557-1584. Præst i Gran 1584-1612.Datter: Aaste Thorstensdatter Født senest 1565 i Ringebu, død 1630 i Vaage. Gift 1583 med Christopher Eriksen Glad. Født senest 1555, død 1619 i Vaage. Præst i Øier 1585-1592. Præst i Vaage 1592-1619.Datter: Margrethe Christophersdatter Glad Født før 1610 i Vaage, død efter 1681 i Vang i Valdres. Thue Ovesen Lund (Bahre eller Bare) Født ca. 1592, død 1676-80 i Vang i Valdres. Præst i Vang i Valdres.Datter: Magdalene Thuesdatter Født senest 1635 i Vang i Valdres, død 1702 i Bragernes. Andreas Petersen Født før 1635, død 1676. Købmand i Bragernes ved Drammen i Norge.Søn: Thue Andreasen Wulfsberg Født senest 1660 i Bragernes, død 1704 i Bragernes. Købmand, trælasthandler og skibsredder. Gift 1682 i Bragernes med Guri Jacobsdatter.Søn: Thue Thuesen Wulfsberg Født 1698 i Bragernes, død 1740 i København. Bogholder ved Islandsk Kompagni i København. Gift 1733 i København med Cathrine Christophersdatter Paasche.Datter: Gurrie Magdalene Wulfsberg Født 1740 i København, død 1781 i København. Gift med Christian Caspar Siemsen.stor etterslek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ArnfridNå skjønner jeg ikke helt hva du vil fram til.Mener du at Ove Ovesen W kanskje er i slekt med noen av de i innlegg 127?, og i så fall hvem?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det var denne opplysningen fra NST om at det var sprkulert på om det kunne være et slektsskap mellom Ove Ovesen og hans forgjengere Hans Thuesen og Thue Ovesen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja jeg har også vært inne på den tanken (sammen med Engelstad), men Thue ble student i 1612 i Lund i Skåne, og da er det nærliggende å tro at han var fra traktene??Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, han var 20 år i 1612, og så vidt jeg husker var OA f 1597, 5 år senere. og OOW 1650, OA var jo en gammel mann da han fikk sønnen OOW. Kanskje vi skal gå videre på det sporet, finne ut om hans evt andre kone og øvrige barn, vil tro der er noe...Her fra en debatt om Thue Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ove Andersen var mellom 53 og 58 år da han fikk sønnen Ove Ovesen(W), her opererer vi med hans fødselsår enten 1850 eller 1854.Moren Margrete var mellom 37 og 42 år.Men de giftet seg i 1629, så det KAN ha vært født barn tidligere enn da Ove Ovesen(W) ble født. Det vet vi ingenting om ennå. Det er litt merkelig at det gikk over 20 år før førstefødte.Her er det fortsatt mange ubesvarte spårsmål!Vi får håpe andre også bretter opp skjorte-ermene og kommer med innspill :-))Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er totalt uten erfaring med skifter, men kunne det stå noe i Ove Ovesen Ws skifte?Brylluppet mellom Ove O W og Kirsti Larsdatter Riis kan vi glemme da det foregikk hjemme.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skal vi SE (med nye briller), DN går frem til 1590 så da må jeg søke på hvilke personer; Magnild og OAs foreldre.Gårdnavnet STEEN finnes to steder:b.3, s.402 71,66. Steen. Udt. sté1a.Er det hos Aasen fra Østerdalen anførte Sted f., Elvebred, jfr. Lille Elve- dalen GN. 7,19, hvor det haves i svagt bøiet Form; ligger tæt ved Glommen. Bla i Norske Gaardnavne b.3, s.413 26,1. Steen. Udt. sté2a, Dat. sté2en.Se Lille Elvedalen GN. 7,19; ligger lige ved Glommen.Kikket på Gandalff; diplomer og brev frem til 1660, men der var to fra Ellingbø men fra 1590-tallet, du kan jo kikke om du kjenner noen stedsnavn Lenkeså er det oversikt over manntallslister i (111), de må vi evt låne, dersom de ikke er tilgjengelige på et arkiv. Ikke her i Bergen, det er 99 % sikkert, det må bli østpå. Er der altså arkiv på Hamar, på Lillehammer også, eller?? Østfold-arkivene vet jeg ikke hvor befinner seg, men det kan vi finne ut av. Systemet er at det du ser i (111) tildels finnes på Mikrofilmer, dels i originaler. En telefon eller besøk på det aktuelle arkivet avklarer det. Ta utskrift av de tre sidene i (111). Sjekk også ut om det finnes tingbøker, de (Oppland og Østfold) er ikke med i Tingbokprosjektet eller i SABs digitaliserte tingbøker.Det ser ikke ut til å være aktuelle digitaliserte kirkebøker eller skifter. Skal vi til Vestfold eller Danmark er det en del digitalisert; www.vestfold-slekt.net og runeberg.netVi får ta tiden til hjelp og håpe at noen klarer å hoste opp noen flere tips; Per, Per m fl....Vi må holde tråden aktiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er jo Riksarkiv her på Hamar som dekker Hedmark og Oppland.Bare fortell meg vha jeg skal se etter, så tar jeg på meg brillene og løperLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja da har du dekket Valdres.Kirkebøker:Det er best å begynne med det siste, nemlig OOW, Kristi og Magnilds død (helst SKIFTER også), så går du bakover og finner, hvis du vil og det er mulig, fødsler og konfirmasjoner til barna og vielsen til OOW og Kristi Larsdtr. Dødsfall til eventuelle barn som små. Forlovere er interessant. Søsken, spesielt interessant er ugifte søsken av OOW og Kristi, som der kan være skifter etter. Jeg aner ikke om det ble ført kirkebøker i Vang, det var vel i tilfelle OOW som førte dem, så da får vi kanskje se skriften hans, be om å få en kopi av den, hvis mulig, alltid spennende.Folketellinger; sjekk om der er tellinger for Vang på 1600-tallet, det var telling på 1660-tallet, se (111). Spør om det finnes på Mikrofilm, få hjelp til å lese dem, evt spør om de kan hjelpe deg med å gjøre oppslag. Hvilken gård bodde OOW på? Ha alt slikt klart på forhånd, føds.år, navn, osv. Det var vel bare menn som sto i manntallet.Andre kilder kan som sagt være tingbøker, Matrikler, skattelister er viktig, rettsprotokoller mv.Dette ble mye på en gang. Husk å skrive ned alt du trenger på forhånd, ta f eks kopi av denne debatten og marker nav, steder, årstall etc.Det er ingen vits å starte med Fredrikstad, tror jeg, det er langt tilbake. Vi må først ha på plass alt mht OOW og Kristi, søsken av dem er, som sagt, spesielt interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arnfrid:Det var den sommerferien :-) Sittende på Riksarkivet med briller, digitalkamera, (må jo virke litt som turist) termos og matpakke, og høre Skibladner tute i det fjerne.Men det er verdt det, og jeg skal gjøre det. Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Huff da, det hørtes da fryktelig trist ut...Jeg skal til Kongsberg neste uke (Jazz, du vet), har de arkiv som kan ha noe vi trenger, så kan jeg ta en tur der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Magnhild kan vel godt være i familie med de Hvidene som nevnes i innlegg 116, selvom hun døde som en fattig kvinne på et enkelt værelse. Mannen hennes skal jo, jfr innlegg 104, ha blitt slått konkurs.Tror ikke Magnhild kan ha vært datter til noen hvermannsen når hun blir gift med en rådmann og får en sønn som blir prest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvordan kan man få gjort oppslag iVegard Elvestrand: Generalkonduktør Christopher Hammer (1720-1804) og hans manuskriptsamling ?Her skal det stå om Cornelius:Cornelius Hvid = Cornelius Hansen Hvid = Cornelius Hviid = Cornelius Huid (fogd over Hadeland,. Toten og Valdres) ... s. 813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

KnutNei det høres merkelig ut. Og hennes sønn Ove Ovesen var magister og prest og eier av krongodset Steile i Vang, men... det fantes vel også den gang barn som ikke tenkte så mye på sine foreldre kanskje?Kilden til dette at hun var fattig er OOWs beretning i forbindelse med koppskatten (innlegg 91)Jeg sitter på hele historien om hennes manns forretningsvirksomhet og fall.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Så vidt jeg kan se har ennå ingen i denne debatten benyttet den mest utførlige, detaljerte og oppdaterte prestehistorien som finnes for Vang, nemlig Kjell T. Lunds «Han far. Prestehistorie og bygdeliv Vang i Valdres», utgitt av Vang historielag 1997. Dette er kanskje den mest omfattende prestehistorien skrevet for noe prestegjeld i hele landet. Det er et grundig arbeid med et vell av opplysninger, alt kildebelagt og med få feil. Her er det 12 tette sider om Ove Ovesen (Wangensteen), hans opphav, liv og virke, samt barn og etterkommere. En del av de uklare spørsmålene nevnt ovenfor blir her belyst. Han spør bl.a. om ikke Magnild kan ha vært Ove Ovesens stemor og da på kronologisk grunnlag. Boka finnes på bibliotek, men er antakelig ennå å få kjøpt. Jeg har tidligere sett den på antikvariat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og jeg blir mer og mer sikker på at navnet Hvid(e) er fra morsslekten. Dette fordi OOWs to sønner i 1703, Lars og Ove, ble innskrevet som studenter i Christiania som Wangensteen.Det var sikkert lettere å gi slipp på et slektsnavn av kognatisk opprinnelse, enn et som var slektens virkelige navn.Eller tar jeg feil?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

RandiTusen, tusen takk!!Dette var utrolig nyttige opplysninger, og jeg må innrømme at jeg ikke visste om boken. Jeg står på døren til Hamar Bibliotek i morgen tidlig.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.