Gå til innhold
Arkivverket

[#40585] Gudrød Haraldson hvor ble det av ham? Russland?


Gjest Thor Böhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Böhmer

En bør kanskje være litt mere forsiktig med å dra igang spekulative diskusjoner. Men jeg tar sjansen.Det sies at de første russiske konger eller tsarer skulle komme fra Skandinavia.En av disse skulle hete Rørek. Et navn som visstnok ikke er brukt i Sverige? Da drister jeg meg til å vise til at Harald Hårfagre og Gyda Eiriksdatter hadde en sønn: Rørek. Jeg kan ikke se at Snorre opplyser om hvor det ble av ham. Er det noen som drister seg utpå det spekulative - som selvsagt ikke er slektshistorie, men noe mere segnepreget. Vi vet jo at det var sterke forbindelser den vegen og muligens var det nødvendig å 'importere' flere skandinaver som da hadde større lojalitet til en hersker av utenlandsk opprindelse enn muligens befolkningen for øvrig??Eller hvem kom først? Skandinaviske bosetninger og deretter en skandinavisk hersker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei ThorDette har jeg ikke greie på men jeg så en side her på nettet hvor det blir sagt at Rørek var en kvinne, Rørek Haraldsdottir ???. Det kan da ikke være riktig? LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja vi ville definitivt ikke ha noen kvinnelige høvdinger den gang.Men det er annerledes nå :-)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Au, dette var en stygg trykkleif. Jeg tenkte Rørek og skrev Gudrød. Det var Rørek som skulle diskuteres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.