Gå til innhold
Arkivverket

[#40587] Rørek Haraldson hvor ble det av ham? Russland?


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

En bør kanskje være litt mere forsiktig med å dra igang spekulative diskusjoner. Men jeg tar sjansen.Det sies at de første russiske konger eller tsarer skulle komme fra Skandinavia.En av disse skulle hete Rørek. Et navn som visstnok ikke er brukt i Sverige? Det sies at det var tre brødre som kom. Navnet på de to andre er ukjente. Da drister jeg meg til å vise til at Harald Hårfagre og Gyda Eiriksdatter hadde en sønn: Rørek.Jeg kan ikke se at Snorre opplyser om hvor det ble av ham. I alle fall Harald hadde mange sønner og disse kunne å herske.Er det noen som drister seg utpå det spekulative - som selvsagt ikke er slektshistorie, men noe mere segnepreget. Vi vet jo at det var sterke forbindelser den vegen og muligens var det nødvendig å 'importere' flere skandinaver som da hadde større lojalitet til en hersker av utenlandsk opprindelse enn muligens befolkningen for øvrig hadde??Eller hvem kom først? Skandinaviske bosetninger og deretter en skandinavisk hersker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

På finsk heter svensker 'ruotsi'. Jeg tror forøvrig ikke at det stemmer at Rørek (Rørik, Redrik, Rorik osv.) er benyttet i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg har tatt påstanden om at navnet ikke er brukt i Sverige fra Tor Heyerdahl. Navnet har en typisk germansk form, så jeg er heller ikke sikker på at påstanden er riktig.Imidlertid er det interessant å se på forbindelsene østover. Jeg skal til Yorkshire i september og da blir mitt fokus vestover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hvilket menneske er det som er god fisk i alle sammenhenger? Vi som er fra Hamar, har gjennom levetida fulgt de norske historikere i diskusjon om Hamar og Hedemarken mht vikingetida etc. Mye av den fisken har blitt til lutefisk og fakta endrer seg. Forholdet er at tør du ikke å diskutere, så får du ingen endring i oppfatningene. Det er vel egentlig det som var Tor Heierdals store budskap i denne sammenhengen? Han prøvde vel heller ikke på å være et sannhetsvitne, bare påpeke at norske historikere hadde fastlåste standpunkter. Vel, jeg er hverken historiker eller noe annet i denne sammenhengen. Bare observatør som observerer en millimeter av fliken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Poenget mitt var vel bare at påstanden som Thor Heyerdahl kommer med (det er en påstand om at navnet Rørek ikke forekommer i Sverige, og har derfor ikke noe å gjøre med utfordringer av fastlåste standpunkter), må efterprøves på et eller annet vis, særlig fordi mannen ellers hadde god fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Ad 4: jeg har alltid hört at 'ruotsi' har sitt etymologiske opphav i stedsnavnet Roslagen i Sverige, noe som ogsaa gjelder for 'Russland'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.