Gå til innhold
Arkivverket

[#40590] Johannes Pedersen f.ca 1762 Eivindvik


Gjest Ottar Eliassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

En Johannes Pederssøn Assem ble trol. 19/4 og viet 6/7 1788 Brekke krk. Gulen med Ingeborg Olsdt. Sættre. (K: kirkebøker DA)Kirkebøker for Lindås finnes også der ang. barn som Johannes fikk før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Har funnet disse, men de bor i Gulen FT 1801. Da bor Johannes på Mellingen i Lindås, samme plass som ved hans død i 1808. Det er ved hans død at Eivindvik er nevnt. Det har i all år vert hevdet at han kom fra Radøy, men at det kunne vere et blindspor. Har ikke fått no som jeg har funnet på nettet til å passe enda. mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ja det ser jeg nå. Prøvde å søke etter Ingeborg, men ser hun står oppført som Ingerborg. Da er i det minste de ute av bildet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Denne Johannes er omtalt i Engesæter sin bygdebok for Brekke. Der er han sønn til Peder Lasseson Asheim og Durdei Ivarsdtr. Oppedal. Der har han også broren Peder Pederson.Men Engesæter har rotet litt her, for han sier også at Peder Lasseson Ytre Brekke ble gift med denne Durdei Ivarsdtr. og bosatt på Sletten i Lindås.Eg har lett mye etter disse personene i de forskjellige databasene, men heller ikke eg har funnet noe godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

At Johannes har noe med Brekke distriktet å gjøre går greit frem av skiftet i 1796. Kom hans kone også fra Gulen? Har noen alderen på foreldrene og broren? Terje, har du noen av disse i dine aner? Jeg kommer fra Johannes sin søn Bendix(1797), som han fikk med Brynhild Iversdatter. Ikke lett å holde styr på så mange løse tråder :-)) mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Takk Kenneth. Setter de i arkivforumet. Hvem lager bygdebok for Radøy (Sletta/Mellingen): Noen som vet det? mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det er Anders Haugland i Ølen som er bygdebokforfatter for Radøy kommune. Undertegnede har i tillegg vært bygdebokmedarbeider for Radøy kommune. Så opplysningene som kommer frem her blir notert ned av meg.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Flott Kenneth. Så du resultatet på skiftene? Peder Pedersen Instefjord d:23.11.1824 er etter all sansynlighet bror til Johannes Pedersen Mellingen d:1808 Det stemmer meget godt med barna. Får jeg rede på ting andre veier,skal jeg gi beskjed.mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Enkemann Peder Johannessen Pollen eller Instefjord gifter seg i 1786 med pike Gunnhild Jonsdatter Østerbø: Lenke Det samme paret døper sønnen Jon den 12. august 1787 i Gulen (Her bør kirkebok sjekkes slik at du får bostedet til foreldrene). Dette kan være den halvbroren som bor i Bergen ved skiftet i 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Takker så meget,Kenneth. Da er Johannes og Peder fra et annet ekteskap,da disse var født tideligere. Hvem var da første konen? Johannes var født ca.1760 og Peder 1765?? Får se merpå Instefjord; kansje det ligger et svar der. mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Har sett litt på denne saken og det hele er litt komplisert. Gulen eller Eivindvik prestegjeld besto av sognene Gulen, Bø, Brekke og Lavik. Fra 1682-1749 finnes det kirkebøker for hele prestegjeldet. Fra 1750-ca. 1779 finnes det kun kirkebøker for Gulen sogn. Dermed er det ikke så rart at Peder Johannessen sitt første giftermål eller sønnenes fødsler på 1760-tallet ikke er innført.Jakob Olsen Brekke f. 1719 d. 1781 gift 1. gang 1746 i Gulen med Dorthe Kristensdatter Myren og gift 2. gang med Synneve Monsdatter. Det ble holdt skifte etter Jakob Olsen Brekke i Gulen den 7. februar 1782. Arvingene var enken Synneve Monsdatter, halvbroren Peder Johannessen som var skysskar på Brekke og halvsøsteren Brita Lassesdatter gift med Anders Anfinnsen Næsse.Denne Peder Johannessen er etter all sannsynlig 'vår' Peder Johannessen. Sønnen Peder Pedersen bor på Brekke i 1796 og 1801.Disse 3 halvsøsknene hadde felles mor som fikk alle utenfor ekteskap:Den 21. okt. 1719 ble barnet Jakob døpt i Hyllestad kirke: Foreldrene var Anna Rasmusdatter Møllesdal og Ole Nilsen som tjente på Midttakle.Den 23. mai 1723 ble barnet Peder døpt. Foreldrene var Johannes Pedersen Møllesdal og Anna Rasmusdatter Ytre Torvund.Den 8. september 1726 ble barnet Brita døpt. Foreldrene var Lasse Olsen Ytre Torvund og Anna Rasmusdatter Indre Bø. Dette var også Anna Rasmusdatter sitt 3. leiermål.Det ble holdt skifte 19. feb. 1798 etter Ole Rognaldsen Sætre i Lavik: '...Ældste Datter Ingeborg Olsdatter gift med Johannes Pedersen Brække paa Sletten i Nordhordlehn' Legg merke til at Johannes blir kalt for Brekke så her er tydelig en sammenheng.Skifte 22. mars 1802 etter levende kårenke Mari Nilsdatter Sætre i Lavik: 'Ældste Datter Ingeborg OlsDr. gift med Johannes Pedersen boende paa Huusmandspladset Haaeland i Lindaas Skibreede og Nordhordlehns Fogderie'Dermed er det ingen tvil om at Johannes Pedersen Asheim (der han må ha tjent) gift 1788 med Ingeborg Olsdatter Sætre var det paret som kom til Radøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Forøvrig var sønnen Jon døpt den 12. aug. 1787. Foreldrene Peder Johannessen og Gunnhild Jonsdatter var da husmannsfolk eller inderster på Pollen i Solund.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Mange takk, Kenneth.Skal lage meg et oppsett på dette,så får jeg ta mer om Gulen senere. Begynner nå med barna til Johannes Pedersen. mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kenneth Bratland

Den 21. april 1759 ble Per (Peder) Johannessen Torvund sitt barn Johannes døpt i Gulen. Fadderne var Arne Torvund, Rasmus Torvund, Endre Norstrand og Ingeborg Torvund. Dette må være 'vår' Johannes Pedersen som skal være født i Eivindvik.I sjeleregisteret for Gulen 1783 finner vi Peder Pedersen på 17 år som tjente på gården 'Frem Breche' hos Sjur Olsen og kona Haldis Lassesdatter. I samme kilde finner vi at en Johannes Pedersen som var konfirmert tjente på gården Engeset hos Torstein Iversen og kona Siri Larsdatter.Når det gjelder Mølmesdal slekten:Peder Hansen Mølmesdal f. ca. 1661 d. 1749 (skifte 2. aug. 1749). Han hadde flere sønner deriblant Johannes Pedersen den eldre 18 år i 1701 og Johannes Pedersen den yngre 10 år i 1701. Det er en av disse sønnene som må være far til Peder som var født utenfor ekteskap i 1723.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.