Gå til innhold
Arkivverket

[#40591] Bruk av 'Frode Fredegos saga' som kilde


Gjest Eivind Stenshorne
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Stenshorne

Hvordan er pålitelighetsgraden til 'Frode Fredegods saga' skrevet av Saxe Runemeister på 1200-tallet?Er den f.eks. mer til å stole på enn Snorres kongesagaer og isledingesagaene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Saxo Grammaticus' historieverk er et lappeteppe av myter, sagn og eventyr fra en rekke plasser (ikke bare Danmark), og bør med tanke på tiden frem til Harald Blåtand tas med en hel bøsse med salt. Pålitelighetsgraden for opplysninger fra 900-tallet og utover kan jeg ikke svare for, men det er fortsatt 300 år frem til det ble skrevet ned, og derfor neppe helt nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Stenshorne

Takk, Kenneth. Men kjenner du til Erik frå Rennesøy-sagnet i Frode Fredegod?(Har laget et tema om dette før, men fikk ikke mange tilb.m.)Vet du om sagnet om Erik stemmer? Og hvor sikkert det er at han faktisk kom fra gården Dale?Kjenner man til hans etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Unnskyld meg, Eivind, men hvordan tror du noen som helst kan svare på slike spørsmål? Kan du ikke like gjerne legge det ut på arkivforum med spørsmål om noen kan slå det opp i kirkeboka for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Stenshorne

Stå på Lars! Erik levde for 1000 år sia. Tenkte ikke på noen lang ætteliste av etterkommere fram til idag. Siden han er RELATIVT lite kjent(mitt inntrykk), tenkte jeg at det kan hende var noen eksperter som så innlegget som kunne svare på spørsmålet der og da med noe sånt som om man vet om han fikk barn eller ikke.Forventet ikke at noen skulle forske ut dette for meg. Forventet selvsagt ikke en lang utgreiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.