Gå til innhold
Arkivverket

[#40594] Gudmund Amundsen Skreppestad, HØLAND, 15-1600-tallet


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Hva vites om denne personen?Jeg er særlig interessert i å vite om hans kone® og barn. Hans skal visstnok ha vært gift med en Torvaldsdatter Øsken og hatt barna Torvald, Amund, Goro og Berthe. Er alle barna fra samme ekteskap, og hvem er egentlig konen?All hjelp mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Takk for den. Problemet er at om cirka-tallene stemmer her, er 'Toron' (jeg tviler på at navnet er kildebelagt) 50 år da hun får siste barn. Det er i de aller fleste tilfeller ikke mulig å få barn i så høy alder for en kvinne. Hun kan jo selvfølgelig være yngre, og årstallene for barna kan være unøyaktige.Derfor er det viktig å finne ut hva kildene sier, og hvilke kilder som nevner disse personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er kanskje en mulighet å sende en mail til June Ferguson for å få kildene?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Ingen dum idé. Nå oppgir hun riktignok en annen (Barbara Bednarz) som kilde, så det er kanskje egentlig henne jeg burde spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja gjør det Kenneth.Ellers har jeg vært borti flere tilfeller da de ble mor i 50-års alderen.Jeg ser også at siden er oppdatert i 2004.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Anbefaler heller å se på følgende: Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog 3, av Arnfinn Wennemo, Gunn Cathrine Løwe og Odd Ottesen, Aurskog- Høland kommune 1999. ISBN 82-995118-01. Her er mye informasjon, bla. annet vises denne Gudmunds segl fra 1624. Dette seglet inneholder bokstavene GG, og det antas at han var sønn av Gunder (Amundsen) som skattet av Skreppestad i 1560. Ektefellen oppgis her som ikke kjennt, og barna som 1. Tarvald, 2. Ole (til Åmot i Aurskog), 3. en datter (gift med Erik Berger M. i Aurskog), 4. Guro gift med Gulbrand Eid, og 5. en mulig datter gift med Jørgen Berdinsen Burhol. Mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei Petter.Takk for denne informasjonen. Jeg ser at ingen datter ved navn Berthe er nevnt. Berthe Gudmundsdatter Skreppestad skal visstnok først ha vært gift med en Tord på Auten, derefter med Harald Tolvsen (Auten).Finnes det noe informasjon om dette under Auten, muligvis i samme bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Romerike historielag eller noe lignende har gitt ut noen bøker med historie fra distriktet. Jeg har en kopi fra en av disse bøkene, bd.2. Det er 10 sider som omhandler Skreppestadslekta fra Høland; - arv - odel - ekteskap og deling av gårder. Desverre så har jeg tydeligvis ikke skrevet ned hele tittelen på boka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Kenneth, jeg har de 3 første av bygdebøkene i hylla, og kan ikke se at Auten er omtalt i disse. Da blir gården formodentlig dekket av en av de senere utgavene.mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Auten er omtalt i bygdeboka for Aurskog under gården Våler. Der blir den omtalt som 'garden som var lagt øde og senere gikk opp i Våler'. Bygdebokforfatteren vet ikke når dette skjedde, men viser til at Auten er omtalt på 1400-tallet, og i Anders Heyerdahls bok fra 1882 der det står at 'merker etter åkrer og hustomter på Auten har vist seg like til den siste tid'. Min kone kommer fra Våler vestre, og kjenner Auten som navn på et område mellom gårdene Våler vestre og Våler østre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Marie Gran

Jeg vil tilføye noe til det Petter F Vennemoe skriver i sitt innlegg. I gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog, bind 2, ligger beskrivelsen for Øsken. Der skrives at Gunder Skrepstad Nordre, løste inn gården i 1572. I 1616 var Gudmund Amundsen Skrepstad Nordre eier og han satt som eier fortsatt i 1645. I 1647 er Øsken delt mellom sønnen Ole Gudmundsen Åmot i Aurskog, datteren Goro Gudmundsdatter og hennes mann Torstein Eid Søndre og svigersønnen Erik Berger Mellom, Aurskog. Flere barn av Gudmund nevnes ikke.Når det gjelder Auten kan dette i tillegg til en gård i Aurskog, også være nabogården til Øsken i Høland. Men denne gårdens beskrivelse vil først komme i senere bøker.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg viser til innlegg 7 som nevner ”Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog”, nærmere bestemt bind 3, s. 323-324, men også til min artikkel ”Noen hølandske slekter på 1600-tallet”, utgitt i Romerikstun, bind XVII (1992), s. 141-159. Artikkelen kan ansees som et forarbeid til presentasjonen av blant annet slekten på Nordre Skrepstad på 1600-tallet i bygdeboka. Her drøftes også forhold ved Johan Garders artikkel ”Skreppestad-slekten fra Høland”, utgitt i Romerike ættehistorielags årbok, bind II, hefte 1 (1946), s. 3-14 (nevnt i innlegg 9), og som jeg på noen punkter imøtegår. (Det er Garder som ”skapte” personen ”Gudmund Amundsen Skrepstad”.)Petters kortfattede sammendrag i innlegg 7 er ryddig og greit. Men jeg ser at i bygdeboka er Ole Åmot i Aurskog dessverre ved en glipp presentert som sønn av Gudmund Skrepstad. Ole hadde O.P. i seglet sitt, og han er etter alt å dømme svigersønn av Gudmund, slik jeg oppfører ham i min nevnte artikkel. (Etter at artikkelen ble skrevet, kom jeg også frem til at det var god grunn til å anta at Jørgen Berdinsen Burhol var en svigersønn av Gudmund.)De opplysninger som fremkommer ved henvisningen til en lenke i innlegg 2, virker til dels fullstendig apokryfe, i sær hva angår tiden før 1660. Det gjelder særlig dubleringen av barn i de forskjellige kull. Mon tro om det skyldes en ivrig kompilator som har høstet opplysninger på nettet, og her har funnet foreldrepar med barn med samme navn men med angitt eller gjettet eller beregnet fødselsår som er forskjellige – og så trukket slutningen at det er forskjellige barn med samme navn?Den Berte Gudmundsdatter som omtales i innlegg 8, bodde på Auten i Fet, og hun var etter alt å dømme søster av Sjur Gudmundsen Ulsrud på Enebakkneset (jf. ”Bygdehistorie for Fet”, bind 5, s. 130, og bind 6, s. 180). At de skulle være fra Nordre Skrepstad i Høland kjenner jeg ikke til holdepunkter for å anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Tusen takk, Odd, dette var flotte opplysninger! Da kan jeg trygt stryke Gudmund Skreppestad fra anetreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.