Gå til innhold
Arkivverket

[#40596] Helena Pedersdotter (1855-1944) frå Nes i Hedmark til Minnesota - opphav?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Ft1865 for plassen Rosenberg under garden Herstad i Nes, Hedmark, syner desse folki:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Peder Pedersen Husfader, Inderst g Skrædder 1832 StorelvedalenMaria Monsdatter hans Kone g 1826 RingsagerKaren Pedersdatter deres Datter ug 1857 Næs HedemarkenRaghnild Pedersdatter Inderst e Strikning 1811 Gausdals Prgj.Hellene Pedersdatter hendes Datter ug 1855 Næs Hedemarken~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Peder Johnson og Ragnhild Pedersdotter gifte seg i Nes 24.10.1835 og fekk mange born i Nes:* Peder, dpt. Nes 4.11.1835 Nordre Askeeie* Bernt, dpt. Nes 24.1.1841 Nedre Gjestvangeie* Pauline, dpt. Nes 15.10.1843 Mellem Kiseeie* Johan Petter Andreas, dpt. Nes 11.1.1846 Nedre Gjestvangeie* Eline Augusta, dpt. Nes 1.4.1850 Nordre Askeeie* Petronelle, dpt. Nes 26.12.1851 Nordre Askeeie* Helene, dpt. Nes 9.4.1855 ??Frå Amerika får eg opplyst at Helen var fødd 11.2.1855.Mori Ragnhild og dei to yngste døtrene Petronelle og Helene utvandra i 1873 til Nicollet Co., MNEr det nokon med lokal kunnskap som kan hjelpa meg finna svar på følgjande spørsmål:* Yrket til Peder Johnson og bustaden deira i Nes (kva plass under kva hard ''hamna'' dei til slutt)?* Opphavi til Peder Johnson og Ragnhild Pedersdotter?* Stadfesting av fødselsdatoen til Helene Pedersdotter, 11.2.1855?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Grethe Flood

Dette tema har stått ubesvart en god stund. Mulig du i mellomtiden har funnet svar på spørsmålet om når Helene Pedersdatter var født/døpt. Men i fall du ikke har fått svar, blåser jeg – som du pleier å si – støv av dette temaet og legger inn lenken fra kirkeboka som viser at Helene var født 11.2.1855 og ble døpt 9.4.1855 i Nes (se nr. 37 helt nederst)[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070122310222.jpg>LenkeVed vielsen (her funnet i klokkerboka) ser det ut som det står at Peder Johnsen er født på Aske-eiet, sønn av husmann John Andersen. Han er 27 år. Ragnhild Pedersdatter, tjenestepige, 22 år, er født på Busberg i Gausdal, datter av gårdbruker Peder Christensen Busberg (se par nr. 25) Lenke.Jeg finner en gård som heter Bulsberg i Gausdal i 1801. Og der bor det en gårdbruker ved navn Peder Christensen. Han er gift med Anne Syversdatter, og de har to døtre som heter Rønnau og en datter som Guro. Peder Christensens mor, Guro Eriksdatter, er også en del av huslyden i 1801. LenkeI LDS/Family Search vil du finne at Peder og Anne har flere barn, blant annet datteren Ragnhild, som er døpt i Østre Gausdal 28.2.1813 – jf. skannet kirkebok (se til høyre) Lenke. Ved dåpen står det Peder Christensen Busberg, så da må jo dette være den rette Ragnhild.Peder Johnsen var 27 år da han giftet seg i 1835, f.ca. 1808. I FS finner jeg en Peder Jonsen, døpt 1.1.1809, Nes, sønn av Jon Andersen og Berte Pedersdatter. Og når jeg finner dåpen i skannet kirkebok, står det vel Jon Andersen AscheEj. på Peders far (se til høyre, nr. 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grethe for interessante og nyttige opplysningar! Dette problemet stod framleis uløyst i mine papir, men no er det komplett!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.