Gå til innhold
Arkivverket

[#40600] Peder Pedersen Lauvås(Skatval)født 1759


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Holder på å legge inn aner på en kjær stebestefar fra Løvtangen i Åsen her(Arne Georg Løvtangen født 1913), og kommer over på Skatval på Peder Pedersen Lauvås født 1759. Han var bruker i Løvtangen, og fikk blant annet sønnen Peder i 1797 i Løvtangen som er min stebestefars ane. Ifølge bygdeboka for Åsen skal han være gift med Ragnhild Jørgensdatter født 1767.Så går jeg til Skatvalsbokas bind 1 under Løvås og finner Peder døpt 29.04.1759 med foreldre Peder Johnsen født 1715 og Bendi Pedersdatter. Problemet er at her har Peder fått Fredrikke Pedersdatter til kone, og hun skal være fra Hilaunet under Norde Hilan gårdsnummer 20. For det første så står Hilaunet under nr. 19, og for det andre er ikke Fredrikke nevnt hverken der eller under gårdsnummer 20.Så finner jeg på side 116 i bind 1 den samme Peder døpt 29.04.1759, og nå har han fått Ragnhild Jørgensdatter til kone. Henne ble han gift med 04.06.1781, men ifølge bygdeboka for Åsen ble hun født i 1767. Det går også hele 7 år før Peder og Ragnhild får sitt 1 barn. Hvis fødselsåret til Ragnhild er riktig, så kan ikke året for giftermålet være riktig. Her er det mye som må være feil?Etter alle disse feilene blir spørsmålene:1)Er det 2 Peder Pedersen Lauvåsen som ble født i 1759?2)Kan jeg stole på at Peder Johnsen født 1715 og Bendi Pedersdatter født 1722 og var brukere i Lauvåsen var foreldre til den Peder jeg er ute etter her?3)Når ble Peder Pedersen og Ragnhild Jørgensdatter egentlig gift? Har siste tallet i 1781 blitt feiltolket, og så skal det kanskje stå 1787?4)Kan den samme Peder Pedersen Løvås først ha vørt gift med Fredrikke Pedersdatter i 1781, og så ha blitt gift senere med Ragnhild Jørgensdatter?Bare jeg får avklart disse spørsmålene, så finner jeg vel frem videre i Skatvalsbøkene selv. Ser kirkebøkene senere på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Peder Pedersen og hustru Ragnhild Jørgensdatter her i 1801: LenkeHer står noen ca årstall som du ser.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg pussig nok et ektepar med samme navn, gift i passe tidsrom, men jeg vet jo ikke om dette kan være rett? LenkeHer må nok kirkebokoppslag til. Skal lete litt videre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også gjort et foreldresøk på Peder Pedersen og Ragnhild Jørgensdatter. Her fant jeg følgene barn under IGI :Anne dpt 15 feb 1795, FrostaPeter dpt 15 okt 1792 FrostaOtto dpt 9 okt 1803Så finner jeg et ektepar med samme navn som har fått en datter Eli Johanne f. 7 april 93. ( dette kan jo være et annet par? I.R.I.legger en lenke til den sist nevnte: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser nå at du bare kan glemme den opplysning om giftemål pluss den fødsel som jeg prøvde å legge inn sist. Her er helt feil tidsrom.Beklager!Barna som er født på Frosta passer derimot bedre i alder!Fortsetter leting-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til Peder P. dpt 1797 på Frosta: LenkeOm du ser på 1801 folketellingen så ser det ut til at 1 datter kan være kalt opp etter Petters Mor? Innlegg nr. 2 , lenke.Ekteskap tror jeg jeg ville lett eter på Frosta ca 1788-1789.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til Peder P. dpt 1797 på Frosta: LenkeOm du ser på 1801 folketellingen så ser det ut til at 1 datter kan være kalt opp etter Petters Mor? Innlegg nr. 2 , lenke.Ekteskap tror jeg jeg ville lett etter på Frosta ca 1788-1789.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er overveldet over alt arbeidet du har lagt for dagen for å hjelpe meg Gunn, og jeg sier tusen takk. Vil også si at den stebestefaren jeg skrev navn på i innlegg 1 døde i 2002, slik at ingen tror at jeg skriver om nålevende.Folketellingen 1801 kunne jeg jo ha funnet selv hadde jeg tenkt meg om, men Family Search har jeg hatt visse problemer med tidligere. Jeg får jo kirkebøkene for Frosta 1750-1811(1817?) på fjernlån snart, og hvis Peder og Ragnhild ble gift på Frosta finner jeg dem jo der. De kan jo også ha blitt gift i Stjørdal og flyttet til Åsen mellom 1787/88 og 1797, og da vil det ta lang tid før jeg får sett deres giftermål. Skal jo til Trøndelag i sommer, men om det blir anledning til å se kirkebøker da er ikke sikkert siden jeg besøker familien og skal være sammen med dem.Feilene i Skatvalsboka er jeg fremdeles overgitt over, og de motsier jo til og med seg selv når de skriver at Peder var gift med Fredrikke Pedersdatter på ett sted og Ragnhild Jørgensdatter på et annet. Siden bygdeboka for Åsen skriver om Ragnhild Jørgensdatter og generelt har lagt veldig mye arbeid i bygdebøkene(veldig lite feil å finne ellers der), så er det nok bygdeboka for Åsen som har rett når det gjelder hvem Peder var gift med iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hyggelig om noe av det jeg fant var til hjelp. Jeg tøyset jo litt i farten med orstall for ekteskap med de samme navnene. ( 100 års forskjell)Men nå som du får kirkebøker , håper jeg du vil finne de opplysningene du trenger der. Lykke til og riktig god sommertur til Trøndelag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eva Helene Erntsen

Har du funnet noen løsning på problemet? Leter etter samme mann og kone.Har lånt Stjørdalsboka bind IV Skatval. Er det en annen bok om Skatval også? Sidetall etc stemmer ikke overens med den jeg har. I den jeg har lånt finner jeg Per Person Lauvås f 1759 g.m. Ragnhild Jørgensdtr på side 86 under 'ymse eldre husmenn under Hilan'. Per/Peder er også ført opp under Lauvås med foreldre Per Jonsen Lauvås og Bendi Persdtr Bjørdalen.Har lett under 'Ætte-oversyn' etter hvilken Jørgen Ragnhild kunne være datter av. Jørgen var tydeligvis ikke noe vanlig navn i Skatval. Kunne Per/Peder ha giftet seg med sitt søskenbarn? Riktignok er det i denne boken ikke oppgitt noen barn etter Jørgen Jonsen Hammerberg. Det var bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Stjørdalsboka bind 4 er den gamle Skatvalsboka. Jeg har både den og de nye. Det er utgitt nye bygdebøker for Skatval, utgitt av Skatval Historielag. Jeg har kjøpte først den gamle, og senere har jeg kjøpt de nye Skatvalsbøkene.Jeg har ikke jobbet noe mer med disse siden i fjor, men fant ikke Peder Pedersen og Ragnhild Jørgensdatter som gift i Åsen. De ble kanskje gift i Stjørdal, og de 2 eldste barna har jeg ikke funnet som døpt i Åsen.Jeg har funnet noe i ministralboka for Frosta/Åsen 1778-1811 på mikrofilm HF-1255:-Anne født 26.01.1795, og hjemmedøpt. Dåpsbekreftelse i Vang kirke i Åsen Esto Mihi(15.02)1795.-Peter døpt i Vang kirke 18.p.trinit(15.10)1797. Blant fadderne var Mali Steen fra Stjørdalen og Jørgen Forbordsplass.-Jonas født 21.08.1801, og døpt 12.p.trinit(23.08)1801 i Vang kirke.Skal se om jeg finner noe i de nye bygdebøkene om Jørgen Forbordsplass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Årsaken til at jeg skrev at jeg skulle se mer etter Jørgen Forbordsplass var selvfølgelig at jeg har notert han som fadder til Peter i 1797. Faddere var ofte slektninger, og jeg har funnet en som kan passe som bror til Ragnhild:Den eneste Jørgen som kan passe finner jeg i Forbordsvolden, og det var Jørgen Jørgensen født 1757(?). Det står spørsmpålstegn i bygdeboka. Han døde 29.07.1830, og han var gift 1 med Marit Pedersdatter.Deres sønn Jørgen ble født i 1784 på Frosta.Jørgen Jørgensen ble gift 2. gang med Mali Larsdatter den 26.12.1787. Hun ble døpt 06.03.1763, og døde 26.121834. Barn:1)Martha født 1789 og gravlagt 24.07.17912)Martha døpt 28.10.1792 og død i 18093)Lorents døpt 08.03.1795, og død 30.08.1795.4)Lorents født 1799 som var på en plass under Julset.5)Ellen født 1803 og gift med Hans Johannesen født 1802 som var bruker i Forbordsvolden.Vi må vel se i kirkebøker for Stjørdal for å finne ut noe mer, og det får jeg ikke gjort før i Oktober. Jeg skal til Stjørdal da, og de har kirkebøkene på mikrofilm på biblioteket der.Dessverre finner jeg ikke under Forbord hvor Jørgen kom ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Jeg får vel smøre meg med tolmodighet. Har litt av hvert annet på denne linja å gripe tak i. Årsaken til at jeg tenkte tanken at Peder og Ragnhild kunne være søskenbarn er at iflg den gamle boken hadde Per Jonson Lauvås en bror, Jørgen Hammerberg. Men det var vel kanskje ikke lov å gifte seg med søskenbarn på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er vel denne Jørgen jeg finner på side 23 i bind 1 av Skatvalsboka. Jørgen Johnsen Løvås bygslet gården Hamran den 07.02.1742, og kjøpte den av baker Jens Tvedt den 07.02.1752. Jørgen ble gravlagt den 20.12.1778. Gift den 19.02.1742 med Mali Johansdatter som var enke etter forrige bruker da. Det står dessverre ikke noe om de hadde barn.Jørgen og Peder var sønner av John Sivertsen og kona Anne Jørgnesdatter Løvås født 1685. Hun ble gravlagt 19.03.1719, og John ble gravlagt 22.01.1788. Barn:1)Jørgen døpt 02.09.17142)Peder døpt 09.04.1715, og neste bruker i Løvås.3)Anne døpt 02.02.1719.John ble gift 2 med Marit Johsndatter født 1683 og gravlagt 13.05.1725. Hun var fra Meråker.Det er noen mangler i Skatvalsboka, og kanskje hadde Jørgen Johnsen barn som ikke er ført der. Jeg skal prøve å få sett i kirkebok for Stjørdal når jeg skal dit i oktober, og dette er jo også av interesse for meg. Jeg skulle ha gjort det før, men har glemt det og hatt mange 'baller i luften' samtidig når det gjelder slektsforskningen. Nå holder jeg på i Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Peder Pedersen Løvås og Ragnhild Jørgensdatter giftet seg 4/6 1781. De står oppført i bind I side 116 med barna: Bendi døpt 5/8 1788, Ildri døpt 5/2 1792 og Maren døpt 13/1 1793.Under Hilaunet side 111/112 (g.nr.20/2) finner du Fredrikke Pedersdatter, men da oppført som gift med Johan Peter Pedersen Løvås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette giftermålet er en av de tingene jeg skal sjekke med kirkeboka når jeg kommer meg til Stjørdal, og hvis det er riktig så kan umulig Ragnhild ha blitt født i 1767(gift som 14-åring!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette giftermålet er en av de tingene jeg skal sjekke med kirkeboka når jeg kommer meg til Stjørdal, og hvis det er riktig så kan umulig Ragnhild ha blitt født i 1767(gift som 14-åring!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det ble ikke noe hjemtur til Trøndelag i Oktober, og når jeg skal hjem i Desember er jeg redd det ikke blir tid til å se etter dem jeg har lovet å se etter her. Det beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.