Gå til innhold
Arkivverket

[#40603] Daniel Pedersen og Dorte Amundsdatter i Gylterudlia i Vinger gift 1790 i Ediskog


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kjenner noen opphavet til Daniel Pedersen og Dorte Amundsdatter gift 18 apr 1790 i Eidskog. Daniel døde 1843 og Dorte 1801 begge i Gylterudlia.Finner en Dorte Amundsdatter som kan passe, døpt 13 jun 1763 i Vinger datter av Amund Oslen og Maren Pedersdatter i Skullerudmoen.Finner en Daniel Pedersen døpt 29 sep 1751 i Grue (FS) sønn av Peder Henriksen og Abelone Henriksdatter.Setter pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På den usikreste delen av FS (pedigree resource file) fant jeg Daniel Pedersen dpt. 20/12 1761 Krabberud, Vinger - død 5/5 1843. Gift 18/4 1790 Eidskog, HE med Dorthe Amundsdt. Moen. Ingen foreldre er oppført på han enda dåpsdatoen står.Foreldre til Dorthe: Amund Olsen Skullelrud (1698-21/6 1798 Skullerudmoen Vinger) gift 27/12 1751 Eidskog med Mari Nilsdt. f.1733 Utgaarden, Vinger. Maris foreldre: Nils Olsen Korterud (ca. 1714 Korterud-Udgaarden) gift 26/10 1732 Eidskog med Marte Eriksdt. Ingelsrud (dpt. 14/11 1700 Ingelsrud - 19/9 1784 Korterud Eidskog. Hennes foreldre Erik Torsen Aaserud? og Marte Nilsdt. Br-db-. (Det er noen rare bokstaver der).Dette kan absolutt ikke stoles på, men gir deg noen gårdsnavn du kan sjekke mot bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Skrevet 1 feil her og uteglemt data om Dorthe.Daniel Pedersen var født på den datoen, ikke døpt ?Dorthe Amundsdt. f. 12/7? 1763 Skullerudmoen Vinger, dpt. 20/6? 1763 Eidskog Vinger, død 1801 Gylterudlien Vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Avskrift av Vinger Kirkebok, Eidskog anneks 1766-1813 (Kongsvinger, Vinger og Austmarka Historielag, 2003) viser vielsen til Daniel Pedersen og Dorthe Amundsdatter 18.04.1790. Bak Daniel står det Biørberglien (Bjørberglia tilhørte Kabberud i Vinger). Bak Dorthe står det Skullerudmoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Guro Det er helt riktig det Berit Knudsen og Vidar Pedersen har funnet. Jeg har selv mine aner herifra. Foreldrene til Daniel er Peder Nilsen Bjørberlien og Marte Olsdatter Nordstun f.1727, Bjørnstad, Hedmark, gift 1760Dessverre har jeg ikke fødselår på Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Foreldrene til Marte Olsdatter Nordstun som jeg har er Ole Eriksen Bjørnstad f. 1677, død 1760 i Norstun, gift 1714 med Berte Bergersdtr Vestfjell, f.1685, død 1749 i Norstun. Berte's foreldre har jeg notert skal være Berger Olsen Vestfjell f. 1636, død 1710 i Vestfjell, gift med Åse Svendsdtr Østfjell, f. 1644, død 1710 i Vestfjell.Ta kontakt med Eidskog slektshistorielag, de sitter inne med mye opplysninger, kanskje også for denne slekten videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.