Gå til innhold
Arkivverket

[#40608] Skifte Opdal, Tysnes (1712-1717)


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Hei, jeg skulle gjerne ha visst hvem/hva som er nevnt i skifte for Peder Knutsen Laukhammer nedre. LenkeSærlig navn på enken og eventuelle stebarn er interessant. Konen var før gift med en Elling/Ellend som må ha dødd mellom 1690 og 1701, dersom det lar seg gjøre å finne også dette skiftet, hadde det vært helt fantastisk.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 4. april 1714 og nevner enken Maritte Andersdatter og barna Knud Pedersen, gift, bor fra Fladerager, og Maritte Pedersdatter, g.m. Endre Haaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hjertelig takk!Jeg finner ikke Maritte Pedersdatter i skifteregisteret for Sunnhordaland som er lagt ut her på DA. Er det likevel mulig å finne henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg mener selvfølgelig at jeg ikke finner Maritte Andersdatter, altså enken.Spørsmålet er altså om det er mulig å finne skifte efter henne likevel, selv om det ikke ser ut til å finnes i det skifteregisteret som er lagt ut her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

iflg. Tysnes 4 s. 723 ble Marta/Maritte Andersdt. gift 3. gang med Anders Hansson Kleppa, Strandvik, og skal ha forlatt verden i 1731. Da hun døde giftet Anders seg igjen med Marta Jensdt. Søreid. De bodde alle på Nedre Laukhamar.mvh Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Glemte å si at; Marta Andersdt. hadde 3 barn med Elling; 1. Inger(?) b. Singelstad, 2. Malena b. Uggdal br. 11, 3. Anders –trolig gift med en av døtrene til Ørjon Skato.Elling hadde et barn fra før med Agate Torsteinsdt. Lunde. Hun krevde i 1686 Elling sin ettermann, Peder Laukhammar, for 2 kyr som hadde blitt utlagt henne i skifte etter Elling “for hanss barns opfostring”. Peder lovte å betale for de to kyrne; 6 dlr.Marta og hennes 3. mann Anders, hadde ingen barn, men en fostersønn, Mons, som var sønn av Håkon Skorpo. Alle oppl. fra Tysnes 4.Mvh. Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei, Ingebjørg.Tusen takk, dette er helt fantastisk flott!Jeg har et par spørsmål til som jeg hadde håpet du kunne svare meg på:Er det noe farsnavn på Elling?Den nevnte datter Malena b. Uggdal br. 11 - kan du se efter hva som står under Uggdal? Det er mulig at dette er den Malene/Marte Ellingsdatter som gifter seg med Michel Knudsen Uggdal (Opdal). Jeg skulle gjerne ha av- eller bekreftet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

I Tysnesboka står det at Elling trolig var fra enten Tveit i Sørbygdo eller Kletta. Navnet har de skrevet slik; Elling (Nilsson Kletta el. Tveit?) Han skal være død ca. 1684. Etter de andre oppl. å dømme skal det ha vært skifte da. Det hadde vært veldig interessant å få vite hva som sto der! – Forfatteren av Tysnesboka er usikker når det gjelder Ellings datter Ingrid.Malene var ganske riktig gift med Mikkel Knutson Uggdal. Han ble gift 2. gang i 1734 med enken Guri Olsdt. Store-Gjersvik.Mvh. Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.