Gå til innhold
Arkivverket

[#40618] Inga, f. ca. 1890 i Alstadhaug (N-T), gift Skylstad ca. 1910. Bosted:Trondheim


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å finne et par av min kones tippoldeforeldre, nærmere bestemt foreldrene til Inga, g. ca. 1910 (i Trondheim?) med Jac(ob) Olsen Skylstad (1888-1984). Hun var visstnok fra Alstadhaug i nærheten av Levanger (det er vel i Skogn herred).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For å starte et sted. Jeg antar at dette er Jacob Olsen og familien hans på Skylstad i 1900-tellingen.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f01522&gardpostnr=52&personpostnr=337&merk=337#ovre>LenkeOg her er en Inga f.1891 med fødested Alstahaug, men i dette tilfellet Nordland.Det var eneste alternativ som dukket opp på landsdekkende søk med fornavn lik Inga, fødselsår 1890 +/- 1 år og fødested begynner på A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Rune!Jeg kan bekrefte at det er rett lenke til Skylstad-familien.Når det gjelder Inga, kan det godt være at min informasjon er feil m.h.t. hvilken Alsta(d)haug det er snakk om. Hun kan være f. i Alstahaug i Nordland. Det forklarer i så fall at det har vært vanskelig å finne foreldrene. Det jeg vet, er at hennes familie - i hvert fall senere - var knyttet til Levanger-traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I innlegg 1 har jeg gitt inntrykk av at Jacob og Inga muligens giftet seg i Trondheim. Jeg vet strengt tatt ikke hvor de giftet seg. De flyttet litt rundt og slo seg etter hvert ned i Trondheim. Det kan imidlertid se ut som om de bodde i Ålesund i 1920. I hvert fall offentliggjorde Jacob Skylstad da en polemikk han hadde startet i Dagbladet samme år til forsvar for husmennene (i forbindelse med en ny jordreform som var til politisk behandling). Der blir det opplyst at han da var redaksjonssekretær i Møre Tidend, og publikasjonen ble også utgitt av Møre Tidends Prenteverk i Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg antar at de fikk noen barn. Vet du hvem, når og hvor de ble født. Kanskje kan det la seg gjøre å finne opplysninger om Inga gjennom eventuelle fødsler. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden vi er så nær vår egen tid, vil jeg være litt varsom her, men de fikk flere barn - bl.a. dattera Dagrun (1915-2001). Hun ble g.m. Olav Arne Hougen fra Meldal i slutten av 1930-årene. Jeg vet dessverre ikke hvor hun ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg antar det er Inga Skylstad jeg finner begravet/død 31.10.1967 på kirkegården Tilfredshet under Domkirken i Trondheim. Jeg finner Jacob samme sted. Her er f.dato 26.03.1888 - 18.07.1986. Inga står oppført som Inga Marie, men dessverre uten fødselsdato. (gravminner i Norge)Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til Rune: Takk for kirkegårdsfunnene!Til Berit: Jeg skal studere den Inga Marie du har funnet nærmere. Jeg kommer tilbake til saken senere i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Har vært på Tilfredhet kirkegård i kveld. På gravstenen er det oppført Olav Skylstad 1922-1961, Inga Skylstad 1892-1967, Jakob Skylstad 1888-1986.

bilete1000.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk, Tommy! Der var sannelig Ingas fødselsår også. Ellers er det litt pussig at hun da står oppført som Inga Marie i 'Gravminner i Norge' (jf. innlegg 7), og at det dessuten der er oppført både fødsels- og dødsdato på Jacob. Det står jo ikke på gravsteinen.Den Inga Marie du fant, Berit, må være en annen - jf. fødselsåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Oddbjørn.Opplysningen om sønnen Olav som var født i 1922, fikk meg til å tenke over innholdet i innlegg nr.4. Dermed gikk turen til de skannede kirkebøkene for Ålesund (klokkerbok 1921.1934), og der på side 32 post 123 fant jeg Olav født 24.05 og døpt 23.07.1922.Her står Inga oppført som født Vaagsaas. Og Vaagsaasen er en gård i Alstadhaug, Nordland.Da er det kanskje en ide å sjekke ut kandidaten min i innlegg nr.2.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser i 1900-tellingen at der er 3 gårder i Alstahaug i Nordland som skrives Voxaasen, 1 skrives Vogsaasen og 1 skrives Vaagsaasen.Jeg ser ikke ved første øyekast noen klare forbindelser til Inga der, men kanskje noen med tilgang til andre kilder vedr. Alstahaug kan hjelpe deg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Rune!Her har du gjort en god jobb. Takk skal du ha. Din kandidat i innlegg 2 ser nå ut til å være den mest interessante. Når det gjelder Voxaasen/Vogsaasen/Vaagsaasen kan det jo være at ikke bare Inga - men hele familien har flyttet derfra i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, jeg har forsøks å finnen noen i landsdekkende søk i 1900 tellingen med ulike variasjoner av etternavnet, men uten hell. Jeg vet ikke om det finnes bygdebøker for Alstahaug, eller om noen kan ha tilgang til kirkebøkene fra området på 1890-tallet.Uansett, så har vi vel avdekket så mye at du burde har en rimelig stor sjengse til å finne svaret du jakter på. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gårdsnavnet Drog(s)aas (se lenken til forrige innlegg) finner jeg merkelig nok ikke igjen i ft. 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da er det kanskje samme mann du finner her i 1900, gift med Ane og med sju barn. Ingen Inga her, men en Agny f.1893? LenkeDu må nok få sjekket kirkeboka for døpte i Alstahaug 1891-93, det finner du kanskje Inga født. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Det er mulig at saken er løst og at Inga kommer fra Alstadhaug i Nordland, men jeg har hengt meg litt opp i at Oddbjørn i et innlegg sier at han vet at familien hennes har tilknytning til Levangertraktene. Det finnes en Alstadhaug kirke ved Levanger, men prestegjeldet heter Skogn. I 1900-tellingen finnes det faktisk en Inga Marie Johansdatter født 1893 som bor på gården Moen (84/2)i Skogn prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, for all del Arild, du kan selvsagt ha rett. Men kirkeboka i Ålesund sier klart ved sønnen Olavs fødsel i 1922 at hun var født Vaagsaas. Og det eneste stedet jeg finner med et passenede gårdsnavn er nettopp i Alstahaug, Nordland.Det betyr imidlertid ikke at det er utelukket at Inga og familien hennes kan ha slått seg ned i nærheten av Alstahaug N-T på et senere tidspunkt .Jeg tror fortsatt at svaret likker i kirkebokene for Alstahaug Nordland, med mindre man kan finne ut hvor Inga og Jacob giftet seg.Kan du Oddbjørn opplyse om paret fikk andre barn rundt 1920.Du behøver ikke nødvendigvis opplyse om navn, men fødselsår og kjønn.Kanskje man kan finne flere opplysninger i kirkebøkene i Ålesunmd også. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror vi skal se bort fra Levanger i denne omgangen. Der er det nok jeg som har koblet feil ved å koble en senere Levanger-tilknytning (som jeg strengt tatt ikke har detaljerte kunnskaper om) til Alstadhaug i Skogn. Jeg er nokså overbevist om at Rune er på sporet.Når det gjelder andre barn, tror jeg ikke det er mulig å finne noen i de skannede kirkebøkene for Ålesund. Olav var, så vidt jeg vet, yngstebarnet.Nøkkelen til en endelig stadfestelse av Ingas identitet ligger nok i forlovelsen/vielsen - som nok ikke foregikk i Ålesund. Jeg har i hvert fall ikke funnet noe i den skannede lysningsprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jacob Skylstad, som altså kom fra Skylstad i Hjørundfjord, hadde nok flere stopp på veien, før han i slutten av 1920-årene ble ansatt i Adresseavisen i Trondheim. På hjemmesiden til Åndalsnes Idrettsforening er han nevnt som medstifter og styremedlem i foreningens skilag i 1911. Så er selvsagt spørsmålet: Hvor kan han ha truffet Inga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan se i kirkeboka for Alstahaug i Nordland på torsdag når jeg likevel skal på biblioteket, og det finnes ikke bygdebøker for Alstahaug i Nordland dessverre. Når det gjelder bygdebøker for Alstahaug i Skogn så er det vel 'Skogn Historie' det siktes til. Jeg har noen av disse, men jeg har kun bind som dekker Frol og Ekne/Markabygda etter 1801(altså ikke de riktige bindene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei ! Inga Marie Jørgensdatter Vaagsaas ble gift i Skålvær kirke den 28. april 1911(innførsel i Alstahaug Klokkerbok (830c06)):'Jakob Olai Skylstad, Redningsmaskinist (???), f.1888 Norengfjord i Hjørendfjord. (Far:Gaardbr. Ole Olsen Skylstad). Inga Maria Jørgensdtr. Vaagsaas,f.1892, Altern.(Far:Skom. Jørgen Johansen Vaagsaas).'Hun var datter til Jørgen Mathias Edvin Johansen Vaagsaas f.ca 1866. og Jensine Emilie Aleksandersdatter f.ca 1866, død 1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.