Gå til innhold
Arkivverket

[#40619] Andreas Haagensen gift med Marta Marie Mortensd.


Gjest Siv storø nesse
 Del

Recommended Posts

Gjest Siv storø nesse

Søker etter forfedre av Andreas Haagensen f.1810 i Stod.Og konen Marta maria mortensd. f. 1809 på Nærø I folketellingen for 1865 bodde de ved Salsbruket på plassen Moen,I Fosnes. Han var da Husmand med jord. De var foreldrene til Helmer Mathæus Andreass., Nekoline Margrete og Ovidia Magrete Andreassd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I kirkeboken står det at Andreas er født som uekte, og at farens navn er Haagen Johansen Homnessveet. At morens navn ikke er oppgitt, kan tyde på at foreldrene hadde lovet å gifte seg. Fadderne til Andreas gir ingen pekepinn om hvem moren kan være.I Beitstadboka under Homnessveet står følgende: 'Nye plassfolk er ikke sikkert å finne før i 1790-åra. Da kommer Johan Eriksen og kona Marit Hågensdtr (også omtalt Hansdtr.). Også de må ha vært innflyttere. Ved hjelp av folketelling og skifter kan vi rekonstruere familien slik: Han f. 1746, ho f. 1754. De er ikke viet i Beitstad og de eldste barna ikke født der. Barn er: 1. Erik, f. 1776, g. 1803 m. enke Olava Guttormsdtr., d. barnlaus 1807, 2. Hågen, f. 1778, bur i Trondheim 1830, 3. Johan, f. 1780 d. 1796, 4. Kirsten, f. 1780, heime og ugift 1830, 6. Karen, f. 1791 d. ugift Utvik 7/5 1829 etter at ho 6 dager før hadde fått ei dtr. Karen Marta, 7. Hans, f. Homnespl. 1794, 8. Ingebrigt f.og d. 1797, 9. Ingebrigt f. 1798, d. 1806.Johan Homnessveet døde i 1810. Skiftet etter han viser at det var eit bra bu til å være husmann med 126 rdl. til arvingene. Men vi må huske at det var inflasjonstid med høge priser på lausøre. Enka Marit Hågensdtr. døde 25/7 1830. Buet etter ho var så lite, at arvingene fekk fri råderett over det.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Dette var merkelig. Da jeg la inn innlegget mitt, kom det opp et innlegg fra Anne Hildrum, mens mitt var borte. Så dukket mitt innlegg opp, mens Annes innlegg forsvant.Anne viste til Andreas Haagensen Marken, som er født i 1711. Andreas, sønn av Haagen Johansen Homnessveet er født i 1710. Det er vel nødvendig å se på ekteskapet til Andreas for å finne ut hvem av disse som er den rette - hvis ikke Anne har mer informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.