Gå til innhold
Arkivverket

[#40623] Jens Hjertin Tode og Marit Brynjulfsdatter, Meløy/Rødøy


Gjest Gry Onarheim Dahlmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei,Har et tema oppe her : LenkeVet det var innlegg og svar jeg var med på i 2004 her på DA vedr etterkommere til dette paret, men finner ikke tilbake til disse innlegg.Mange med kunnskap om Meløy/Rødøy her på DA, så hvis noen her har betraktninger vedr opplysningene i lenken overfor, blir jeg og mange andre med samme aner kjempeglad !Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Vi kan vel slå fast en ting: Den godeste Hellena er ikke innført i noen protokoll som døpt hverken i Rødøy eller Meløy, men blir konfirmert fra Setvik i 1811. Jeg tror du må utenom Rødøy/Meløy for å finne fødselen - eller så er den utelatt i ministerialbøkene.Når det gjelder familien i Arhaugen kan du studere mine notater om Sophia Jensdatter:Sophia Jensdatters aner: Far: Ane 2B: Jens Brynildsen, født ca. 1712. I Arhaugen i 1743. Oppsitter i Arhaugen. Død i Arhaugen og jordsatt 31/1 1768 i Meløy, skifte # 0806. Gift 1/11 1743 i Meløy med Barbro Jonsdatter. Søsken: 1: Anne Brynildsdatter, født ca. 1709. Ugift i 1748. Død i Bjærangen og jordsatt 9/3 1766 i Meløy. 2: Christopher Brynildsen, født ca. 1712. Død på Arhaugen og jordsatt 19/2 1763 i Meløy, skifte # 0688. Gift 1/11 1740 i Meløy med Dorthe Thomasdatter, født ca. 1716. Død i Arhaugen og jordsatt 15/5 1767 i Meløy, skifte # 0749. Hun giftet seg på nytt i desember 1763 med Baruch Nilsen. Barn: 2a: Peder Christophersen, født i Arhaugen og døpt 16/7 1741 i Meløy. Død liten. 2b: Peder Christophersen, født i Arhaugen og døpt 26/5 1743 i Meløy. Død før 1748. 2c: Inger -eg. Ingeborg - Christophersdatter, født i Arhaugen og døpt 27/3 1746 i Meløy. Konf. fra Arhaugen 1763. Ugift. Død ca. 1771, skifte på Rødøy i Rødøy 9/4 d.å., skifte # 0876. 2d: Marit Christophersdatter, født i Arhaugen og døpt 13/7 1749 i Meløy. På Selstad i 1798. Ugift tjener i 1801. Død på Selstad og jordsatt 9/5 1813 i Meløy. 2e: Nils Christophersen, født ca. 1752 i Arhaugen i Meløy. Lever i 1771. Inderst. Død ca. 1798, skifte på Halsa 27/4 d.å., skifte # 1608. Gift 26/12 1773 i Meløy med Elen Larsdatter, født ca. 1720. Fattig enke i Korsvik i 1801. Ingen barn. 2f: Brynild Christophersen, født ca. 1752 i Arhaugen i Meløy. Lever i 1771. Tjenestekar. Død ca. 1794, skifte i Dalen 1/7 d.å., skifte # 1497. Gift 1/1 1782 i Meløy med Anne Størkersdatter, født ca. 1752 på Melen i Rødøy. Enke i Dalen i 1801. Barn: 2f1: Dorthea Brynildsdatter, født i Arhaugen og døpt 16/9 1781 i Meløy. Tj i Dalen i 1801. Død i Dalen og jordsatt 25/6 1815 i Meløy, skifte # 2180. Gift 2/11 1806 i Meløy med Hans Hansen, født ca. 1782 i Storvik i Gildeskål. Død efter 1842. Jfr. Familie 032. Han giftet seg på nytt 16/7 1815 med enken Karen Berg Pedersdatter, født ca. 1767. Barn som døde små. 2f2: Christopher Brynildsen, født i Arhaugen og døpt 25/4 1784 i Meløy. Drev 1-1-12 jord i Grimstad i Gildeskål i 1817 og 1818. 2f3: Marit - døpt Martha - Brynildsdatter, født i Dalen og døpt 10/8 1788 i Meløy. Tjente i Dalen i 1801. Ugift. Død 1/10 1842 i Dalen. Uekte barn i 1813. 2f4: Hans Brynildsen, født i Dalen og døpt 1/7 1792 i Meløy. Fosterbarn i Dalen i 1801. Ikke i rullene fra 1809. 2g: Thomas Christophersen, født ca. 1755 i Arhaugen i Meløy. Konf. fra Bolga i 1774. I Svinvær i 1798 og 1806. Drev 0-0-18 jord i Snyen til 1818. Gift 1/1 1782 i Rødøy med enken Berit Olsdatter, født ca. 1731. Død i Svinvær og jordsatt 15/7 1804 i Rødøy, skifte # 1849. Gift 2. gang 5/1 1806 i Rødøy med Elen Olsdatter. Famile Bolga 3: Jens Brynildsen, født ca 1712. Ane 2B, her. 4: Barbro Brynildsdatter. Lever i 1748. Gift før 1738. Farfar, Ane 4B: Brynild Sørensen, født ca. 1680. Hjemme i Arhaugen i 1701. Død ca. 1748, fellesskifte med sin hustru i Arhaugen 14/9 d.å., skifte # 0317. Søsken: 1: Brynild Sørensen, Ane 4B, her 2: Stener Sørensen, født ca. 1687.Farfars far, Ane 8B: Søren Brynildsen, født ca. 1646. Oppsitter i Arhaugen i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Terje: Hvis du sikter til kirkebøker utlagt på internett når det gjelder Rødøy/Meløy så var iallefall ikke sist jeg sjekket alle kirkebøker for Meløy utlagt. For perioden 1739-50 og 1758-1759 er hele prestegjeldet med, men fra 1760 var det iallefall tidligere kun Rødøy sogn som var utlagt. Altså var ikke hverken Meløy, Lurøy eller Træna med. Så det kan godt hende en finner Helena som døpt i kirkebøker på mikrofilm 1777-1819, på mikrofilm PF-421. Jeg skulle gjerne sett etter hvis biblioteket her i Sandnessjøen hadde hatt denne mikrofilmen, men selv om de har en del for Meløy så mangler denne perioden. Det de har er fra 1820 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hjertelig takk for innspill Terje og Anne Lise,Jeg har nå kontaktet en person som jeg tror har KB på mikrofilm, og spurt om hun også tittet på PF-421, sist hun hjalp meg, så venter spent på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til 3) og 4): Når jeg med bred penn sier at Hellena ikke er innført i noen ministerialbok som født (døpt) hverken i Meløy eller Rødøy, så betyr det at hun ikke står i PF-421 heller: I tilfelle ville hun nemlig stått i mitt register, som ikke er bygget opp på opplysninger tilgjengelig på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Takk igjen til deg Terje,Vedr 4) hadde personen letet etter Hellena i : mikrofilmkort Rødøy MINI 841.A03 1777-1819 (6 kort) (Kirkeboken inneholder opplysninger fra både Rødøy,Meløy,Lurøy og Træna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Beklager den beskyldningen Terje, men jeg er bare blitt så vant til å se at de fleste som forsker skriver ut fra det de finner på internett. Jeg leser også en god del mikrofilmer, og internett blir bare brukt som 'veiledning'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Hannisdal

Terje Er 2f2: Christopher Brynildsen den personen som gifter seg med Anne Lucie Arentsdatter 1811 i Gildeskål kirke og som jeg finner i militerrullende for Kjøpstad Gildeskål, hvor det står at han er fra Meløy. Håkond Odding`s bok om Gildeskål står han oppført at han skal være fra Bergen Noe jeg ikke tror på. Dette er en person som jeg har jaktet på lenge.MVH Jarle Hannisdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til Jarle (8): Morsomt med historien om at Christopher Brynildsen var et barnebarn av kong Christian IV slik som det er fortalt i Oddings bok - her har man et godt eksempel på at slike historier oftest er - nettopp kun gode historier. De militære ruller for Meløy omfattet også en del av Gildeskål. Merkelig nok er han nevnt kun to ganger i Meløy: I 1817 og 1818 da han drev jord i Grimstad i Gildeskål. Det skyldes vel at han har vært på Kjøpstad både før og efter den tid. Kjøpstad, som står i rullene for Gildeskål, har jeg ikke kontrollert.Her har du dåpen med faddere: 2den Søndag efter Paaske:Døpt Brynnold Christophersens Barn af Arhaugen Nom: Christoph. Testes: Niels Davidsen Reind.vigen, Niels Christensen Arhaug, Christopher Olsen ibid, Berithe Elisdatter Sommerset, Ellen Larsdatter Arhaugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Hannisdal

Til Terje (9) Ja en historie som mange har stolt blindt på. Jeg har kopi av militær rullen fra Gildeskål som omhandler Christopher Brynildsen men arkivet i Trondheim har glemt å skrive årstallet på de så jeg vet ikke hviltet år de er fra. Jeg har kontakt med flere som er på jakt etter den samme personen. er det greit at jeg referer til ditt innlegg angåenge Christopher Brynildsen. Ellers takk for fadderene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til (10): Jeg regner med at det som er lagt ut på internett kan benyttet fritt. Rullene for Gildeskål finnes på film NT 196. Til Gro: Jeg skal huske å se efter om der finnes noen leiemålssak i Rødøy tinglang mot Jens eller Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Takker for det Terje, at du vil ha temaet mitt i minnet.Gikk nå gjennom papirutgaven av e-mail arkivet mitt, og vi har jo hatt korrespondanse i 2004 vedr etterkommere til disse folka. Den gang hjalp du meg også med å komme å videre, så hjertelig takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 8. Siden jeg går gjennom alle Arnt/Arent i en liste over døpte i Gildeskål, fant jeg denne:Døpt i 1813 Arnt Johan Christophersen, Arnøy Nordre, foreldre: Christopher Brynnelsen og Anne Arnsdatter. Ville bare nevne det. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 år senere...
Gjest Terje Pedersen

I jungelen har jeg sett en sti med navn: Thode. Men om den fører noe sted hen, vet jeg ikke:7. april 1783 utstedte Rosenvinge på Bertnes en proklama og efterlysning. Andreas Thode på gården Rombøl i Lødingen var avgått med døden uten livsarvinger. Han skulle ha vært født i Helgeland fogderi. Av familie var kjent: 1) En bror Hans Thode som bodde i Salten fogderi. 2) En søster Maren Thode som også bodde i Salten fogderi 3) En søster Elen Kirstine Thode som også hadde bodd i Helgeland fogderi, men var avgått med døden, men hadde efterladt seg barn.Kan denne stien føre til Hellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hjertelig takk, Terje ! Du hadde henne fortsatt i minnet... Jeg skal sjekke opp disse folkene via kildene og se om de kan være et spor til Hellene. Men ikke tid den nærmeste fremtid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Til (16) Terje:Nei, denne stien fører nok ikke til Hellene. Fått dette svar på Slektsforum:Her er noe som tyder på at det proklama som var utstedt av Rosenvinge i 1783 omhandler en Rhode, altså ikke Thode:Fra Lødingen, Tjeldsund og Tysfjords historie: Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund (Konrad Naustvik 1990), delbind A, side 591-592. Her finnes under gårdsnr 74 Rambø Andreas Petersen Rhode. … var f. ved Kulstadsjøen i Vefsn ca 1720. hans foreldre var Peter Andreassen Rhode og Kirsten Hansdtr. Se under Balstad, der broren Hans bodde. (…) Andreas døde i februar 1782. ( . . .) Skifte etter Andreas 8.11.1789.( . .) arvingene utenom enka, hans søsken: 1) broren Hans gårdmann på Balstad (i Tjeldsund),2) søsteren Maren Kirstine gift med Henrik Meyer, Vidrek i Ofoten. 3) søsteren Elen Kirstina på Helgeland, død og etterlatt seg barn, hvor mange vites ikke. 4) søsteren Trine (Katrine) som oppholder seg på Helgeland. Søsteren Anne Elisabeth som var gift med Kristen Nilsen i Breivik er ikke nevnt i dette skiftet. Ho døde imidlertid 1761 og hadde to sønner.( . . .) Det finnes atskillig med stoff om Rhodefamilien, bl.a. om Andreas' bror Hans Petersen Rhode og hans etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Dette temaet ser ut til å ha vært opp i ulike fora og debatter. Jeg har ikke oversikt over alle, og sannsynligvis bringer jeg ikke fram noe nytt. Jeg prøver likevel med en hypotese ut fra hva som synes å være av fakta.Jeg finner Tode brukt to ganger som mellomnavn i Meløy: 1) Christopher Tode Christophersen, f. 1820 i Bolga. Far Christopher Thomassen født i Svinvær, farfar Thomas Christophersen fra Arhaugen. 2) Hanna Jørgine Tode Abrahamsdatter født 1836. Foreldre Abraham Pettersen og Helena Jensdatter. Jeg tenker at disse to med samme mellomnavn kan være i slekt.Mor til Helena Jensdatter kan neppe være Marit Brynildsdatter. Den nærmeste med det navn som kunne være aktuell, er født 1788 og bør dermed kunne utelukkes. Denne Marit har imidlertid sine røtter i Arhaugen som datter av Brynild Christophersen, bror til ovennevnte Thomas Christophersen, se Terjes innlegg ovenfor.Mer aktuell som mor til Helena Jensdatter tenker jeg at Marit Christophersdatter kan være. Hun oppholder seg på Selstad i 1801, nabogården til Setvik der Helena er fosterdatter. Alder er oppgitt til 60 år i 1801, men det riktige er nok at hun er noe yngre. Hun er datter av Christopher Brynildsen, Arhaugen, og søster av ovennevnte Thomas og Brynild. Trolig er hun identisk med den Martha (hans datter) som er døpt i 1749. Eventuelt kan hun være født i den perioden hvor kirkebok mangler fra 1750.Jeg registrerer også at foreldrene til Abraham Pettersen, Petter Thomassen og Anna Pettersdatter, oppholder seg på Selstad i 1801 – uten at det selvfølgelig behøver å bety noe.Jeg heller altså til den oppfatning at Helena er datter av Marit Christophersdatter – far ukjent. Hvorfor hun ikke er ført som døpt i kirkeboken er vanskelig å si. Hun kan være døpt i et annet sogn, eller innførselen kan rett og slett være utelatt ved en feil. Slikt forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Hvordan vet man at Helenas far het Jens Hjertin Tode? Dreier det seg utelukkende om overlevering i familien? I så fall kan vel fakta ha blitt forvrengt betydelig over alle disse årene.Den eneste jeg har sett med en overfladisk navnelikhet er Jens Gjersin Bruun, f. 1767. Han var sønn av Gildeskålpresten Hans Pedersen Bruun og skal ha vært student og sjømann før han kom tilbake til prestegården. Han endte som gårdbruker på Mikkelbostad i Gildeskål. Hans søster, Edel Katrine Bruun, f. 1773, fikk i 1800 en datter med farens kapellan Jakob Thode Krog! Bl.a. disse begivenhetene skal ha ført til at presten Bruun lyste forbannelse over slekten i menighetens påhør. Dette er gjenfortalt i flere versjoner. Hos Ragnvald Mo i Soge og Segn – Folkeminne frå Salten III – begynner historien slik:”Det var ein av dei gamle Bruun’ane som fekk så mykjen motgang med borna sine. Ein av sønene la seg etter drikk og førde vanære over folket sitt på det viset. Ei av døtterne hadde friborn. Faren tok seg så nær av dette at han lyste forbanning over ætta.”Også tjenestefolk fra Meløy var på prestegården i Gildeskål, bl.a. Gabriel Olsen, bror til Helenas fosterfar Mons Olsen. Kan skandalene der ha blitt blandet med familietradisjon her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Takk til Leif (20) for dine innspill.Ja, den hypotesen var interessant. Ser også at noe av den er fremlagt i et svar til min etterlysning på DIS Slektsforum i lenken under (1).Til Leif (22): Jeg har også spekulert litt med disse navn og denne historien fra Gildeskål. Visst kan det være mulig at familietradisjon i dette tilfellet kan ha blitt blandet med denne skandalen.Noe av det du nevner finner jeg også i en debatt under DIS-forum Danmark. Her nevnes også at endel sider fra kirkeboken er skåret ut, men denne var fra Gildeskål/Beiarn 1748-1804 - [url="http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1>http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,565061,565812Jeg har nå lett i mine papirer og fant det notatet som viste meg navn på dette paret for første gang. Det var en etterlysning i deg gamle Saltenforum via DIS Salten. Den var merket med 'Etterlysning 27/1996'. Innsender nevnte her Hellena ved navnet, Hellena Hjertine Jensdatter Thode og videre at familietradisjonen sier at faren kunne være en svensk løytnant. Britt Rahman (også bruker av dette forumet) og jeg har felles aner i denne slekten. Hun prøvde i 2004 og kontakte innsenderen av dette Saltenforum-emnet, men email-adressen var ikke i bruk. Synd, for da kunne vi kanskje fått flere opplysninger om hennes kilde for Hellenas foreldre.Videre la Rahmann inn en etterlysning i Sverige etter denne løytnanten -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Lenken til DIS-forum Danmark fungerer ikke ser jeg.Søk på dette emnet: Edel Chatrina Hansdatter Bruun, født ca. 1773 i Gildeskål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.