Gå til innhold
Arkivverket

[#40628] Poul Steffensen f. ca 1641, Aurskog, Nes, Eidskogen og Vinger


Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Søker opplysninger om finnen Poul Steffensen f ca 1641 av findske foreldre. Han skal ha kommet til Aurskog med foreldrene som liten. Har ikke funnet opplysninger om ham og familien i bygdeboka for Aurskog. I følge Nes bygdebok b. IV s. 317 skal han ha oppholdt seg en periode på Eidskogen, en datter av ham skal også ha tjent der.Pål Steffensen er oppført i Nes med 4 barn, to jenter ei skulle tjene på Eidskogen og ei på Hadeland, to sønner Steffen f 1662 og Anders. Kona skulle være norsk, har ikke navn, men de oppholdt seg på Bjørknes i Nes 1666, Pål var da ført opp som 25 år. Han skal ha oppholdt seg tre år på Eidskogen på en plass som skyldte tre skinn som han overlot i 1685 og dro tilbake til Nes. I følge kirkeboka for Nes skal han ha flyttet fra Bjørknes i Nes til Vinger ca 1690.Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Hei Karen! I finnemanntallet finner du under Nes sokn: 'Povel Steffanssøn Biertnæs, Eller Mangestrand, hans Søn, Steffan, J faderens Svaghed og Alderdoms forfald; Som Saaledes Angaf, at hans fader hafver weret 3 aar Paa Eedskougen, Paa Een Rødningss pladz, Naufnlig hafsiømoen, 3 Skind Skyldende, Dend ofverloed Hand forgangen waard, Og Drog herjnd til Mangestranden' Dette er vel den du ser etter.Husker ikke i farten hvor jeg har lest det, men denne finnen bodde en tid på en plass i Finnholt i Sør-Odal. Mulig det er i Sør-Odalsboka jeg har lest det, eller i de gamle årbøkene over Odalen?Tipset er i alle fall å leite etter han i Odalen. :-) Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Pål Steffensen vandret lit mellom Havsjømoen i Eidskog og Bjørknes i Nes. Du kan lese om dette i det utgitte Finnemanntallet av 1686 på sidene 36/37 og 38: (Utgitt for Kjeldeskriftfondet i 1990)Mulig det finnes et skifte, og da før kirkebokas tid i Nes, 1689. Han døde nok i Bjerknes. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Takk for tilbakemeldingene begge to! Det hadde jo vært typisk om også han endte opp i Odalen :o).Har ikke funnet ham som død i Nes. Har derimot funnet i avskrift av kirkebok for Nes Lenke at han 23 nov 1689 fikk pass til hr. Frans i Vinger. Flyttet dit forleden høst. Det vil vel si at han flyttet til Vinger i 1688. Kanskje han døde der? Han kan jo selvfølgelig ha kommet tilbake til Bjørknes, men som sagt, jeg har ikke funnet ham blandt døde.Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Hei igjen.Noen anelse om hvor jeg kan få tak i Finnemanntallet av 1686? Hadde vært morsomt å ta en titt på disse sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.