Gå til innhold
Arkivverket

[#40634] Ole Olsen og Kristine Johansdtr. f. 1850-1855 i Hurdalen?


Gjest Marit Sørlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Sørlie

Ole f.1850(52) gift med Kristine f. 1855.Fikk barna Emil 1874.Gunda 26-8-1879.Edvard 20-3-1884.Olave Karoline 31-10-1890 og Julie Margrethe 27-7-1881.Barna ble trolig født i Hurdalen, så foreldrene kom trolig derfra,men flyttet senere til Brandbu,der noen av barna senere giftet seg.Olsen var et vanlig navn,men jeg lurer på om noen kjenner til denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Marit.Har bare to kirkebøker for Hurdal så det er ikke mye jeg kan hjelpe deg med. Finner imidlertid Emil Joachim født i 1874 og foreldrene viet(er ikke så god på gårdsnavn i Hurdal,men regner med at noen andre retter opp det om jeg feiler der)Hurdal Mini I 6 1860 - 1877 Kort 7/10 Dåp nr.3, s.223.Emil Joachim f.25/11 74, dpt.: 1/1 1875. Inderst Ole Olsen og Christine Johannesdtr. Skjemten.Faddere: Ole Johannessen Skjemten, Andreas Christiansen Røsaas?braaten?, Amund Christiansen ib., Marie Christiansd.ib., Pauline Pedersd. Skjemten.Samme bok, Kort 5/10 vielse nr.17, s.137Vielse 22/8 1873.Ungk. Ole Olsen, Brudg. føde og opholdssted: Grans Præsteg./Skjemten. f.2/6 1851, far:Ole Olsen.Pige Christine Johannesd., Brudens fødested: Skjemten 1/5 1856, far: Johannes Olsen.Forlovere: Martin Larsen Bølerud/Dølerud og Ole Johannes. SkjemtenLysning: 13, 20 og 27 aprilDette er nok muligens Christine/Kristine i FT1865 med foreldre/søsken og en besteforelder: LenkeMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen.Fant dåpen til Kristine også. Her er gårdsnavnet skrevet Skimten og den fadderen jeg satte opp som Røsaas?braaten? skal nok være Røsaasdokken!! Dessuten har presten i vielsen skrevet at hun er født 1 mai, i dåpen er det 1 mars.Hurdal Mini I 5 1846 - 1859 Kort 3/9 Dåp nr.48, Folio 65.Kristine f. Marts 1, døpt: Juni 15 1856. Ægte. Johannes Olsen Skimten og Hstr. Anne Gerhardsdtr. Grdp.(Enten gårdfolk eller gårdforpakter) Faddere: Anders Olsen Røsaasen,Johannes Gerhardsen S.S, Ole Iversen Fallet, Birthe Gerhardsd. Røsaasdokken, Kristine Larsd. S.S. (Tror de to bokstavene skal bety at de bor samme sted - litt usikker!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Far til Anne Gerhardsdt.(19/2 1815?) er vel antagelig Gerhard Christensen(ca.1789-) og Marthe Olsdt. Røsåsen-Nigarn. Men hun står ikke nevnt i boka, tror jeg, for jeg har ikke notert navnet hennes.De står omtalt i Hurdalboka under Røsåsen, og der kan du også komme videre bakover. Eldstemann = Bent Sverkildsen Solsrud (br.1642-60).Jeg har bare skrevet av det som står i boka, men ikke fått sjekket det mot kirkebøker enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Hei og takk for hjelpa! Kan Ole Olsens far Ole Olsen være den samme som fikk en uægte sønn med Birthe Andersd.Stastad i Gran? Denne Ole kom fra Vermeland i Sverige.Dåpen var i Gran 29-6-1851. Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Hei. Kommer selv fra Hurdal og ser derfor på innleggene som omhandler kommunen.Til innlegg 5: Det ser da virkelig ut som det uekte barnet er den Ole Olsen som du etterlyser i innlegg 1. Fødselsdatoen er jo 02.06.1851 og den er også oppgitt i kirkeboka ved vielsen. Så da har du jo begge foreldrene til Ole. Ser forøvrig at min tippoldefar Erik Hendriksen var fadder.Til innlegg 3: Jeg tror riktig navn er Røsåsbråten. Har aldri hørt om Røsåsdokken.Til innlegg 2: Riktig navn nå er Skimten. Det ser ut som det står Skjemten i kirkeboka, kanskje det ble kalt det en gang. Skimten ligger øverst i Skrukkelia, siste gård før stigningen opp til Lygna. Røsåsen ligger litt lengre ned i dalen. Dette er helt opp mot grensa til Gran så det er rimelig at det var en del kontakt den veien.Skannet kirkebok for Hurdal ligger forøvrig på nettet, så du kan gå inn der og finne flere detaljer om evt. søsken osv.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.