Gå til innhold
Arkivverket

[#40635] S.H.Finne-Grønn: En østlandsk slekt Riis (Oslo 1935) Oppslag


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

BjørgDet jeg lurer på er:Den 1 juni 1682 gifter Kirsi Larsdatter Riis seg med Ove Ovesen. Dette foregår hjemme på Riis, og er bare 'notert' i kirkeboken.Står det noe om foreldre til brudgommen?Hvem var forlovere?I det hele tatt: Hva står om Ove Ovesen? (er Steen nevnt, eller Hviid)Du kjenner sikkert debatten om dette, og jeg er interessert i alle opplysninger for å identifisere Oves foreldre.På forhånd......Tusen takk!!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kan ikke svare deg på spørsmålet da jeg har boken(heftet) hjemme, men bruk i alle fall ikke det som står der ukritisk. Om min hukommelse ikke har sviktet helt, er dette ikke blandt F-G bedre publikasjoner og var vel muligens et bestillingsarbeide? Uansett, Finne-Grønn oppgir dessuten sjelden kilder (mon tro hvorfor), noe som stiller større krav til leseren.Mht. 'bare notert i kirkeboken', dette er en helt vanlig innførsel, de er 'Viede i Huset' som du skriver, navn og kildehenvisning har jeg tidligere oppgitt.Jeg har hoppet av hoveddebatten da denne - vel å merke etter min oppfatning - diskuterer antakelser og andres nettsider (les: avskrifter)som ikke bringer noen videre i identifiseringen av hvem Ove Ovesen var. Men for all del, du må jo selv velge arbeidsform og sette dine egne krav til kildekritikk uavhengig av hva jeg måtte mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Geir:Jeg sier ikke at jeg er ukritisk, men det eneste 'holdepunktet' jeg har er Engelstads artikkel.Og hva mener du med Finn-Gronns bestillingverk?Og du bekrefter det jeg sa at de var hjemmeviede, og da er vel ikke forlovere innført i kirkeboken?Og ditt siste avsnitt:'Jeg har hoppet av hoveddebatten da denne - vel å merke etter min oppfatning - diskuterer antakelser og andres nettsider (les: avskrifter)som ikke bringer noen videre i identifiseringen av hvem Ove Ovesen var. Men for all del, du må jo selv velge arbeidsform og sette dine egne krav til kildekritikk uavhengig av hva jeg måtte mene.'Hvis du kan respektere at jeg ikke er en erfaren slektsforsker, noe jeg ikke er, skulle du kanskje rettledet meg på et tidligere tidspunkt? Jeg er ydmyk, og ikke allvitende, men jeg bruker de hjelpemidlene jeg har tilgjengelig, og i dette tilfelle var det Web-debatten.Og jeg spør deg igjen: Hvis du synes min framgangsmåte er forkastelig; hvorfor ikke si i fra før?Og hvis du som en erfaren deltager her på debatten har en mening om en 'riktig' arbeidsform her på debatten, synes jeg du skulle dele den med oss 'amatører'Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Geir:Noen av de beste fotballspillerne har begynt i 7.divisjonNå er jeg Old Boys, men det er aldri for sent å læreLars OOve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det var ikke slik jeg ville du skulle oppfatte det jeg skrev. Jeg synes ikke din eller noen andres fremgangsmåte er forkastelig, tvert imot skriver jeg at det er opp til hver enkelt å sette sine egne krav avhengig av om jeg eller eventuelt andre måtte være enig eller uenig. Om du leser det en gang til, håper jeg du ser dette som i alle fall var det jeg mente. (Begrep som amatør/erfaren osv. er alltid relative, og ingen av oss er allvitere). Jeg kan godt kommentere Riis-boken nærmere når jeg er hjemme, men det er en stund til. 'Bestillingsverk' satte jeg et spørsmålstegn etter, og antydningen kan godt være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lar Ove og Geir, håper ikke denne tråden utvikler seg i en retning vi ingen ønsker,med ønske om en real debatt, som også ivaretar vårt behov for høyttenkning.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Det er nok ikke mange nye opplysninger jeg kan komme med. Her er det som står:'Kirsten Lauritzdatter Riis, døpt 13.9.1661 i Christiania og død 28.5.1832 på Lærdals prestegård i Sogn. Gift 1.6.1682 på Riis i Aker med Ove Ovesen, som, dimittert fra Fredrikstad skole, blev student 13.7.1668 og 21.3.1682 fikk kgl. bestalling som sokneprest til Vang i Valdres efter salig hr. Jørgen Grell. Som velmeritert prest tok han magistergraden 19.5.1700 og døde på Vangs prestegård sist i mars 1714, Mag. Ove tillegges i noen slektsopptegnelser (D.-n. Personalhist. Tidsskrift V 4 s. 37) av sønnen, prokurator Jens Vangensteen, familienavnet Hvid, men dette bekreftes ikke fra noget annet hold, således heller ikke i Kjøbenhavns universitetsmatrikkel, som ellers pleier å få allting med. I denne opføres han som student, hjemmehørende i Fredrikstad. Det er meget mulig at mag. Ove har vært i slekt med den hr. Thue Ovesen, som i 1612 blev student fra Lundi Skåne og var sogneprest i Vang i Valdres fra 16[42] til 1672, da han avsto kallet til sin værsønn, hr. Jørgen Grell. Navnet Ove er så sjeldent på hin tid at det neppe bare kan være en tilfeldighet at to prester med samme sjeldne navn så å si sukcederer hinannen i samme kall (Se Norsk Personalhist. Tidsskrift III s. 30 og 258) - Mag. Ove efterlot sig mange barn. De antok navnet Vangensteen og fikk stor efterslekt.'Jeg har sett litt på hvordan oppkallingsreglene er fulgt i slekten Riis. Som vanlig ble tidligere ektefeller oppkalt først, deretter besteforeldre. Yngre barn ble tydligvis oppkalt etter oldeforeldre eller andre i slekten.Navnene Lars/Laurits, Bøye, Jacob, Maren og Margrete finnes blant de nærmeste anene til Kirsten. Jens er jeg i tvil om - Margrete Jacobsdatter har trolig vært gift 1. gang med en Nils Jensen, og Kirstens yngre søster Maren ble gift med Jens Carstensen i 1687 (samme år som Jens Ovesen ble født?). Noen Jørgen har jeg ikke funnet i opptegnelsene.En liten ting til - det står om Kirstens bror Nils at han var 'leilending på Bosnes, som var sognepresten ved Vår Frue kirke i Trondhjem. mag. Sebastian Withe's mensalgård.' Dette skal ha vært senere enn 1680.Det kunne være en ide finne ut mer om Sebastian Withe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Geir, nei jeg er ikke kranglete :-)Nei når jeg leser det en gang til så ser jeg at det ikke var noe negativt du mente, men det er bare sånn her i verden at vi tenker og handler forskjellig, og at misforsåelser kan oppstå, men løses.Ingen mennesker tenker eller handler likt.Men jeg er allikevel en amatør her inne, og håper det også er plass til meg.Arbeidsformen min er kanskje forskjellig fra andres og også din, men den kan endres. Det er bare at jeg må bli 'lært' til det. jeg er kjent som en perfektsjonist, men jeg har etterhvert forstått at ikke alle er det.Jeg er ikke så naiv at jeg tror på alle de nettsidene som omhandler min slekt, men jeg trenger noen til å fortelle meg hvordan jeg skal dobbeltsjekke opplysningene.I en alder av 52 år er jeg fortsatt på skolebenken, og jeg håper jeg kan lære mer!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Bjørg:Jeg er utrolig glad for at du deltar i debatten, og selv om det går litt fort her, så er jeg sikker på at du kan bidra med noe positivt.Jeg ber deg lese dette, men det har du kanskje gjort allerede:Lenke, og jeg (vi) er utrolig glad for ethvert innspill. Dette har vært familiens 'sorte hull' i mange hundre år!!Skal vi løse det her?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jo da, jeg har nok fulgt med selv om jeg ikke har hatt tid til å delta. Er det forresten noen som har sjekket hva Lassen og Delgobe måtte ha å si om saken?Men det er kanskje best å holde seg til én debatt. Fortsetter under 40584.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Lassen finne i hvertfall på mikrofilm her på Kongsberg. Jeg vil tro at arkivene både på Hamar og i Bergen har det samme. Delgobe vet jeg ikke, men det går an å spørre.Jeg kommer ikke på arkivet her før tidligst en gang uti neste uke. Dersom ingen andre har sjekket skal jeg se hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Arnfrid,Hvis du skal til Kongsberg neste uke hadde det vært artig å møtes.Ta kontakt på bjoergr krøllalfa start dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.