Gå til innhold
Arkivverket

[#40642] Oppslag i 'Sandsværs Historie'


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Er det noen som kan hjelpe meg å finne foreldrene til Anne Olsdtr.(f.ca. 1820), fra Lindboe i Sandsvær?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei Arnfrid,Sandsvær ligger i Buskerud. Jeg har faktisk fjernlånt 'Sandsværs Historie', men dette er en hel serie bøker (jeg fikk bind 3,6 og 7) og finner 'selvfølgelig' ikke Lindboe i noen av dem.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Iflg registerbindet for Sandsværs Historie finnes Lindbo i bind 6 side 57. Ligger under gården Øvre Laugerud. Lindboe ble utskilt fra bnr. 3 Åsen i 1959. Åsen ble utskilt fra bnr. 1 i 1844.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei SolveigJeg har funnet denne gården, men fant det litt merkelig at de henviser til en gård som ikke fantes før 140 år etter Anne Olsdtrs fødsel. Jeg har også leitet på gården Øvre Laugerud, og finner en som kan være aktuell far: Ole Johannessen Lindås, men han har ingen datter som heter Anne.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Fra Sandsværs historie bind VII side 380/381 G.nr. 113 Br.nr. 11 HøyensalOle Olsen Lindbo g.m. Jøran Knudsd. død ca 1810. Barn Mari f. ca 1808, tjente på Hvam i Flesberg(1832) Ole Olsen Lindbo f.ca 1788 g.m. Ragnhild Iversd./Jonsd. f.ca 1788.Barn Maren Sofie fca. 1816 Ole f. 1818 død 1819.Familien flyttet 1821 som plassfolk fra Mørkeie til Borre, Vestfold. Kom tilbake til Sandsvær. Barn: Anne f. 1822 gift 1843 med Hans Jørgen Pettersen Laugerud på Haugen g.nr. 108.I Flesberg-boka Bind VII finner vi Ole Olsen og hans foreldre på gårdsnr. 136 Lindbu br.nr. 1 (side 97)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei Arnt!Tusen takk for hjelpen. Kan jeg spørre om det finnes et navneregister i siste bind? Hvis ikke er jeg helt forundret over hvordan du finner frem i disse bøkene.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Det er utgitt et eget registerbind til Sandsværbøkene. Bind IXI dette tilfelle fant jeg imidlertid frem ved å gå inn på Lindbu i Flesbergbøkene. Der fant jeg henvisning til Høyensal.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei igjen,Et registerbind ville vært til stor hjelp. Det hadde også vært en fordel å hatt hele serien, da slipper en å spekulere på om det finnes en gård med samme navn i et bind en ikke har.Hvis du har tilgang på hele serien, kunne jeg kanskje spørre om du kan finne Hovdebø g.nr.62 (Jørgen Pedersen f.ca. 1742)?Jeg lurer også på hvor dette er Lenke (det finnes visst en del steder som heter Rud i Sandsvær)Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Du burde forsøke å få lånt boken Sandsvær-slekten Bjerknes Evju av Hans Høeg. utgitt Oslo 1953.Her er begynnelsen av avsnittet om Hovdebø-grenen.Generasjon 11 nr.4 Jørgen Pedersen Evju på Hovdebø, dpt. 8/12 1743 død 2/11 1824. Overtok Hovdebø etter faren Ca. 1795. Gift 1 g. 28/5 1768 med Mette Marie Torbjørnsd. Mørk døpt 11/7 1748 begr. 26/6 1779 datter av Torbjørn Torgersen Nordre Mørk som omkom i en kullmile 217/10 1767 og hans første hustru Marie Andersd. Gift 2.g 30/8 1781 med Anne Pedersd. Lund f. 1754 død 11/7 1837, datter av Peder Timandsen Hostvet, senere Lund og sist på Skullestad.Barn i 1.ekteskap: Peder,Maren Katrine, Maren Margrethe, Trine Marie. I 2.ekteskap Petter,Mette Kirstine, Isak og Hans Jørgen.I Gjallarhorn (tidskriftet til Vestfold og Buskerud Slektshistorielag) nr. 34- 36 har Odd Arne Helleberg en gjennomgang av kildematerialet for de eldste generasjonene i boka.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Det er iallefall minst 3 steder som heter Rud/Ruud i Sandsvær. Vi har g.nr. 37 Rud, som ligger i Passebekk i tidl. Ytre Sandsvær kommune og g.nr. 134 Ruud og g.nr. 118 Rud i tidligere Øvre Sandsvær kommune.Rud Quern mølle (g.nr. 118-2) lå ved Labro-fossen og omtales i Sandværs historie bind VIII side 81.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei ArntTusen takk igjen, for god hjelp!(Jeg har vært på en tur i finværet, derfor denne forsinkede takkemailen)Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.