Gå til innhold
Arkivverket

[#40647] Tronhjemsborgere


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Ja. Tore Vigerust's og (Christiansen, Bråthen)'Trondhjems borgerskap 1680-1730', Utvalgte kilderkane.benkestokk.teiste forlag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Hvis du med 'Trondhjemsborgere' mener personer som hadde fått særskilte rettigheter når det gjaldt å drive handelsvirksomhet (f.eks. på Helgeland), er det ikke noen samlet oversikt over disse i den nevnte boka. Men vi finner såkalte 'Udeliggere' nevnt i de mange manntallene som er tatt med.Jeg tror du får bestilt boka (88 sider) direkte fra forfatteren og koster ikke all verden.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har fortsatt boka til salgs for kr 130, se f eks [url="http://www.vigerust.net/by/trondhjemindex.html>http://www.vigerust.net/by/trondhjemindex.html Boka inneholder kun kildetekster, ingen samlet oversikt over alle borgere på 1600-tallet. En slik samlet oversikt finnes ikke utgitt. Jeg kan særlig anbefale H Bergs bok, se kildefortegnelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Henry Berg står oppført med tre bøker hos deg, etter det jeg kan se. Hvilken av dem er det du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk alle. - Jeg så for meg at det kanskje var noen som hadde laget en oversikt over personer som var oppf. i dokumenter som 'Trondhjemsborger', - f. eks. på Helgeland. - Akkurat nu hadde jeg en bestemt person i tankene, som var 'Tronhjemsborger' på Helgeland siste halvdel av 1600- tallet.- Men om det fantes en bok hvor alle var med, så kunne jeg helt sikker bruke den i flere sammenhenger. - Nu vet jeg jo ikke om vedk. egentlig var fra området, da det liksom stopper med ham. - Det var jo en del forbindele med Trondheim ellers her, så han kunne jo like gjerne være fra Trondheim. -Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det dreier seg om Henry Bergs bok om Trondhjem før Cicignon. Dette er den mest omfattende boka om Trondhjemsborgere på 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Javisst. - Tenkte jeg kunne forsøke å være litt selvhjulpen. - Vedk. Salmon (Salomon) Persen (Pedersen) var etter oppl. oppf. i 1670 som Trondhjemsborger på Tro i Tjøtta. 'Mot 30 år opptatt'. -- Tanken var da selvsakt å forsøke å fremskaffe ytterligere opplysn. om ham og kanskje hans opphav. - (Det er skifte etter ham i 1693.) --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Kan ikke se at han er nevnt. Materialet er heller ikke særlig egnet til å dokumentere slektsforbindelser/opphav.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det jeg mente å si var: Kan ikke se at han er nevnt i 'Trondhjems borgerskap 1680-1730'. Materalet er heller ikke særlig egnet til å dokumentere slektsforbindelser.Den andre boka, 'Trondhjem før Cicignon', kjenner jeg ikke.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Denne Salomon må vel ihvertfall ha vært f. senest omkr. 1640, ettersom han var 'borger' i 1670. - Hans kone kan vel ikke ha vært f. så mye før 1650, ettersom hun blev omgift etter 1693 og fikk en sønn til. --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei.- Kilden om dette er kun en person som ringte meg, ettersom vi tidl. hadde diskutert noe om denne slekta. Han mente han hadde en liste over kjøpmenn i Tjøtta. - Hvem som da evt. har satt opp denne, vet jeg ikke. - Men hva jeg forstod, så var dette noe gammelt. -- Denne Salomon er jo en reell person, det vet jeg. - Hans kone var fra 'borgerslekt'. Men jeg hadde altså lyst å forsøke å finne ut noe mere om denne karen. --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan sikkert hjelpe deg videre. Hvis du gir meg kilden først. Kan du ikke ringe tilbake og få tak i den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg fikk nu opplyst at dette var et dokument som var i Statsarkivet i Trondheim.- Originalen skulle være skrevet i 1670 og angj. dok., en bevitnet riktig avskrift fra 1680. - Det manglet visstnok noe av første del av dokumentet og omhandlet således kun søndre del av Nordland. - Vedk. kunne altså da ikke si noe om hva slags eller i hvilken anledning dok. var skrevet. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det kan vel være en bevilling av noe slag. Er det mulig å få referert innholdet i dokumentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Det er litt vanskelig å si noe annet om dette dokumentet enn hva jeg fikk referert. - Vedk. som har dette, bor på sørlandet og jeg i nord, så. -- For meg hørtes dette mere ut som en oversikt over handlere, men hvem kan si for sikkert uten at noen evt. hadde en utgave av hele dokumentet med forsiden. -- Stedet Tro (Troberget) som Salomon da skulle ha vært på, er jo ellers et kjent kremmerleie og som visstnok var i bruk senere av noen fra samme 'familiekrets'. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Det er vel heller ikke noen mulighet at noen har vært borti Salomons far, som jo må ha vært Per eller Peder - og ettersom Salomon åpenbart var et sterkt navn i familien, hette han mest sannsynlig Per (Peder) Salomonsen. Altså da tildligere på 1600 - tallet. Kanskje som 'borger' han også ? -- Jeg kunne også tenke meg som en eventualitet, at Salomon overtok virksomheten etter sin svigerfar som også skulle være 'Trondhjemsborger. - Selv om enken etter ham satt på en annen gård i 1666, (omt. i N.S.T.) - kunne jo han ha hatt sin virksomhet på Tro. -- Tja ? - Innspill ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det må jo være en god grunn for at kilden 15670 ble kopiert i 1680. Antar at en del svar kan utledes av kopien 1680 når den gjenfinnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg har nu 'stormlest' boka om Tr.hjem f. Cicignon.- Dessverre finner jeg ingen jeg kan henge denne Salomon på. - Faktisk fant jeg kun en eneste Salomon og han er visstnok fra Jemtland og har et annet farsnavn. - Ellers var jo boka full av 'gamle kjente' og noen få aha ! - Spørsmål: Dersom man skulle lete etter skifte etter noen med borgerleie i Nordland og gård i Tr.heim, hvor ville man da helst finne dette skiftet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.