Gå til innhold
Arkivverket

[#40654] Nicoline Bergithe Nicolaisdatter (f. ca. 1798). Mulig å finne hennes aner?


Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Hei!Nicoline Bergithe Nicolaisdatter er dame som lenge har gitt meg problemer og som jeg ikke kan komme lenger med med det jeg har av tilgjengelige kildeopplysninger.Nicoline og Tønnes Andreas Olsen Soelgaard ble gift i Kristiansand 11.5.1825. Ved vielsen er Tønnes angitt som tømrer fra Kristiansand, 29 år og med far Ole Salvesen Soelgaard, teglbrenner. Nicoline er 27 år og fra 'Øslebø sogn'. Faren hennes er Nicolai Nicolaisen, og såvidt jeg kan lese er hans yrke kjøpmann (tror det står 'Kjmd' eller 'Kjømd', se link til klokkerbok [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060105010570.jpg>Lenke). Det er ikke angitt vitner. Jeg har ikke kunnet finne hverken Nicoline eller faren i folketellingen 1801 her på Digitalarkivet.Om Nicoline har hørt til i Øyslebø eller bare tjente der, fx, er enda et ubesvart spørsmål. Det finns enda ikke kirkebøker på denne tiden for Øyslebø ipå Digitalarkivet og jeg har ikke funnet noen kandidat for Nicolines fødsel/dåp på FamilySearch.Tønnes og Nicoline fikk sitt første barn, en sønn, Ole Andreas, 5.7.1825, døpt i Kristiansand 16.7 s.å jf. link til klokkerboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei GineNorge er ikke i EU, og har aldri ferie. Uten at jeg kan love deg noe på andres vegne, skal jeg imidlertid love deg at undertegnede skal jobbe litt med denne saken, og kjenner jeg de andre rett her så skal de være før meg, så dette løses Gine.....tror jegMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei Lars Ove,Da kan jeg visst rolig ta meg en blund - og våkne med smil på leppen ;-)Det blir spennende!Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Gine!?!Sa jeg det? Vi som ikke er i EU har noen timer fri i året, og nå er det det året.Så ....jeg lover ikke noe, jeg bare lovet deg å 'do my very best'Så det gjør ikke noe om du er so bjørnen; går i hiMen sovner du ikke kunnne du hjelpe meg.Min e-mail er lowangen@online.noMbhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

MenJeg går selv og legger meg nå, og at du våkner med et smil i morgen tidlig er i i tilfelle ikke mitt arbeid, men noen andres.Men i morgen kan jeg hjelpe degMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Kan det være denne fra family search? Nikoline Bergitte dpt.11/12 1797 Sogne Vest Agder.Foreldre:Nicolaj Gundersen og Berte Aanensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Beklager jeg ikke har vært innom før nå - av og til krever det daglige livet utenfor skjermen også sitt ;-)Til Nina: Jeg har også sett på denne fristende Nicoline Bergithe Nicolaisdtr. fra Søgne som er døpt på så rimelig tidspunkt, men farsnavnet er galt, siden Nicolines far utvetydig i den skannede klokkerboka står som Nicolai Nicolaisen og ikke Nicolaj Gundersen.Men jeg har just fått Søgne-bøkene, så skal ta en titt og se om jeg kan finne denne Nicoline og vurdere om hun kan utelukkes helt. Men det er fx heller ingen Gunder som oppkall i senere slektsledd.Som nevnt i mitt første innlegg, så lurte jeg på om det er pga at det er klokkerbøkene som er skannet for perioden, at det ikke står opplysninger om faddere ved barnedåpen og vitner ved vielsen? Har noen mulighet for å sjekke selve kirkebøkene for flg. datoer:Nicoline Bergithe Nicolaisdtr. og Tønnes Andreas Olsen Soelgaard ble gift i Kristiansand 11.5.1825. Evt. vitner? (Og kan noen se om det står kjøpmann som Nicolines fars yrke?)Barnedåp for Ole Andreas 5.7.1825. Faddere?Barnedåp for Ole Christian 8.10.1826. Faddere?Evt. likeså for de øvrige barna jeg har funnet, Dorthea Birgethe, døpt 8.4.1833 og Adolph Martinius, døpt 13.3.1836, alt i Kristiansand.Siden Nicoline angis å komme fra Øyslebø ved vielsen, så kunne hun evt. stå i protokollen for utreiste fra Øyslebø rundt vielsestidspunktet, altså en gang i første del av 1825? Hun var jo for øvrig gravid da hun ble gift - 7 måneder på vei, om barnet kom rettidig - så det betyr kanskje at hun er kommet til Kristiansand tidligere på året? Eller at hun faktisk hørte til i Øyslebø og var hjemme hos foreldrene i påvente av vielsen?Håper noen har tilgang til og tid til å slå opp, selv om det er midt i varmeste sommeren (iallfall her). Ellers får jeg vel slå meg til tåls og vente til Digitalarkivet har skannet alt relevant.Til Lars Ove: Håper du også fikk sove - vi var antakelig omtrent de siste våkne på hele WebDebatt ;-) (er forresten ikke i EU, jeg heller, siden jeg har norsk pass).Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Klokkerboka 1822-1825 er, som du selv skriver, lagt ut her i Digitalarkivet. Der mener jeg bestemt det står 'Styrmand' som yrkesbetegnelse på Nicolines far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Takk, Oddbjørn! Var som nevnt ikke sikker på tolkingen av Nicolines fars yrke og har sjekket med et par stykker som uavhengig kom frem til kjøpmannsfortolkningen, men både de og jeg syns den første k-en så spesiell ut. Styrmann ser mer fornuftig ut.Jeg fikk for snart lenge siden vite av SAK at det ved Nicolines vielse sto 'Ungkar' ved farens navn - dette kan i så fall ikke ha vært fra klokkerboka, for det kan jeg ikke med min beste vilje få det til å stå der. Er det vanlig at det står forskjellige informasjon innført i hhv. den alm. kirkeboka og klokkerboka? Desverre var jeg da ikke rutinert nok til å tenke på å spørre om vitner ved vielsen :-(Forutsatt at det faktisk står ungkar i kirkeboka i motsettning til klokkerboka, så understreker det jo at at Nicoline ble født utenfor ekteskap, men fra SAK i sin tid ble det også opplyst at farens navn var Nicolai Nicolaisen. En enkelt av dette navnet er innført i VRI som født i Kristiansand 1777 og finns her Lenke men jeg finner ikke hverken ham eller foreldrene i 1801, så det er foreløpig bare en løs tråd.Søk i Søgnebøkene på hhv. Nicolaj Gundersen og på Berte Aanensdtr. (Try) og hennes oppgitte foreldre jf. Ketils lenker til FT1801 i Søgne ga ikke noe nytt.Men Nicoline som altså ble født ca 1798 bør vel finnes i folketellingen, ekte eller uekte?Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg regner med å få til et besøk på SAK en av de første dagene, så da kan jeg sjekke ministerialboka.Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei, Gine!Her er litt kirkebokinformasjon fra et besøk på SAK:* Kr.sand MINI A-9:Vielse 11/5 1825 - Ungkarl og Tømmermand Tønnes Andreas Olsen Solgaard, 29, og Pige Nicoline Birgithe Nicolaisdatter, 27. Han er f. i Christiansand. Far: Teglbrænder Ole Salvesen Solgaard. Hun er f. på 'Gaarden Ramsland i Øslebøe Sogn. Far: Ungkarl og Styrmand Nicolai Nicolaisen. Forlovere: Møller Lars Aslachsen og (Steensætter?) Lars Riisvand.Opplysningene om Nicolines far tyder på at hun ble f. utenfor ekteskap. Jeg har ikke funnet hennes dåp i aktuell kirkebok for Øyslebø, men hun er innført som konfirmert der: 1812 - Nicoline Bergitte Ramsland, 14 Aar (Øyslebø MINI A-1).Tønnes Andreas' dåp fant jeg i Kristiansand MINI A-3. Han ble f. 20/7 1796(døpt 31/7): Tønnes Andreas. Foreldre: Ole Salvesen Soelgaard og Tarjer Torbiørnsdat. Faddere: Mallene Torjus Lahelles Hust., Ingeborg Pedersd., Ingebret Arnesen, Jørgen Olsen (Kvivigen?), Ole Ellefsen Lahelle.----------Tønnes Andreas' og Nicolines barn:Fra Kr.sand MINI A-9:1. Ole Andreas, f. 5/7 1825, døpt 16/7. Foreldre: Tønnes Andreas Olsen Solgaard og Hustr. Nicoline Birgithe Nicolaisdatter. 'Nærværende ved Hiemmedaaben': Moderen, Johanne Arbeidsmand Ole Aslachsens Hustru og Ingeborg Tømmermand Peder Hondlands Hustru. 'Hiemmedøbt 16de Julii af Mad. Hamre. Død den 23de Julii'.2. Ole Christian, f. 28/9 1826, døpt 8/10. Foreldre: Tømmermand Tønnes Andreas Olsen og hustr. Nicoline Michelsdtr. (sannsynligvis feilskrift for Nicolaisdtr. - for det er åpenbart samme dame). Faddere: Anne Olsd. Tmd. (Tømmermand) Gunvald Larsen Rises hustru, Pige Thomine Hansd. Brandt, Tmd. Gunvald Larsen Rise, Muurarbeider Stian Johnsen, Ellef Jensen Skielsgaard.Fra Kr.sand MINI A-11:3. Nicolai, f. 21/10 1829, døpt 8/11. Foreldre: Arbeidsmand Tønnes Olsen og Hust. Nicoline Clausdtr. (igjen er det samme dame - men etternavnet er et annet - kanskje etter en stefar Claus, eller moras patronym?). Faddere: Anne Gunvald Larsens Hustru, Pige Ingeborg bentsdat., Tmd. Gunvald Larsen, H(...)gerdreng Rasmus Knudsen.4. Dorthe Bergithe, f. 20/3 1833, døpt 8/4. Foreldre: Arbeidsmand Tønnes Olsen og h. Nicoline bergithe Nicolais. Faddere: Anne Olsd. Tmd. Gunvald Larsens h., Pige Anne jensdatter, Tømmermand Gunvald Larsen, Bernt Andersen og Ingebret Hansen.5. Adolph Martinius, f. 11/1 1836, døpt 13/3. Foreldre: Tømmermand Tønnes Olsen og hustru Nicoline Bergethe Nicolaisdatter. Faddere: Moderen, Pige Christine Olsdatter, Tømmermand Johan Henrich Gundersen, Kontoerbetjent Hans Blo(m), Tømmermand Thomas Christian Stousland.---------------- * Kr.sand MINI A-11:Død 23/7 1839 (begr. 25/7): Nicoline Bergitte Nicolaid. Tømmermand Tønnes Olsens Hustru, 41 Aar. Dødsårsag: Børnekopper (?).Oddernes MINI A-6:Vielse 30/10 1840 - Enkemand Tønnes Andreas Olsen, 47, og Pige Louise Erichsdatter, 36 1/2. Han f. i Christiansand. Far: Ole Salvesen. Hun f. i Risle(t)vig (som ligger på Flekkerøya). Far: Erich Andersen. Forlovere: Torbjørn Pedersen og Anders Johnsen af Christiansand.---------------Jeg lette ellers litt under gården Ramsland i bygdeboka for Øyslebø etter Nicoline - dessverre uten resultat.Navnet Solgaard har jeg ingen god forklaring på. Sannsynligvis er det et innflytternavn (dansk?). Det fantes en tøffelfabrikant Alfred Solgaard i Kristiansand på slutten av 1800-tallet. Etterkommer?Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Dette er muligens Nikoline i FT-1801:LenkeFarsnavnet er oppgitt til Clausdatter. Claus og Nikolai er to former av samme navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var en lovende kandidat, Ketil. Men hun må være døpt et annet sted enn i Øyslebø. Jeg fant nemlig ingen Nicoline i kirkeboka for perioden 1796-1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei! Så fint - dette var mye nytt og nyttig! Hadde ikke trodd det var mulig å komme så langt etter to dager med en etterlysning!Ikke umulig at Nicoline Clausdtr. i Øyslebø er den riktige , må få tak i bygdeboka og se om det står noe under den gården, men det er kansjkje ikke så sannsynlig hvis ikke det sto noe brukbart under Ramsland hvor hun ble født.Fint å få konstatert at også Nicolai var et av barna - det må vel bety at det ikke har vært helt mangel på kontakt til faren hennes når en sønn ble oppkaldt, kunne en tenke.Skal studere faddere og vitner nærmere - ville bare skynde meg å si takk med en gang!Soelgaard har jeg egl. ikke funnet et bra svar på, men Tønnes Andreas' far kom nesten sikkert fra gården Sollie i Landvik og kaldte seg skiftevis for Sollie og Soelgaard, likeså er noen av barna døpt med det ene og noen med det andre navnet, jf. en eldre debatt jeg hadde om dette: LenkeMvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du kan ikke ta det for gitt at hun ble født på Ramsland. Oddbjørns sjekk mot kirkeboken viser at den opplysningen neppe stemmer.Det er heller ikke sikkert at faren har blitt utstyrt med rett patronym med datterens vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom det er rett Nicoline Ketil har funnet, bor hun jo heller ikke på Ramsland i 1801. Den Nicoline Bergitte Nicolaisdatter som ble døpt i Søgne i 1797 bør vel fremdeles være interessant. Det er jo ting som tyder på at hun ble født utenfor ekteskap. Det er dessuten et yrkesmessig 'slektskap' mellom Nicolai Gundersen i Søgne (los) og den faren som er oppgitt (Nicolai Nicolaisen) når Nicoline gifter seg i Kristiansand (styrmann).Jeg tror Ketils tvil om hvorvidt Nicolines far har fått rett patronym ved datterens vielse, har mye for seg. Det har jo også vist seg svært vanskelig å finne noen Nicolai Nicolaisen som kan passe i ft. 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Som mine gode hjelpere antyder, så bor Nicoline definitivt ikke på Ramsland i 1801, som en også kan se av gardsøk på FT1801, men muligvis er det altså hun som bor på Røkingen jf. Ketils lenke i innlegg 14 (begge deler Øyslebø). Om dette siste er rett, og en legger denne opplysningen til det faktum at Oddbjørn faktisk fandt henne som konfirmant i Øyslebø i 1812 som 'Nicoline Nicolaisdatter Ramsland', og hun da hun gifter seg også angis som kommende fra Øyslebø, så ser det for meg ut som om sannsynligheten er stor for at hun har vokst opp i Øyslebø, og antakelig tildels på Ramsland. Det ville vel vakt noe oppstandelse hvis en ukjent pike ble konfirmert som 'Nicoline Bergitte Ramsland' uten at noen hadde opplevet at hun faktisk bodde der eller hadde bodd der. Antakelig ville det også ha vært almindelig enighet om hennes patronym på dette tidspunktet (enten det er korrekt eller ikke) for at presten ville konfirmere henne? Står det forresten ikke tilhørsforhold til enten foreldre eller arbeidsgiver ved konfirmasjoner? Og opplysning om koppevaksine eller om hun har hatt naturlige kopper? Det skulle vel egl. også være en henvisning til hvor dåpen ble foretatt?Alt dette sier selvfølgelig ikke at ikke det er samme Nicoline Bergithe Nicolaisdatter som ble døpt i Søgne, forutsatt hun da har sine røtter der og så bare er blitt 'satt bort' i Øyslebø. Men hvorfor da forbinnelse til både Ramsland OG Røkingen og ikke bare en av gårdene? Noen som kan orke å sjekke dåpen i Søgne og se hva som står på foreldrene og fadderne i Søgne d. 11/12 1797?Har kikket litt på de oppgitte fadderne til Nicolines barn og på vitnene ved vielsen, men kommet lite i vei, hvilket kanskje ikke var så overraskende, siden perioden ligger midt mellom de to folketellingene hvor en kan søke. Lars Riisvand var det ene vitnet og Riisvand er en gård i Tveit, men hverken på gården eller som patronym finnes noen Lars. Jeg vil gjette å at vitnene er lokale folk fra Kristiansand.Jeg er ikke helt ferdig med å forsøke å finne frem til disse, den eneste jeg enda har mistanke til som mulig familie, er Anne Olsdatter, gift med Gunvald Larsen Rise. Det kunne godt være søster til Tønnes Andreas, som jf. mitt tema om Soelgaard (lenke i innlegg 16) hadde en søster Anne.Gunvald og Anne ble gift i Kristiansand 1823, jf. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100046110843&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9VAgd&juris2=VAgd&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Vest%2DAgder&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Så vidt jeg har funnet er det to barn født 1824 og 1827: Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er nok en liten nøtt, dette. Det står dessverre ikke noe mer ved konfirmasjonsinnførselen enn det jeg allerede har referert. Nicoline Birgitte bor altså da på Ramsland. Ramsland er også den geografiske referansen når hun gifter seg i Kristiansand 13 år senere. Jeg ser at jeg kan ha skapt litt forvirring p.g.a. en unøyaktighet i kirkebokreferatet. Ramsland i Øyslebø er ikke nødvendigvis Nicolines fødested, men det har vært hennes oppholdssted (hennes adresse, for å si det mer 'moderne') forut for vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vel den Nikolai Gundersen fra Ny Hellesund i Søgne som KAN være Nicolines far (FS-IGI): Lenke. Han gifter seg altså året etter at Nikoline blir født.Det som i så fall er et lite 'mysterium', er at han altså var gift, mens Nikolines far blir kalt 'Ungkarl' ved hennes vielse i 1825. Det kan muligens bety at han var ungkar da hun ble født...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten spekulasjon: Det ser altså ut til at Nikolai Gundersen tilhørte den kjente Langfeldt-slekten i Ny Hellesund (der Nikolai var et 'gjennomgående' navn) - og som kanskje hadde råd til å betale pleie for en utenomekteskapelig datter hos 'solide' bønder i Øyslebø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Her går det for seg! Interessant, Oddbjørn! Beklager jeg er litt sent ute.Jeg tenkte jo at siden du hadde så nøye informasjoner fra kirkebøkene ellers at det var mest sannsynlig at du hadde fått med deg alt ang. Nicolines konfirmasjon. Har nå også sjekket med Stoa og Sandbergs 'Våre røtter' (s. 48) og kan se at de opplysningene jeg håpte litt på kunne vært skrevet inn ved konfirmasjonen (foreldrenes navn osv) først kommer inn i kirkebøkene 1812 (Nicoline er kanskje akkurat for tidlig ute, siden hun ble konfirmert det året!), og først fra 1820 er konfirmantens fødested nevnt. Det hadde jo ellers passet bra (forutsatt det var riktige opplysninger som var innført, da), men slik skulle det altså ikke være.Jeg tror det er en rimelig sjanse for at Nicoline Clausdtr. på Røkingen i Øyslebø er den riktige Nicoline, siden folketellingen tar med (stort sett) alle og det ikke ser ut til å være andre som passer.Litt mer tvil har jeg med barnedåpen til Nicoline Bergithe i 1797 Lenke fordi IGI ikke er fuldt dekkende, så det kan være flere kandidater vi ikke kjenner til. Bl.a. derfor vil en sjekk av dåpen for å se hva som egl. er innført nok bli nødvendig på et tidspunkt. Står det fx uekte (jeg ser det ikke er andre barn registrert på paret og heller ingen vielse, men igjen så er IGI ikke fuldt dekkende) så det er klart at foreldrene ikke var gift? Det kan vel også være innført andre opplysninger, for de to foreldrene var nok kjent av presten i Søgne (men han kan jo ha vært med til å legge røykslør over begivenheten). Hvorfor blir Nicoline utstyrt med en far med feil patronym, når det riktige står i kirkeboka? Ville man ikke ha skrevet feil der også, hvis det var for å skjule hennes opprinnelse? Bare noen tanker....På s. 204 i bd. 1 av Søgneboka står det om Nicolai Gundersen Falck (1765-1836), gift 1798 med Maren Jansdtr. Ullerøy (Vestre Moland), 1776-1861. De giftet seg altså året etter Nicoline ble født. Nicoline er ikke oppført blandt hans barn og jeg har ikke funnet andre som heter Nicolai Gundersen på omtrent samme alder i Søgnebøkene, så antakelig er han far til den Nicoline Bergithe Nicolaisdtr. som er døpt i Søgne, enten hun er identisk med 'min' Nicoline Bergithe eller ikke. Barna til Nicolai Gundersen og hustruen Maren er jf. IGI (og Søgneboka):Father: Nicolai Gundersen Batch Number: C425312 International Genealogical Index / NorwayCHRISTIANE FRIDRIKKE NIKOLAISEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 26 MAR 1820 Sogne, Vest-Agder, NorwayGUNDER FALK NIKOLAISEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 28 NOV 1802 Sogne, Vest-Agder, NorwayNICOLAJ NIKOLAISEN - International Genealogical Index (f. 1813) KAREN KIRSTIN NIKOLAISEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 17 OCT 1799 Sogne, Vest-Agder, Norway MAREN KIRSTINE NIKOLAISEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 28 JAN 1816 Sogne, Vest-Agder, NorwayOLJNE CHRISTINE NIKOLAISEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 01 JAN 1807 Sogne, Vest-Agder, NorwayRACHEL NIKOLAISEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 21 MAY 1809 Sogne, Vest-Agder, NorwayplussDorothea f. 1800Jan, 1805-1846Regine, 1811-1876Altså en produktiv herre mht. avkom! Nicolai var los og drev med utskjenking og salg av brennevin. I 1904 ble huset overtatt av Vilhelm Krag og han bodde der to år hvor han flyttet til Havbukta ((Helgøya).Som Oddbjørn sier, så er det mye slektsinformasjon å finne om det kan påvises at Nicoline fra Øyslebø var Nicolai Gundersen Falcks uekte datter.Mht. den piken Nicolai Gundersen fikk sin uekte datter Nicoline med, Berthe Aanensdtr., så ser det rimelig ut at det skulle være hun som Ketil fandt i FT1801, altså fra Try i Søgne. Ved nærmere undersøkelse (s. 231 og 163 i Søgneboka, bd. 2) har jeg nå funnet at Berthes fulle navn i så fall var Berthe Kathrine Aanensdtr., f. 1774, død 1843, g. m. Tønnes Tjøstelsen Ramsdalen som bodde på Hævåger i Søgne (1774-1849). Dette Ramsdalen er jf. boka (desverre) i Sør-Audnedal. De to fikk 5 barn: Tobias, Aanen, Maren, Rakel og Christian.Mer interessant er det kanskje at Berthes søster Marthe giftet seg med Jacob Torkjeldsen Kjær i Øyslebø (en kunne tenke seg at den evt. morssøsteren kunne holde litt øye med pleiebarnet Nicoline på Røkingen, kanskje?). En annen ting er at Berthes farmor het Birgitte (Christensdtr. Try), jf. Nicolines andre navn, Bergithe. Og ene søster til Berthes far, Ingeri, var gift med Aanen Knudsen Kjær, også Øyslebø.Ingenting her er bevis for noe, men vel verd å ha i tankene. Det og så ved leilighet en sjekk av kirkeboksinnførselen for den Nicoline som ble døpt 1797 i Søgne.Evt. kunne det også gi noe med nærmere lesing i Øyslebø-boka - det kan jo være slektsrelasjoner til iallfall Berthes familie. Jeg hadde et par sider skannet fra Ramsland i Øyslebø viste det seg, desverre den eldste del av historien, på 1600-tallet, men her er det faktisk nevnt relasjoner til Try i Søgne. Så det må det også bli kikket nærmere på i bygdebøkene fra både Øyslebø og Søgne.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Koblingen Try-Ramsland er avgjort interessant. Det har i nyere tid skjedd en del endringer i kommunestrukturen på de kanter. Øyslebø er nå en del av Marnardal kommune, og det ser ut til at Ramsland på et tidspunkt er blitt overført til Søgne. Gården ligger ved grensen mellom Søgne og Marnardal - rett nord for Try. Det har, så vidt jeg vet, vært en gammel 'vei'-forbindelse der. Og Røkkinga ligger litt nord for Ramsland igjen.Jeg skal nok få sjekket 1797-dåpen i kirkeboka for Søgne, men jeg vet ikke helt når det kan bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Bare et aldri så lite innspill, siden hun muligens er den som er nevnt som pleiebarn i 1801, og nevnt på Ramsland under konfirmasjonen.Hun kan være tjenestejente der.Har selv funnet enkelte forunderlige konfirmasjonsteder i min slekt som tyder på drenge/tjenestejente utenfor bygda/gården.Desto mer kan dette være aktuelt i og med at det antydes at hun er 'uekte'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.