Gå til innhold
Arkivverket

[#40656] SAUDA-slekter


Gjest Jonny Mydland
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

HeiVeldig bra. Det er flere jeg kan åpne men det ligger ingenting der. Er det fordi det ikke er endringer/tilføyelser ihht Soga om Sauda I og II?Mvh Karin Romstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Og takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette! Det er meningen at alle linkene skal virke... Jeg oppdaterer disse til neste gang jeg er i byen (jeg må til byen for å laste opp sidene ettersom vi ikke har internett-tilgang der vi bor). Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helge Bjørgen

Tillegg til Sauda bygdebok bind 2 side 624, Y. Birkeland nr. H26: Nils Olsson Haugen (9a) var g. 1 m. Elen Malene Tollefsdtr. Hatteland i Klepp (side 113 nr. 13b), født 2.11.1853 på Tunheim i Time (side 344 nr. 60b). (I bygdebøkene for Klepp og Sauda står det Elen Marie, men det riktige er Elen Malene). Hun flyttet 7.1.1881 fra Hatteland til Stavanger. Nils og Elen Malene hadde barna: Olof Theodore Nelson f. 19.9.1881, til Amerika, d. 11.5.1932, g. 5.5.1928 i Warren, MN m. Annie Marie f. 11.7.1886 i Argyle, MN, d. 29.4.1964 i Karlstad, MN. Tollef Nelson f. 1.9.1883, til Amerika, d. 9.6.1971, g. 12.12.1911 i Grand Forks, ND m. Sigrid Othelia Petterson f. 25.12.1888 i Norge, d. 28.2.1970. John O. Nelson (Ole Johannes Nilsson) f. 28.9.1885 i Sauda, til Amerika, d. 31.5.1973, g. 5.12.1909 m. Olga G. f. 1.3.1885 i New Solum Township, d. 28.1.1977. Kilder: Kirkebøker for Lye og Klepp, slektshefte fra etterslekta i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hjertelig takk! Kommentarer og tillegg blir tatt inn på web-sidene fortløpende (men gi meg noen dager imellom, for jeg må til byen for å laste opp sidene...). Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Inger-Lise Sjøstrøm

Min tip-tip-oldefar het Knut Knutsen, født ca. 1796 og gift med Anna Sjursd. Grøve fra Røldal. De bodde på plassen Bakka under Øverland i Sauda. De hadde 10 barn, og reiste til Amerika i 1864. Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp til å finne ut hvor Knut kom fra og hvem hans foreldre var. Jeg kan ikke finne noe om foreldrene hans i Sauda-boken.På forhånd hjertelig takk.Med hilsen Inger-Lise Sjøstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Knut er antagelig ikke fra Sauda, men hvor han kommer fra, vet jeg ikke. Kona er fra Røldal. Det er ikke usannsynlig at Knut også kommer derfra selv om det ganske sikkert ikke er direkte nevnt i Røldals-boka (Lillehammer må ha gått gjennom disse bøkene og i alle fall registrert de som er nevnt utflyttet til Sauda). Sønnen Odd og datteren Ingeborg er for øvrig inngift i min slekt, så det ville vært interessant for meg også å vite hvor Knut kommer fra. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Sjøstrøm

HeiKnuts sønn Odd flyttet jo til Nedstrand i Ryfylke og er min tipp-oldefar. Jeg har gått igjennom Røldalsboken, men kan ikke finne Knut der. Anna sin slekt er derimot lett å følge.Inger-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Eva Willenburg

Da min ane Ole Danielsen på Ølberg, Håland ble begravet 9 feb. 1806, 66 ½ år gammel, sto det at han kom fra Eikesaas, Sauda sogn. Kan det være den samme Ola som bygdeboken beskriver som sønn av Daniel Levardsen, Egesaas? Alder stemmer fra sjelemanntallet som født ca 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Ja, det stemmer. Etter et opphold på Li i Jelsa kom familien til Fatnes ved Hylsfjorden. I Sand, Gardar og Folk I s346 finner vi familien på Austre Fatnes. Her står det at det trolig var denne Ola Danielsen som ved folketellingen 1801 bor på Ølberg i Sola (Håland prestegjeld). Det ser ikke ut som det skulle være noen grunn til å tvile på dette. Hvis du trenger mer fra Sauda eller Sand-bøkene får du skrive igjen! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Tusen takk for raskt svar! Familien bodde først på Gimre, Håland, før de flyttet ca 1801 til Ølberg. Da de bodde på Li, Jelsa, står Liva Sjursdtr. oppført som hustru. I folketellingen 1801 står det 1. gifte på både Ola og Anne Marie Torjusdtr. Hun var født ca 1743, ukjent sted, og døde på Ølberg, Håland i 1809.Av barna er Anne f. ca 1770 og Kirsten f. ca 1775 på ukjent sted. Står det noe om dem i Sand bøkene?Mari er døpt i Jelsa 17 jan 1779, Marte Marie på Gimre, Håland i 1786 og Olene på Gimre, Håland i 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Bare hyggelig å være til hjelp! Jeg har samlet Sauda-slekter i ganske mange år, ettersom min mors familie i Stavanger har mye aner i Sauda. Akkurat din familie er ikke i familie med meg, men jeg dekker det meste på Sauda... Sandsbøkene gir ikke noe videre opplysninger om Anne f 1770, men stiller spørsmålstegn om det kan være henne som blir konfirmert fra Tjelmeland i Sand i 1790. Dette kan vel i så tilfelle tyde på at hun var noe 'sen', og kanskje døde ung og på legd? Men dette blir bare spekulasjon. Kjersti f 1774 står det ikke noen opplysninger om. Så må jeg rette noe fra mitt forrige innlegg: Familien bodde på Li i Jelsa ETTER at de flyttet fra Fatnes, og bodde der 1775 - 1780. I Jelsa-boka er Ola Danielsen og familien ført på brnr.2 (nr 22). Det vil si, kun han, kona Liva Sjursdatter og datteren Mari f 1779 er ført. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Nok en gang takk. Jelsa boken er grei, den 'på nettet'.I følge bygdeboken fikk Ole skjøte på Gimre, Håland 24 jan 1789, men hadde vært de et par års tid som leilending. Konfirmert i Håland mangler i aktuell kirkebok. Men, Anne ble gift 29 oktober 1797 med Lars Torjusen fra Vigdal, Håland. Hadde minst 2 barn.Min ane Mari ble gift i Some kirke 2 feb. 1802 med en annnen 'vagabond', Lorents Berentsen, fødested ukjent, død på Sandnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.