Gå til innhold
Arkivverket

[#40666] Korga mi


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

De siste dagene har jeg fått problemer med å få 'korga mi' til å bli stående på plass. Den eneste måten å få den fram på, er å lage et nytt innlegg. Dersom jeg er ute av Digitalarkivets fora noen minutter, er jeg automatisk blitt logget ut. Jeg klarer heller ikke å logge meg på igjen, bortsett altså fra når jeg skriver nytt innlegg. Da blir jeg automatisk pålogget - og korga er der igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Hos meg 'forsvant 'Legg i korga' i forrige uke, men noen dager senere kom den tilbake igjen. Det må leilighetsvis foreligge en feil i systemet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har fremdeles det samme problemet. Etter at jeg har logget inn, trykker jeg på 'Vis korga mi' - og vips, så blir jeg umiddelbart logget ut igjen. Den eneste måten å få tilgang til korga mi på, er å lage et tomt innlegg - for så, halvveis i prosessen, å klikke på 'debatt' på den nederste blå linja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ingen feil i systemet. Men cookies måvera innstilt slik at dei blir liggjande på maskinen din. Du ser det enklast ved at det oppe på sida står 'Pålogga som' og så namnet ditt. Står det ikkje det har du feil cookies-innstillingar.Men du kan også bruk logg inn-knappen og skriva namnet ditt epost-adressa. Då vil systemet atter knyta sambandet mellom nettlesaren din og det me veit om deg på vår servar.Sagt på ein annan måte: For å kunna sjå korga di må det veralogga på. Det skjer ennen ved at du brukar logg inn-knappen eler skriv eit innlegg i ein debatt og gjev opp namn og epost-adresse. Kor lenge innlogginga varer er avhengig av cookie-innstillingane dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha! Jeg får sjekke cookies-innstillingene. Antakelig er det er der problemet ligger. Jeg må nok i vanvare ha gjort noen uheldige endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå virker det! Jeg må på et eller annet tidspunkt ha valgt 'Egendefinerte innstillinger' og dermed blokkert en del nødvendige cookies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Eg maktar ikkje å halda på korga mi for tida, den blir vekke like fort som ho kjem. Er det berre eg som har det slik no om dagen? Eg må logge meg på nær sagt kvar gong eg går inn på debattfora.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er cookies-innstillingane det kjem an på. Nettlesaren din må vera innstilt slik at dn ikkje fjernar cookies i det du går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

No har eg vore inne på 'innstillingar' og valt 'automatisk gjenkjenning av innstillinger', - får sjå om det held då. Takk skal du ha!Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå er problemet (jf. innlegg 1) tilbake igjen, etter at alt har virket perfekt i vel to måneder - og jeg har ikke rørt innstillingene på maskinen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Alt fungerer som det skal hos oss. Eg tok også for sikkerhets skuld å logga meg på med di epost-adresse, og fekk då opp korga di som eg skulle. Enten er det cookie-innstillingane dine som er feil, eller så fekk du faktisk korga attende etter å ha skrive innlegg 10 i denne debatten. Om det siste er tilfelle var det faktisk slik at namnet ditt ikkje stod opp når du gjekk inn i debattane. Står ikkje namnet ditt opp vil du heller ikkje ha korga. Løysinga då er å bruka Logg på-knappen, som du finn oppe til høgre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det stemmer at korga kom opp da jeg laget et nytt innlegg. Før det hadde jeg prøvd å logge på flere ganger, men ble automatisk utlogget igjen etter noen få sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En presisjon: Det som skjedde, var at jeg klarte å logge meg på, men etter å ha klikket på 'Alle tema', var jeg utlogget da jeg ville tilbake til korga. Dette gjentok seg hver gang jeg prøvde, helt til jeg laget et nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Korga byggjer heilt og fullt på cookies. Når du enten loggar deg på eller skriv eit innlegg vil namnet, adressa og epostadressa di bli lagra på di eiga maskin som ein cookie. Denne blir så lest av programmet kvar gong du trykkjer på ei lenke eller ein knapp. Så vil programmet bruka desse opplysningane til for det første skriva namnet ditt oppe på sida, og i tillegg gje deg ein knapp til korga, som i realiteten har same namn som epostadressa di. Slik vil det vera heilt til cookien forsvinn. Den kan forsvinna på ein av to måtar. Den eine er at du trykkjer Logg av-knappen. Då vil programmet fjerna innhaldet i cookien som ligg på din maskin. Den andre er at nettlesaren din fjernar cookien. Det har med innstillingar å gjera. Andre måtar finst ikkje. Og når cookien enten er fjerna eller er blitt tømt for innhald vil du ikkje lenger få namnet ditt øvst og heller ikkje få lenke til korga di. Sidan alt fungerer slik det skal hos meg og eg ikkje har høyrt om andre som har problem som ikkje kan forklarast med cookie-innstiling, blir konklusjonen at det dreier som om innstilling hos deg. Kanskje du berre skulle sjå kva innstilingar du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette er litt merkelig, men jeg prøvde å logge ut og på igjen nå - og alt virket som normalt - uten at jeg hadde foretatt meg noe med innstillingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Christian Arentz

La nettopp inn et svar på innlegg, men temaet kommer ikke inn i korga mi. Jeg er pålogget, men selvom jeg går inn i samme tema og klikker på 'Legg til i korga' skjer ingen ting. Hva kan dette komme av_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Glem det, etter noen flere minutter kom både dette og angjeldende innlegg inn i korga mi. Mulig det tar litt tid for cookien å bli oppdatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Skulle gjerne ha lagt inn et tema i korga mi som jeg har deltatt i TIDLIGERE. F.eks. 4731 Oxefot.. Når jeg går inn i temaet og leser det, klikker jeg følgelig på Legg i Korga (nederst), og knappen endrer seg til Ta or Korga. Men, når jeg så åpner korga (er fremdeles pålogget) vises ikke tema 4731 på listen, selv ikke etter lang tids venting. Virker denne funksjonen hos dere? Kan det skyldes at det temaet jeg nå ønsker å legge inn i korga mi er fra det gamle brukerforumet (tema 2140-7920)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ser nå at mitt tema 4731 likevel har kommet inn på side 3 i Korga mi, blant de første 150 debattene. For å unngå denne problemstillingen - at man ikke umiddelbart kan se at temaet blir lagt inn - foreslår jeg en mulig forbedring: La Korga mi komme automatisk opp med den siden der temaet havner. Så får man heller selv, etter å ha konstatert at temaet har kommet inn i korga, klikke seg oppover med Knappen 'Førre 50' for å komme til Korgas første side.P.S. Antar forøvrig at det er en feil i programmet når man i Korgas 'Neste 50' eller 'Neste 100' helt korrekt blir tatt til slutten av Korga, mens 'Alle' pluselig gir oss oversikten over ALLE temaer i det nye brukerforumet, fra innlegg 2140 frem til idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Som andre Get-kunder har jeg nå måttet bytte epostadresse fra @chello.no til @getmail.no.Jeg hadde mange tema i 'Korga mi', men nå har jeg bare de tre jeg har lagt til på den nye epostadressen. Kan du, Jan, få flyttet over alle de temaene jeg hadde i den 'Korga mi' som var knyttet til min forrige epostadresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Elin: Eg kan diverre ikkje flytta tema frå ei epostadrese til ei anna utan å øydeleggja den nye korga. Men eg går ut frå at gamalekorga var meir verdifull for deg enn den nye. Dermed har du du den gamal. Vil du ha dei nye inn må du leggja dei inn for hand.Christian: Korga di vert oppdatert i same sekund du trykkjer legg i korga. Om du ikkje får ho fram rett korg er det fordi nettlesaren din insisterer på å bruka ei side han har i cache. Det har med innstillingane dine å gjera. Sidan nye tema i nesten alle tilfelle vil koma på første side i korga di, ser eg ikkje heilt trongen for å styra korga til ei seinare side.Når ein gjeld 'alle' når ein er i ei korg kune det sjølvsagt vera ein ide å la den visa alle i korga. Men for å sei det som det er har eg aldri tenkt på at nokon har så store korger at ikkje neste 100 vil gje same resultat. Men eg skal tenkja på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Jan - tusen takk for overflyttingen av de temaene jeg hadde i den forrige. Det går greit å plusse på med de nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.