Gå til innhold
Arkivverket

[#40669] Introduksjon anno 1865?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg sitter for tiden med kirkebøker for Røros fra ca 1830 og fremover i tid, hovedsakelig ministerialbøker. Her er ikke et ord nevnt om introduksjon. Fra ca 1850 kommer jeg over i klokkerens bok på den samme filmrull, og har registrert en del døpte derfra. For nesten hver dåp står det etter morens navn ”som holdt kirkegang”, som etter hva jeg kan se av Historisk leksikon er synonymt med ”ble introdusert”. I et annet tema her i DA leste jeg at tvungen introduksjon ble avskaffet ved midten av 1700-tallet (stemmer det?), og videre står det i det nevnte leksikon at introduksjon mange steder i Norge ”var i bruk til langt fram mot vår egen tid”.I klokkerboken ser jeg at barna ble døpt 3 – 6 uker etter fødselen, og moren ”holdt kirkegang” på sitt barns dåpsdag (min oldemor f. eks.) Var det tradisjon som holdt dette ved like eller hva? Var det også slik som i eldre tid at kvinnene ikke kunne vise seg i kirken før ”kirkegangen” fant sted? Har noen av dere erfaring fra andre steder og andre kirkebøker, så ville det være interessant for meg å høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Kristian Vs Norske Lov (2.bok, 8. kap., 8. art.) frå 1687 [url="http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_02_08.html>http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_02_08.html sa at mødre skulle halde seg inne i 5-6 veker etter fødselen. Praksisen var svært så ymse; frå dåpsdagen (som skulle vere seinast 8 dagar etter fødselen) til fleire månader etterpå. Sjå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei!Da jeg skrev av kirkebøkene for Ofoten så var det der mange ganger dåp og introduksjon av mora samme dag. Ungen kunne være bare dager gammel eller flere måneder. Her har nok avstand til kirka spilt en rolle, da de som regel måtte bruke båt over lange avstander der kjerrevei ikke fantes. I tillegg var presten hver 14. dag i anneks-kirka.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Introduksjonen var noe som hørte katolisismen til, og som ble forsøkt tonet noe ned etter reformasjonen. Selv om introduksjonen ikke lenger var pålagt, ble skikken videreført som en selvfølgelighet, men med litt annet innhold. Enkelte steder innførte man innledelse etterfulgt av dåp. Skikken ble holdt i hevd til omkring 1900 og forsvant senest i Aust-Agder omkring 1930. Det er fortsatt anledning å gjennomføre ritualet. Selv om ritualet er fjernet fra dagens gudstjenestebok, er ritualet beskrevet i alterboken fra 1966.Ritualet som ble praktisert på 1800-tallet, var nok mindre strengt enn 200 år tidligere.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for alle innlegg. Jeg fikk for så vidt svar på de spørsmål jeg stilte, og jeg visste ikke at introduksjonen eller kirkegangen holdt seg så lenge som Geir Tverå beskriver. Derfor ble jeg nokså forbauset i går, da jeg fikk se dette i klokkerboken at da min bestefar ble døpt i 1865, var det forbundet med at hans mor 'holdt kirkegang', som det står.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Har en artikkel om temaet av Knut Klavenes Heidelberg. Den er i pdf-format, og jeg kan oversende den hvis du oppgir e-postadressen din.Mvh Geirgeir2 alfakrøll online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.