Gå til innhold
Arkivverket

[#40683] Oppslag i Bygdebok for Fjaler / Ytre Holmedal


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er ute etter foreldre til følgende søsken:1.) INGEBORG OLSDATTER, død på Bakke, skifte 1707 (tema AF 25199), g.m. Hans Olsen på Bakke (skifte 1686, samme tema)2.) CECILIE OLSDATTER (min formor), død bef. 1707, gift med Jørgen Kolbeinsen Arstein (bruker in Strømmen, Askvoll 1655-1682)3.) BRITE OLSDATTER, bosatt på Hovland i 17074.) LARS OLSEN, bosatt på Mork ved sin død (bef. 1707, 5 barn nevnt i skiftet etter Ingeborg5.) ARNE OLSEN, bosatt på Hovland ved sin død (skifte 1681), 4 barn nevnt i skiftet etter IngeborgForteller bygdeboken hvilken gard Lars, Arne, Cecilie, Ingeborg og Brite stammer fra? Kanskje fra Hovland?Takknemlig om noen kunne hjelpe meg. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I Fjaler bygdebok I side 156/157 står følgende: Bakke.L.nr,30. Br.nr.1 'Den fyrste som ein med vissa kan slå fast var busett på dette bruket var Hans Olson, nemnd 1666, då 26 år. Han var g.m Ingeborg Olsdtr. Ved skiftet etter Hans Olson i 1686 var erving 'den Sal.mands Broderdatter', Britte Johansdtr. Ingeborg Olsdtr. vart g.att m. David Olson som sat med bruket 1687 - 1721. Ingeborg d.1707. Ervingane var no: Systra, Brita Olsdtr. Hovland, broren,Lars Olson Mork, broren,Arne Hovland og systra Sidsel Olsdtr. Straumen. Bygdebok I fra Fjaler er ikke den aller beste jeg har vært borti. Ofte finner jeg ikke det jeg søker etter. Har også ett under Mork og Hovland uten å finne noe. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for svar, Johan Arthur. I går kveld var jeg ikke inne i Brukerforumet, fordi jeg var altfor opptatt av football :-)Kan jeg nok be deg om ett oppslag til? Det gjelder Cecilies mann Jørgen Kolbensen Arstein. Er han omtalt i bygdeboken?Ha en fin helg!Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I Askvoll bygdebok I side 345 N 63, står følgende: Jørgen Kolbeinson Arstein, 38 år i 1666, br. 1655 - 1682. II g.m Cecelie Olsdtr. skf.1678 og 1707 Bakke?. Barn: Kolbein Jørgenson f.1664 - d.1713 Se Strømmen 69. Ole, Maritte f.1675 - d.1711 Trenger du opplysning om Kolbein Jørgenson så bare gi beskjed. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Under Arstein i Fjaler I, side 374 står det kun: 'Samstundes med Olle Clausen budde Kolben på det andre bruket. Men alt frå 1631 kom Syffuer på dette bruket. Han heldt fram til 1655, då Peder Endresen tok over'. Ved manntallet i 1666 er ikke Kolben nevnt. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

god dag Johan Arthur,kan du finne noe om gårdene Espedal, Strand og Butthedal også. De ligger ved Flekke og hører til Dale.Jeg trenger alle opplysninger om min tippoldemor Helene Olsdatter Buttedahls familie, hennes far var Ole Christophersen Buttedahl og moren var Orlow Johannesdtr Strand. Christopher Buttedahls kone het Anna Olsdatter. Johannes Strand vet jeg ingen ting mer om. Det er så langt jeg er kommet.Helene ble gift med Haldor Askildsen Mjøs fra Hosanger. Hun var da ung enke etter en Espedal.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Arnfrid!Skulle gjerne ha hjulpet deg, men jeg har kun Fjaler I, som ikke omhandler disse gårdene. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.