Gå til innhold
Arkivverket

[#40684] Hvor finner jeg foreldre til Elen Olsdatter .Eidet f Ryen 1784-1873 Ålen?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hvor finner jeg foreldre til Elen Olsdatter Ryen f 1784-1873 gm Jon Halvorsen Stene gnr 10/4 side 93 bind 1 Ålen og Ålbyggen.Må jeg i Rørosboka for å finne denne personen ? ser ut som hun har vært gift pga navnet Eidet og at pikenavnet er Ryen. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Rolf Magne!Elen Olsdatter Ryen kom fra Saxryen søndre og er her i 1801 LenkeHun er søsterdatter (ikke datter som det står i Rørosboka) av Ole Andersen Ryen (min ane). Hennes mor var Elisabet Andersdatter Ryen som fikk et uekte datter med Ole Pedersen Buch. Jeg vet egentlig ikke hvor det ble av Elisabeth eller Lisbet, men jeg tror jeg har funnet henne i kirkeboka - en ved dette navn druknet i Glomma 30 år gammel. Men det sto kun fornavn og farsnavn så sikker er jeg ikke.Ole Andersen Ryen og Elisabet var barn av Anders Lødensen og Jørri Olsdatter (fra Nyplass). Slekten videre bakover finner du under Saxryen og Nyplass.Ole Pedersen Buch giftet seg med en annen - vi får komme tilbake til dette. Jeg har ikke tid før i kveld en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror ikke hun var gift mer enn den ene gangen med Jon Halvorsen Stene (gift 1809). Jeg antar Elen tjente på Eidet i Ålen - Eidet var sikkert hennes bosted da hun giftet seg.Elen fikk forresten en uekte datter Lisbet med Ole Bersvendsen Nesvold, men hun døde etter et par år. Jeg tror denne datteren ble født og døde i Røros (jeg har notert dette fra kirkeboka). Men nå bør jeg nesten slappe av litt - har sittet foran Røros' eldste kirkebok i hele formiddag, og det var anstrengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Elen Olsdatter ble døpt 15/3 - 1784, og foreldrene oppgis å være Lisbet Andersdatter Rugelsjøen og Ole Pedersen Buch. Lisbet ble muligens oppfostret hos slekt på Rugelsjøen (faren døde tidlig)eller hun tjente der da datteren ble født.Jeg fant en Lisbet Andersdatter som døde 24/10 - 1790 (begravet 31/10), og hun druknet 'i Glaamen' som det står i kirkeboka, 30 år gammel. Det er mulig dette er Elens mor. Hun er i hvert ikke å finne i FT 1801.Faren til Ole Andersen Ryen og Lisbet Andersdatter, Anders Lødensen, døde i 1767 51 år, mora Jørri (Gjørri) Olsdatter døde i 1805 85 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne kirkbakk

Hei Astrid Da blir det vel kanskje korrekt å bruke Ryen som pikenavn og ikke Rugelsjøen, men kanskje i biografien til denne personen,går ut i fra at det står noe i Rb 5 på Familien,Men det står vel noe i Ålbyggen på navnet Ruglsjøen.Uansett så er jo dette forklarende.Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Elen står nevnt under Saxryen søndre i b. 5 av Rørosboka (ikke under Rugelsjøen), men - som jeg sa - feilaktig som datter av Ole Andersen. Men i 1801 står det korrekt 'søsterdatter'. Jeg ville kalle henne Ryen, og jeg kan nevne at da sønnesønn av Ole Andersen i 1801 (han het også Ole Andersen) ble døpt i 1804, er Elen Olsdatter Ryen en av fadderne.Odd Tjade har skrevet en utmerket artikkel om Bock-ene på Røros og i Nord-Østerdalen (Årbok for Nord-Østerdalen 2003). Der står at Ole Pedersen Buch/Bock ble født 1760, konfirmert 1777 og gift 1786 med Olava Iversdatter Skancke. Her nevnes også hans uekte datter Elen med Elisabet Andersdatter.Ole Pedersen Bock var sønn av Peder Olsen Bock (1733 - 77) og Margrete Pedersdatter f. 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Takk AstridJeg regner med at jeg finner det du referer til av artikler på Gunnerius. Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ja, de har alt dette på Gunnerusbiblioteket.Jeg tok for meg Ellen Olsdatter Ryen for ganske lenge siden, da jeg så i FT 1801 at hun stod oppført som Ole Andersens søsterdatter. Lisbet var nest yngst av 11 søsken og Ole var den yngst, født 4 år før faren døde. Ole Andersen ble gift knapt 18 år gammel (1781) med Anne Pedersdatter fra Morken i Ålen. De fikk en sønn Anders samme år som ble døpt i Ålen i 1781 som 'Anders Olsen Ryen, et uekte barn fra Røros'. Anders Olsen Ryen er i 1801 tjener hos presten på Røros. Ole Andersen og Anne Pedersdatter hadde ytterligere to barn som døde som små. I 1793 fikk de datteren LISBET (deres respektive mødre het Jørri og Gunnhild), som døde to og et halvt gammel, og jeg regner med at hun må være oppkalt etter Elens mor Lisbet, som på dette tidspunt var død.Elisabet Andersdatter kaller heller ikke opp sin mor i datteren, men sin mormor ELEN Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.