Gå til innhold
Arkivverket

[#40685] Bjørnrud(Bjørnerud) slekten fra Vallset i Romedal


Gjest Tom Bjørnrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Bjørnrud

Vet dette er mye info, men håper du tar deg tid til å lese dette. Om jeg kan få noen svar så hadde det vært toppers. Har lett lenge etter disse tingene(i FT 1865,75 1900, kirkebøker etc.) uten å kommet noe videre.Min tipp-tipp oldefar Engebret Evensen kjøpte rundt 1850 Bjørnerud Gård i Vallset, Romedal, han fikk 5 barn med Kristine Mangerud. Blant dem var min Tippoldefar Ludvig(født 1861) som flyttet til Løten rundt 1890 og kjøpte gården Lille Brennholen/Jønsrud Østre, han jobbet samtidig som skolelærer på en skole i Løten. Han giftet seg 2 ganger Først med Telma som han fikk 5 barn med og deretter Selma som han fikk 1 barn med(Halvard, min Oldefar). Han døde i en alder 43 år i 1904, han etterlot seg 1 kone(Selma Lukasdatter Marken) og 6 barn hvorav 5 fra første ekteskap.Så til mine spørsmål:1. Embret Evensen Bjørnerud døde i 1919(på Bjørnerud Gård), jeg lurer på om det ekisterer et bilde av han, hvor kan jeg evt. oppdrive det?2. Når døde hans kone Kristine(født Mangerud) Bjørnerud?3. Kan noen fortelle meg om dette er et bilde av Ludvig Bjørnerud(Bjørnrud)? Lenke4. Ekisterer det annen informasjon om han noe sted? Andre bilder? Det sies at han døde ved kateteret på skolen, men dette er høyst usikkert!4. Hva skjedde med Selma etter at Ludvig døde? Hva skjedde med Barna?Vet dette ble mye informasjon, men håper noen kan bistå med informasjon. Takker for svar!!Mvh.Tom Bjørnrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Spørsmål 2 står besvart i Romedalboka bind 5 I for Vallset der Bjørnerud er omtalt. Kristine(Christine) døde 18.10 1890. Ludvig er omtalt både i Løtenboka bind 2 under Brennholen lille og i Løten historielags bok I lys og skygge. Skolene i Løten gjennom tidene skrevet av Odd Magnar Syversen. Det står ikke noe om hvor han døde, men datoen er 13/9 1904, så det er mens det var skole. Ellers står det at Ludvig hadde eksamen fra Hamar Seminar (Lærerskole) 1884. Til spørsmål 4 barna: Karen f 15/6 1892, d 27/8 1894, Karen Olga f 7/11 1894, Ole f 24/12 1896, Elida f 24/6 1899, Gisle f 15/9 1901, d 1/9 1902 og Halvard f 12/3 1904. Da Ludvig døde ble eindommen solgt, men en parsell kalt Bjørnerud ble skilt ut og overdratt til Selma. I følge Løtenboka solgte Selma parsellen i 1920 og flyttet til Ullensaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bjørnrud

Sverre, tusen takk for svar, du har gjort meg en hel del klokere!Er det noe bilde av Ludvig i 'I lys og skygge: Skolene i Løten gjennom tidene'? Står det noe om hvilke skole han var lærer ved? Vet du om det er mulig å kjøpe denne boken noe sted?Mvh.Tom Bjørnrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ludvig var lærer på Jønsrud skole fra 1890 til sin død. Skolen ligger like ved Brennholen lille som kommunen kjøpte og brukte til lærergård ei tid etter Ludvigs død. Det er ingen bilder av Ludvig i boka. Jeg tror du får kjøpt den på Bokloftet på Løiten brenneri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.