Gå til innhold
Arkivverket

[#40687] Småbruk i Modum/hvilke bygdebøker velger jeg?


Gjest Kathe T. Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe T. Røed

Jeg er ute etter å vite mer om småbrukene Såstadhagen, Bråten, Sandagerhaugen, Gunnerudeie og Skuterudfladen. Hvem bodde der fra ca. 1850 og bakover. Er det noen som vet hvilke bygdebøker (om noen) det vil lønne seg å benytte. På forhånd takk. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Leif Hellerud: Folk og boplasser i Vestre Sponefjerdingen, 1997, forteller om Sandagerhaugen (og mye mer). Modums Historie V(1969) og VI(1973) har noe om folk på Skuterudflata og Såstadhagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tormod Thoresen

Hei. Det kunne vært artig å vite hvem du søkte etter.Kanskje det kan være noe felles??mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Jeg er primært på søk etter Massi Guulsdatter og hennes familie - aller helst også hennes foreldre - hvem de er. Massi står oppført som bosatt på Saastadhagen i 65-tell. Hennes sønn Guul Olesen skal være bosatt på Braathen gård og sønnen Erik på Sandagerhaugen - begge iflg. 65-tell. Massi er oppført som født i 1787, men jeg kan ikke finne henne noe annet sted enn i 65-tell. Hun må nok være døpt noe annet enn Massi. Eller ikke med i 1801-tell. Derfor bygdebøkene. Har funnet mye nytt og nyttig i dem før, men da fra sigdal. Alt godt mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hei igjen! Jo da, jeg har fått med meg den fra FS. Prolemet mitt er at jeg bor litt krøkkete til m h t kirkebøker, så jeg er avhengig av noen til å slå opp for meg. Og det skjønner jeg at folk kvier seg for. Jeg har fått kjempemye hjelp her i alle fall. Den siste linken din fikk jeg ikke helt til, tror jeg. Det burde vel vært en far med navn Gul/Guul/Jul etc. Men den kom kansksje ikke riktig ut her hos meg. Takk for interessen iallefall og god sommer! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Jeg var en tur på biblioteket for å sjekke ting for egen slektsgransking idag og brakte med meg noen huskelapper fra ymse debatter her i forumet.Med ref til Modums Histore bind V står det å lese under Hære, gard nr 75 side 136 og 137, at Alet Olsd. Hære i 1788 fikk ei datter Maren, eller Massi, sammen med Gul Nilsen, gift for 2.gang. Fra Modum MINI 3 1783-1819 side 53: Maren født 5te Marts 1788 av foreldre Guul Nilsen og Alet Olsd. Hære. Dpt i Snarum kirke. Faddere: Karen Hansd Hervig, Karen Olsd ibid, Daniel Hansen ibid, Johan Andersen Skretteberg, Ole ?Berthelsen? Svensby. Fra samme kilde, side ?32, Confirmerede Piger 1802, Massi Guulsdr Hære, 15 Aar gl.Hvis dette passer inn med noe du har fra før, så vil du finne omtalt ganske mange ledd bakover og forover i tid, ref fullgården Hære ovenfor. Jeg tok noen bilder av de aktuelle sidene og kan poste deg disse dersom du er interessert i å studere txten nærmere selv.Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Dette var et interesant eksempel på at man ikke alltid skal stole blindt på oppgitte patronym ved ulikegifte hos foreldrene i 1801 (han g. 1 g, hun g. 2.g.), ja spesielt ved de eldste barna. mvhAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hei Kjell! Dette var utrolig morsomt og veldig snilt gjort av deg. Jeg kan ikke si hvor glad jeg ble nå. Dette var helt kanon. Det er helt klart at jeg gjerne vil ha kopiene. Om du legger inn mailadressen din på: LARS-EVEN.ROEDkrøllalfaCOMHEM.SE så skal jeg gi deg adressen min der. På forhånd: tusen takk enda engang. Nå ser det ut til å løsne på den kanten! Alt godt fra Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.