Gå til innhold
Arkivverket

[#40690] Husmannsplassen Sandhullet i Nannestad


Gjest Frank Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Rønning

Jeg har slekt fra husmannsplassen Sandhullet i Nannestad,Akershus. Ole Kristian Larsen g.m. Maren Kristine Larsdatter bodde der fra ca 1867. De fikk 5 barn som jeg kjenner til, fra 1868 til 1888. Jeg forsøker å finne hvor stedet var, og mer sikre opplysninger om barna og hvor lenge de bebodde plassen. Er det noen som har lokalkunnskap eller kjenner nyttige kilder? Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Heidi C. Huitfeldt

Nannestad bygdebok II, Bjørke sokn s. 429: SANDHØLET under g nr 141 br nr 4 MIDTRE SUNDBY'Ole Larsen fra Ronken i Hurdal 1836-1929, gm Maren Larsd. fra Eidsvoll f 1848, bodde her fra 1860-åra. Barn: Ludvig, df 1868, sjømann, Hilda, f 1872, Karl, f 1855, i Oslo, Laurits, f 1888, sjømann, flere barn døde små.'Bjørke sokn i Nannestad mangler i FT1865-tellingen, men her er de i FT1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Takk til Arild og Heidi. Min morfar Johan Olsen var født i 1876 men opptrer ikke i noen FT fordi han må ha reist til Oslo i 1890-årene, og giftet seg med min mormor i 1900 i Oslo. Hans foreldre bodde i 1900 på Sandhaugen under gardsnr 141.Kan Sandhullet og Sandhaugen være samme sted? Hilsen Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

her er kartutsnitt fra gulesider midtre sundby ligger på vegen nordover mot hurdalsjøen, så da vil vel sandhullet/sandhaugen ligge i nærhetenmvh arildLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Takk for hjelp til å påvise stedet for husmannsplassen. Jeg ser at Sandhullet har br.nr. 4 mens Sandhaugen (1900) har br.nr.1, begge under g.nr.141. Jeg vet nå nok til å undersøke nærmere 'på stedet', selv om det kanskje ikke gir svar på familiens tilknytning til stedet, som kan strekke seg helt til 1929. Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.