Gå til innhold
Arkivverket

[#40697] Hjelp til å tyde kirkebok fra Hurdal, dåp 1856


Gjest Unn Helgesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

Hei. Jeg forsøker på ei tolkning. Er ikke så god på håndskrift, men har litt lokal kunnskap som også kan komme godt med:Foreldrene må være Ole Eriksen Garssjøn og Hustru (fork.) Berthe Marie Christiansd. Det siste skjønner jeg ikke, men barnet er angitt som ekte født, så da har vel foreldrene samme bosted slik at det ikke er morens bosted.Fadderne ser ut som Ole Petter Christoffer ??? Opperud, Even Eriksen Ødemark, marie Eriksd. Tangeneie, Jørgine Andersd. GarssjønJeg har aldri sett Garsjøen skrevet på denne måten, men det er så tydelig at det må være rett. De andre gårdsnavnene ser greie ut. Alt sammen er gårder i Hurdal. Alle unntatt Tangen ligger nord i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Hei UnnJeg har denne familien. Frithjof, den yngste sønnen, var min oldefar. Du finner Ole Eriksen på ft 1900 under Åsfløtten, Nannestad.Jeg har ikke funnet ut så mye om søsknene til Frithjof, men flere skal ha reist til Amerika. Er det din slekt?Her har du foreldre og søsken:1. Ole Eriksson Fløtten (b.07 Jun 1829-Opperud,Hurdal,Akershus,No.;d.1903) sp: Berte Marie Kristiansdatter Garsjøen (b.28 Sep 1829-Garsjøen/Hurdal/Akershus;m.13 Jan 1853;d.1900-Nannestad,A,No)2. Mina Emilie Olesdatter (b.20 Oct 1852-Hurdal,Akershus,No.)2. NN Olesson (b.23 Mar 1855-Hurdal,Akershus,No.;d.23 Mar 1855-Hurdal,Akershus,No.)2. Caroline Olesdatter (b.23 Mar 1856-Hurdal,Akershus,No.)2. Even Christian Olesen (b.14 Dec 1857-Hurdal.Akershus) sp: Maren Olava Kristiansdtr (b.05 Sep 1869-Eidsvold,Akershus,No.)2. Oline Olesdatter (b.19 Apr 1860-Hurdal,Akershus,No.)2. Maria Olesdatter (b.Bef 05 Oct 1862-Nannestad,Akershus,No)2. Ole Andreas Olesen (b.Bef 24 Jul 1864-Nannestad,Akershus,No)2. Gunhild Kristine Olesdatter (b.Bef 26 Dec 1866-Nannestad,Akershus,No)2. Karl Olesen (b.Bef 27 Jan 1869-Nannestad,Akershus,No;d.1870)2. Dorthea Olesdatter (b.1872-Hurdal.Akershus;d.1875)2. Frithjof Olesson Berg (b.21 Jun 1874-Åsfløtten,Nannestad,Akershus,No.;d.03 May 1974-Maura,Nannestad,Akershus,No.) sp: Sanna Larsdatter Jonassen (b.08 Sep 1883-Vestbryn,Romedal,Hedmark,No.;d.01 Dec 1946-Maura,Nannestad,A,No.)Foreldre til Ole Eriksen tror jeg er disse:Berthe Olsdtr Ødemark (b.Bef 07 Oct 1798-Ødemark,Hurdal,Akershus,No.)Erik Gudbrandsen Berget (b.04 Jul 1790-Hurdal,Akershus,No.;m.04 Jul 1818)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Hei Kari! Tusen takk for masse god informasjon. Ja, dette er min slekt, Caroline var min tippoldemor. Har alltid fått høre at hun og slekta var fra Larvik, men dengang ei :-) Mvh. Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Hei Unn.Så moro dette var.Jeg har mer på foreldrene til Ole Eriksen, som jeg fant på FamilySearch innsendt av et medlem. Dette har jeg ikke sjekket med kirkebøkene. Kan legge det ut her, kanskje noen andre kan hjelpe oss videre.Jeg vil veldig gjerne utveksle informasjon om etterslekten til Ole og Berte Marie, håper du også ønsker det. Send meg en e-post, så kan jeg gi deg det jeg har. Min e-postadd er: hagen-k alfakrøll online.noMvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Noen andre som kjenner til disse?Dette fant jeg på familysearch, innsendt av et medlem. Har ikke fått sjekket dette med kirkebøker ennå. Husband's Name Erich GULBRANDSEN BERGET (AFN:82PG-31) Born: 4 Jul 1790 Place: Hurdal, Akershus, Norway. Married: 4 Jul 1818 Place: Hurdal Parish, Akershus, Norway Father: Gulbrand ALVSEN LUNDBERG (AFN:82PG-5C) Mother: Kari ERICHSEN (AFN:82PG-6J) Wife's Name Berthe OLSEN ODEMARK (AFN:82PG-46) Born: 1798 Pace: Odemark, Hurdallen, Norway. Christened: 7 Oct 1798 Place: Hurdal Parish, Akershus, Norway Married: 4 Jul 1818 Place: Hurdal Parish, Akershus, Norway Father: Ole MADSEN KNAI (AFN:82PG-7P) Mother: Anne NIELSEN (AFN:82PG-8V) Children Evan Christian ERICHSEN (AFN:S7D0-XC) Born: 4 Jan 1835 Place: Opperud, Hurdallen, Akershus, Norway. Christened: 18 Jan 1835 Place: Hurdal Parish, Akershus, Norway Gulbrand ERICHSEN (AFN:S7D0-RH) Born: 7 Jan 1820 Place: Opperud, Hurdallen, Akershus, Norway. Christened: 30 Jan 1820 Place: Hurdal Parish, Akershus, Norway Karen Mathea ERICHSEN (AFN:S7D0-SN) Born: 1 Feb 1823 Place: Opperud, Hurdallen, Akershus, Norway. Christened: 9 Feb 1823 Place: Hurdal Parish, Akershus, Norway Even ERICHSEN (AFN:S7D0-W6) Born: 7 Feb 1833 Place: Opperud, Hurdallen, Akershus, Norway. Christened: 3 Mar 1833 Place: Hurdal Parish, Akershus, Norway. Died: 19 Dec 1834 Place: Hurdallen, Akershus, Norway Mari ERICHSEN (AFN:S7D1-0N) Born: 5 Mar 1826 Place: Opperud, Hurdallen, Akershus, Norway. Christened: 12 Mar 1826 Place: Hurdal Parish, Akershus, Norway Died: 5 Apr 1908 Place: Melvina, Monroe, Wisconsin. Buried: Apr 1908 Place: Newry, Vernon, Wisconsin Ole ERICHSEN (AFN:S7D0-V1) Born: 7 Jun 1829 Place: Opperud, Hurdallen, Akershus, Norway. Christened: 28 Jun 1829 Place: Hurdal Parish, Akershus, Norway__________________________________________________________________________________Etter det, fant jeg dem på Ft i 1801 og 1865:Erik og Berthe: 1865-telling for 0239 Hurdal Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Overskrift 317 4 87 Strømmen Hurdal Hurdal Ødemark Berget 1Eriks familie: 1801-telling for 0239 Hurdal Amt Prestegjeld Sokn Gard 42 Christians Hurdal Skrukkelien Nordgaarden Berthes (Birte) familie: 1801-telling for 0239 Hurdal Amt Prestegjeld Sokn Gard 3 Aggershuus Hurdal Hurdal KnajenMvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Unni.Forslag til tyding av Carolines dåp etter orginal på Microfishkort (samme som det som ligger på nett i din Link).Født 23 marts, dpt.: 27 April 1856. Caroline. Ægte. Ole Eriksen Garskjøn og Hstr. Berthe Marie/Maria Christiansd. Inderster(noe forkortet i boka). Faddere: Ole & Petter Christoffersønner Opperud, Even Eriksen Ødemark, Marie Eriksd. Tangeneie, Jørgine Andersd. Garskjøn.Altså er det to gutter fra Opperud (eller ihvertfall adresse Opperud) - ikke en!!Har sett dette gårdsnavnet skrevet på mange forskjellige måter - også denne her varianten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Hei igjen. Så litt i bygdeboka ang. personene i innlegg 8.Kunne ikke finne Ole Under Opperud, men bygdeboka er så mangelfull at det kan godt være rett likevel. Jeg fant ingenting om de på farssiden men en del om hans mor Berthe Olsdatter Ødemarkseie. Faren var Ole Madsen han brukte Madsstua under Knai fra 1787-98 da han solgte og flyttet til en plass i nærheten. Mora var Anne Nilsdatter Lynes. Det står Lynes i E. som nok betyr Lynes i Eidsvoll. At faren Niels er født i Hurdal bør det kanskje ikke festes for mye tillit til ...Foreldrene til Ole Madsen var Mads Olsen Knai (Madsstua). Han brukte Madsstua 1762-87. Mora het Birte/Berte Jørgensdatter. Begge finnes under Knai i 1801-tellinga. Hun kalles da rettnok for Berit Jørnsdatter, men det er nok samme person. I bygdeboka står det forøvrig om Berte at hun er identisk med Berte Tuppenhaug i Asbjørnsens folkeeventyr, men det stemmer ikke med andre kilder igjen (se f.eks. Wikipedia).mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Hei Lillian og Øystein Tusen takk til dere begge for hjelp til å nøste videre på disse trådene! Mvh Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.