Gå til innhold
Arkivverket

[#40700] Far til Marie Magdalena Olufsdatter Vasdal f. 1872 i Trondheim


Gjest Marit Snilsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Snilsberg

Min tippoldemor, Lavine Martine Magnusdatter Vasdal fra Hitra, født 1848 fikk i 1872 en datter, Marie Magdalena Olufsdatter med en Oluf Kristian Johansen, født ca. 1850 i Trondheim. Marie ble født i Trondheim, men bodde senere på Hitra bl.a. på plassen Dønnesvika. På sine eldre dager bodde hun i Trondheim og døde der en gang midt på 1950-tallet. En slektsgransker mente at dette var Oluf Christian Johansen som var sønn av Anne Birgitte Olsd. Strøm og garvermester Johan A. Amundsen i Trondheim.I ettertid viser det seg at dette neppe er riktig. En annen mulig kandidat kan være løssjauer Oluf Johansen som i 1875 losjerte på Kirkesletten nær Singsaker og var da ugift 'dagarbeider ved forefaldende simpelt arbeid'. Han oppgis å være født i 1850 i Trondheim, og losjerte hos båtfører Johannes Johansen, født 1844 samme sted. Kanskje en bror??Her står jeg fast. Jeg skulle gjerne ha visst hvem som var far til min oldemor, Marie Magdalena. Noen som vet noe eller kan gi meg et tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til den Oluf Joh. som du lurer på kan være far til Marie Magdalena: LenkeSkal se om jeg kan finne ut mer om han.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om det er rett kar jeg har funnet har du i så fall dåpen hans her: LenkeHar du funnet Marie Magdalenas dåp i kirkebøker? Det trengs vel oppslag for å finne flere spor av den rette far? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har vi da Marie Magdalena hos mor og besteforeldre i 1875: LenkeLurer på om det finnes scannede kirkebøker fra dåpen ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, jeg fant dåpen i Trondheim 1872 under scannede kirkebøker, her var hun ført opp som uægte far oluf Johansen løsarbeider , f. 1848. Vet ikke om jeg får inn lenken her, men prøver: LenkeDa er det vel en bra kandidat du har funnet i folketellingen 1875,og han passer vel med den jeg har funnet også?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marit Snilsberg

Hei Gunn, Har vært på ferie i 14 dager. Tusen takk for det du har funnet ut. Skal sjekke litt mer når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

At det skal være så vanskelig å finne denne karen. Det er ikke Arnt Johansens sønn Oluf Kristian, da denne allerede ble gift 20.10.1870 i Trondheim domkirke og kalles da bakermester. Marie Magdalena ble for øvrig konfirmert 11.09.1887 på Hitra, men jeg tror ikke vi finner relevante opplysninger om far og farsslekta der. I og med at Marie Magdalena ble født og døpt i Trondheim, så er nok barnefaren derfra (i hvert fall bosatt der på dette tidspunktet). Finnes det andre kandidater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Marit Snilsberg

Håper at noen kan se igjen på denne saken. Det må da være mulig å finne ut hvem denne Oluf Johansen var og hvor han stammet fra. Ved dåpen til Marie Magdalena var følgende oppgitt som faddere: Glassmester J. Opager og madama Johanna Opager, K. Lundemoe, madame Elen Laulo og pige Ingeborg Nilsdatter. Så vidt jeg kan se er det ingen av morslekta som er faddere, men hva med farslekta?? Det er vel vanlig at nær slekt er faddere, men dette tilfellet er jo litt spesielt. Og går det an å finne ut noe om disse folkene? Hvem var pige Ingeborg Nilsdatter. Håper noen kan hjelpe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Marit Snilsberg

Har fremdeles ikke funnet ut noe mer om Marie Magdalenas far Oluf Johansen. Vet bare at det bodde en løsarbeider med dette navnet på Kirkesletten i Trondheim ved ft i 1975 og var født 1848-50. Bodde hos en båtfører Johannes Johansen, f. 1844, muligens en bror? Men har ikke funnet ut noe mer om disse folkene og finner dem ikke døde i Trondheim. Kan forøvrig nevne at Maries mor, Lavia Mortine Magnusdatter Vasdal, Hitra også fikk et barn med sjømann Erik Knutsen Murvold - Ingevald Martin f. 15.07. 1877, dvs. en halvbror til Marie. Men dette hjelper nok ikke meg videre i etterforskningen. Det kan jo være etterkommere etter Ingevald som driver med slektsgranskning som kanskje kan gi noen svar. Ville være svært takknemlig om noen skulle finne ut om hvem som var Olufs foreldre og når han var født og død. Og om evt. søsken. Jeg tror neppe han var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.