Gå til innhold
Arkivverket

[#40707] Jeg gjør oppslag i Folkräkningen 1890 og Sveriges Dödbok


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Hvis noen trenger oppslag i disse kildene er det bare å si i fra. (Dödboken er fra 1950-1999).Espen (espen.brataker@online.nooo ,fjern to o-er, anispam).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Har lenge forsøkt å finne ut hvem Erikka Karlsen f. i Sverige 1882 var.LenkeKanskje kan 1890 folketellingen inneholde noen kandidater? Vet dessverre ikke når hun kom til Norge. Familietradisjonen sier at hun var fra 'Id på svenskegrensen'På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei NinaJeg fant en kandidat her. Bohuslän er jo ikke langt fra norskegrensen og Idd.Post 2554055Erika Eleonoraf. 1882 i Forshälla (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)d. Flicka, barn i familjenAllmag nordgården. Myckleby (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)Födelseort i källan: Forshälla, Boh. länHun er datter av Johansson, Karl Edvard og Gustafsdotter, Edla MariaMvh. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det er ikke på Svenskegrensen ved Idd, men på Orust. Det er en time å kjøre, kansje litt mer. Men det er nok den eneste kandidaten. Har du navnet på noen søsken ? Alt hjelper. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samuel Pettersen

Hei Espen!Johannes Wallin f.? Värmlands län gift med Maria Nilsdatter f. 19.09-1812,Gillberga,Värmland De hadde barna Johan f. 1846,Charlotte f.1849 og August f. 1852. Maria Nilsdatter utvandret til Norge i 05.06-1875 fra Bräcka,Långserud,Värmland. Hun var da trolig enke,da jeg har fått opplyst at Johannes Wallin ikke flyttet med. Dette er litt utenfor tidsrommet du nevner,men håper du kan hjelpe med når Johannes var f. og døde. Er ellers intressert hvis du kan finne ut noe mer om familien,som søsken av Johannes og Maria med fam.Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fredstad

Hei Espen!Jeg er på leting etter en Lovise Hansen (født 1867) fra Glava Sogn i Sverige (opplysninger fra 1900 tellingen i Kristiania) Har forsøkt å finne ut noe mer om henne og familien hennes, men kommer ikke langt.Med hilsenJane Fredstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til Samuel, innlegg 5. Marie var enke da hun reiste til Norge. Da står 2 barn nevnt : August f 14/5-52 og Elsa 22/9-56. Begge barna reiste etter sin mor til Oslo. August til oslo 4/9-1875 og Elsa til Oslo 29/11-1873. Kilde: Husforhör Långserud 1871-1875 Bräcka. Kan godt finne mer i andre husforhør. Hilsen Anne Lene (alenehagen@hotmail.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Wallin Johannesson, Johan Dräng (ogift man)f. 23/8 1846 i Glava, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 25/11 1864 från Kyrkebol, Långserud, Värmlands län (Värmland) till Rönes, Nordland fylke, NorgeDette er sønn til en Johannes Wallin. Du vet kansje hvem det er. Tok den med da det ertre Wallin på emibas fra stedet. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei Jane!Jeg kan desverre ikke finne henne i 1890-tellingen. Når jeg ser igjennom fødte i Glava 1867, er det to som kan være henne:1) Lovisa, f. 11 juni, datter av August Jonasson og Åsa M. Pärsdtr.2) Lovisa, f. 2 oktober, datter av Erik Pettersson og Hustru Maria Nilsdtr.Hvis du kunne sjekket flere kilder (vielse, dødsattest) og skaffet den nøyaktige fødselsdatoen, hadde man med sikkerhet visst hvem som er den riktige.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Espen G.B.!Siden Sveriges Dødbok er helt til 1999, så lurer jeg på om du kan gjøre oppslag for meg og finne Dagny, f. 1905 Skoger i Buskerud?Hennes foreldre het Endre Eggum og Martha Andersdatter Michelsen. Hun reiste til Sverige. Vi vet ikke når og hvor. Men hun skal visstnok ha skiftet familie der. Hadde en søster som het Anna (død på 1970-tallet), f. 30/9-1907.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Som Hanne sier, må jeg ha den fulle datoen for å skille mellom personer født det samme året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Hei Espen! 2 spørsmål. 1. Lars Iversen (Hatland) f. 12/9-1862 i Haus i Hordaland skal ha flyttet til Sverige hvor han siden ble boende. Vet du noe om hans død ev. etterkommere. 2. Oscar Leonard Olson f. 1872 i Øienæs - mulig Glava, Värmlands län - far: Olav Erikson, ønsker f.dato og hans mors navn, ev. når han flyttet til Norge? mvh. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Hadde håpet at jeg slapp å finne frem fødselsdatoen (født i 1905 i Skoger). Så jeg får ta en tur til Riksarkivet i neste uke (da har jeg ferie) hvis ikke noen har funnet datoen for meg før da. Jo, nå kom jeg på at noen har nevnt at de har prøvd å finne den kirkeboka.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=24985&sok=skoger&startnr=&antall=&spraak=&nr=19&antinnlegg=8#anker>LenkeHer har jeg limt inn innlegg fra Slektsforum hos DISNorge ang kirkebok fra Skoger. Finner det under Drammen. ' Skrevet: 21 Apr 2006 11:30:49 Tittel: Re: Kirkebøker fra Skoger--------------------------------------------------------------------------------Hei igjen.' Ikke gi deg jente', pleier min mor å si til meg og hun er nok en klok dame.Jeg har nå vært i kontakt med Kirkelig råd i Drammen, som fortalte at boken lå i hvelvet der. Videre ringte jeg til Statsarkivet på Kongsberg og fikk snakke med en hyggelig og hjelpsom mann. Han skal selv reise til Drammen 10.mai og hente bl.a denne boken. Da vil innsamlet materiale bli scannet og lagt ut på nettet fortløpende. Han kunne ikke love noe om når denne spesielle boken ble behandlet. Jeg ba tynt om at han laget seg en liten gul lapp med HASTER for denne boken. Han kunne ikke love noe, selvsagt, men lovet å ha det i minnet og hadde stor forståelse for dette.Videre skulle jeg få lov å ringe tilbake til ham og 'mase' om bokens fremgang.Håper dette satt litt mot og håp i alle dere som venter.Ha en fortreffelig dag.Elisabeth _________________ Klem fra Elisabeth 'Det er visstnok bare KLOK-bøker vi kan se på i dette aktuelle tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei Dag!Her har jeg funnet rette familien i 1890-tellingen:Post 3372847Eriksson, Olof Hem.eg.f. 1829 i Gustav Adolf (Värmlands län, Värmland)Gift man, far i familjenÖjenäs Grava (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Gustaf Adolf---------------------------------------Post 3372848Andersd:r, Katr.f. 1830 i Edsberg (Örebro län, Närke)h. Gift kvinna, mor i familjenÖjenäs Grava (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Edsberg Örebro län-------------------------------------Post 3372849Gustaf Emilf. 1866 i Bodarne (Örebro län, Närke)s. Ogift man, barn i familjenÖjenäs Grava (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Bodarne Örebro län------------------------------------Post 3372851Olof Rudolf Sjömanf. 1868 i Bodarne (Örebro län, Närke)s. Ogift man, barn i familjenÖjenäs Grava (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Bodarne Örebro län-----------------------------------Post 3372850Karl Hermanf. 1870 i Bodarne (Örebro län, Närke)s. Ogift man, barn i familjenÖjenäs Grava (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Bodarne Örebro län---------------------------------------Post 3372852Oskar Leonardf. 1872 i Gustav Adolf (Värmlands län, Värmland)s. Ogift man, barn i familjenÖjenäs Grava (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Gust. Ad.--------------------------------------Post 3372853Larsd:r, Anna Sofia Pigaf. 1873 i Alster (Värmlands län, Värmland)Ogift kvinna, ensam i familjenÖjenäs Grava (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Alster--------------------------------Med hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Kristin: Du forteller om ei søster Anna. Jeg går ut i fra at hun også døde i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen!Anna døde i Norge på institusjon på Hamar og ble begravd på Kongsvinger. Finner ikke info om Dagny når Anna døde.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen!Tente det var fint å gi det jeg visste av opplysninger for å gjøre det lettere å finne frem. Skulle ikke ha opplyst om henne. Beklager.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Det gjør ingen ting :-) Jeg trodde bare du ville ha oppslag på henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samuel Pettersen

Hei Espen!Jeg har sendt Anne Lene en mail.Håper hun kan hjelpe meg. Hvis ikke skriver jeg igjen.Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.