Gå til innhold
Arkivverket

[#40712] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 3


Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Hildrum

Jeg velger Nord-Trøndelag, Klokkerbok, fødte og døpte og får opp et valg til høyreOtterøy (Vik): 1910-1934, Klokkerbok Akkurat det jeg skal ha. Når jeg så trykker på denne kommer dette opp til venstre:Kildeinformasjon Fylke: Mangler fylkesnavn Prestegjeld/sokn: Kirkeboktype: Error, nonexisting localization reference! Nummer (arkivreferanse):Periode: - Oppbevaringssted: Error, nonexisting localization reference!Antall skannede sider/bilder: 83Når jeg så trykker på en av de mange valgene jeg har under år og side får jeg dette på alle.Error kb_0006d: Page switch error! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') and (brukernr = 154809) limit 1' at line 1 Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Nå håper jeg virkelig at de som er ansvarshavende på disse scannede kirkebøkene får ut fingern og får orden igjen på dette tøyseriet.Det er forresten ganske ofte at det er noe tull her. Med beste hilsen Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg synes stort sett det har fungert meget bra. Det er jo en ny tjeneste, og det tar selvsagt litt tid før alt 'går seg til'. Dessuten må vel våre utmerkede hjelpere, som er ansvarlige for denne tjenesten, også få lov til å ta ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Lindahl

Til kjell Halvorsen innlegg nr 14. Jeg har også tilstadighet fått samme bilde opp som deg. Det har blitt meg fortalt det kan være et sammensatt problem slik jeg har forstått det. Maskinen kan være overbelastet, exempel: du har for mange vinduer oppe i hht hvor stor maskin du har. Eller det kan være ei blank side i kirkeboka det ikke står noe i? Dette er de svarene jeg har fått fra datafolk, men om det er rett ja si det ? Jeg er svært glad for denne tjenesten endelig er tilgjenglig og mulig. Å kunne sitte i egen stue og lete i kirebøker og annet matriell en fantastisk. Vi må vel tåle at Rom ikke ble bygd på en dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei!Vedr bildet i innlegg 14 og kommentaren i innlegg 30. De gangene jeg har fått det samme bildet ved søk i scanna kirkebøker har jeg kjørt reload (oppdater) på nettsiden og det rette bildet har kommet fram. Faktisk uten unntak :)Prøv det neste gang dere får opp et lignende bilde...så kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for tipset, men jeg har vært litt reservert i bruk av refresh/reload på grunn av brukerveiledningens løftede pekefinger 'Forsøk å la være å bruke Back/Tilbake-knappen i webleseren! Bruk heller tjenestens egne 'tilbakeknapper' på de ulike sidene, hhv. [Opphev valg], [Mitt utvalg] og [innholdssiden].'Forøvrig er min erfaring at det har det vært mulig å 'bla' i bøkene noenlunde greit det meste av døgnet de siste dagene. Ferietid blant brukerne, kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Mmm...riktig det - at ved navigering på scanna sider skal man unngå å bruke Back/Forward-knappene. Men - Reload av en side som ikke kommer opp er en helt annen sak syns jeg ;) - dessuten er det lov å prøve - ingen skade i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune helland

I dag fredag 21.Juli (kl 0800)var det bare et fåtatt av 'mitt' fylke(Vestfold) som virket, ca 14-15, resten var umulig å komme inn på. Håper et er forbigående Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Ja nå er det atter samme problemet med scannede kirkebøker, i alle fall for Hedmarks vedkommende. Hva er dette for noe ? Det er bare noen få kommuner det går an å få søke på. Håper at dette lar seg gjøre å rette på snart. Det må jo være en svakhet ved systemet. Med beste hilsen ; Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Fellesferie for driftsansvarlige ved DA, mon tro ?Som et forsøk nok en gang på en konstruktiv holdning, gjentar jeg forslaget mitt fra medio juni; 'det kunne vært nyttig for både brukere og DA om dere opprettet en driftsmeldingsside.'Jeg er klar over at drifting av en slik tjenenste medfører xtra ressursbruk for DA, men interessen for de scanna kirkebøkene blant brukerne er stor og vil jo bare øke, slik at en driftsmeldingsside som til enhver tid er ajourført, vil være til nytte både for DA og ikke minst brukerne. Ved driftsproblemer kunne brukere her med et tastetrykk få info om feilmeldinger og planlagt arbeid som kan medføre lengre søketid eller driftsavbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vissebråten

Svar til Halvorsen...Nå har det seg slik at Liv ikke skrev om tilbakeknappen i Browseren din. Men, hun skrev RELOAD. Kanskje lese litt bedre før en ikke er fornøyd. Ved å bruke reload kan det jo hende din egen browser ikke funker slik den skal og da belaster du ikke alltid serveren. Jeg synes selv med feilene som ligger her nå og da at dette er en veldig fin service. Det er ikke alle land du kan få kirkebøkene gratis og ved stadig å mase om at noen 'må få ut fingeren' gjør du bare folk irriterte og det er lite heldig.Jeg har tålmodighet til å vente et døgn eller så hvis det er programfeil el. Det står da ikke mennesker klare til enhver tid hvis bilen du stopper. Kan jo hende du må vente til neste dag.Ellers ha en god sommer alle sammen. Skanningen av kirkebøkene er et flott og meget bra stykke arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Rian

Tålmodighet har de fleste av oss, men det er merkelig at denne feilen har skjedd 2 fredager på rad! Ser på innlegg nr. 40712 at det etterlyses svar. Er enig i at noen som har noe med dette å gjøre, bør svare oss brukere. Ellers bra! Takk, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Normann

Kan ikke se at feilen som er med listene til de scannede kirkebøkene har noe med bruken i Internet Explorer.Faktum er at kirkebøkene som var tilgjengelig tidligere ikke er det i dag. Linkene er ikke aktive, det er bare TEKST der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell A. Wahl

Det som ser ut å ha skjedd forrige fredag og i dag er at teksten på lenkene har blitt endret fra X / Y til X prgj, Y sokn. I den prosessen har tydeligvis hyperkoplingene blitt borte. De eneste lenkene som fremdeles fungerer er de som ikke har blitt endret. Det er menneskelig å feile, men det er dumt å gjøre samme feil to ganger. Jeg støtter forslaget om en side for driftsmeldinger. Ellers takk for en kjempefin tjeneste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vissebråten

Hvis en ser bakover kommer det her info fra arkivet! Ser ikke helt vitsen med enda et forum å forholde seg til. Er det ingen som vet at det er fellesferie? Dette er antakelig et software problem som KAN bli rettet opp til natten da det kjøres rutiner for disse systemene. Tålamod grabbar og tjeier, dette blir nok rettet opp uten flere kommentarer. 33 grader varmt - puuuuhhhhh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Olsen

Error encountered. Message as follows: Error kb_0006d: Page switch error! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') and (brukernr = 951) limit 1' at line 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Nå som lenkene ikke er klikkbare, tenkte jeg å 'gå rundt' problemet ved å bruke en 'permanent bildelenke' som jeg lagret til en side fra 1839. Når jeg starter denne bildelenken nå så får jeg 'etterspurt kirkebokside er ikke tilgjengelig på grunn av personv....'. Så det er ikke bare klikkbarheten som er et problem, det er noe underliggende annet galt i tillegg. Manglende klikkbarhet er kanskje bare et symptom?Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Til den som gjorde en innsats for å få kirkebøkene 'på lufta' igjen nå;TAKK FOR INNSATSEN I SOMMERVARMEN ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vissebråten

Tror det er de automatisk oppdatteringene som er foretatt. Tror ikke noen har 'Fiksa' dette i natt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vissebråten

FEILMELDING.Det er oppstått er feil i en kirkebok for NORE i Buskerud. Nore MINI I 1 1836_1855 er feil.Rett kirkebok er: NORE MINI I 2 1856_1871Håper dette lar seg rette opp når sommerferien er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Error kb_0013: Querying extended information failed! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') and (kildeID = ))' at line 1Oftest betyr denne feilen at det er en feil i indekseringsdatabsen. Vennligst rapporter feilen.Usually this error occurs when it is an error in the index database. Please report the error.på Lenke Finnmark Prestegjeld/sokn: Tana, Berlevåg og Gamvik Tana Kirkeboktype: Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): 7 Periode: 1904 - 1918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Feil i Gjerpen Ministerialbok Nr 8a (1857-1871) Lenken til fødte barn, begynner på pikebarn i 1857 (side 86). Mens den egentlig skulle begynt på side 1, hvor guttebarn er lokalisert. Slik som linkene er nå, så er guttebarn fullstendig utelatt og man må manuelt søke seg fram til sidetallene.Mvh Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Har oppdaget at indekseringen for to av de siste Ministerialbøkene for Bragernes som er lagt ut er ufullstendig. Det gjelder 1848-1859 og 1860-1868. Lenkene til årstall for hhv. 'Fødte/døpte' og 'Døde' viser nemlig kun 'Quindekjøn'.Innføringene for 'Mandekjøn' finnes også, men subtilt skjult under sidenummere det ikke er lenker til. For 1860-68 er 'Fødte/Døpte Mandekjøn' f.eks. å finne på sidene 1-145 og 'Døde Mandekjøn' under sidene 299-376.Er den avkortede indekseringen gjort med hensikt eller er det en glipp? Det ER litt litt krøkkete å bevege seg utenfor de indekserte sidene.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg fekk ein god forklaring på tilsvarande (eller motsett) indekseringsproblem som det Kjell skriv om i (49) i innlegg (6) i tema 41023: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.