Gå til innhold
Arkivverket

[#40712] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 3


Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Fried

Jeg lurer på om det er et system i fremdriften på skanningen. Jeg venter på Oppland, men de ligger på 47 skannede kirkebøker som er lavest av fylkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Indekseringen skjer ved de enkelte statsarkivene. Statsarkivet i Hamar har Hedmark og Oppland, og opplæring i indeksering skal nå være gitt. Det er derfor all grunn til å tro at indekseringen for Hedmark og Oppland etter ferien vil få en fin framdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Lenkene til bøkene er borte for 3 dag på 1 1/2 uke. Noe går galt ved utlegging av dagens produksjon. Det retter seg vel selv natt til torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei GeirTålmodighet, tålmodighet :))..Det ser ikke ut som oppdateringa for i natt er gjort ennå. Tallet på de indekserte kirkebøkene er fortsatt 2832, akkurat det samme som etter oppdateringa natt til i går..... Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

På den annen side forsvinner ikke linkene av seg selv, og de var der tidligere i dag. Det er jo ikke sikkert at det er indeksert noen kirkebøker i dag, det er ikke alltid det kommer noe hver dag, men 'oppdateringen' skjer hver natt like fullt. Så det skjer neppe noe mer før natt til torsdag.Men det er jo en fin anledning til å gå og legge seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hvorfor går det ikke an¨å komme inn på scannede kirkebøker for Oslo ( unntatt noen få ) ? Skjønner ikke hva dette er for noe stadig vekk ? Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aastorp

Nå er det tredje gangen på kort tid at indeekseringen feiler. Det må vel være mulig å kjøre det nattlige scriptet manuelt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har tidligere forsøkte å restarte serveren, men det førte bare til at også de få 'levende' lenkene forsvant. Så det gjør vi ikke denne gangen. De som har laget dette programmet er på ferie, så vi har dessverre ikke annet å by på enn en relativt trygg visshet om at tjenesten er på plass igjen ved midnatt. Vi er selvsagt minst like oppgitt over manglende stabilitet i systemet som alle andre! (Det er vi som må svare på alle mailene!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Aas

Jeg var innom skannede kirkebøker i går kveld(25/7) og fant alle for Vefsn aktive (kjempeflotte/nyttige å se og lete i). Når jeg i dag skulle fortelle denne nyheten til felles interesserte frender, så er ikke linkene aktive lenger. Hva har skjedd og når kommer dette tilbake?mvh.Leif :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Det virker som nettstedet har alvorlige kapasitetsproblemer. Det kan ta svært lang tid å få opp en ny side, og ofte får man bare topp- og bunnlinjen med bla-funksjonene og må prøve på nytt. Timeout av forbindelsen skjer også ofte. Problemet har forverret seg sterkt de siste ukene. Blir kapasiteten fortløpende overvåket, og er det planer om forbedringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Jeg har forsøkt nå i 20 minutter uten å få opp så mye som en eneste side - alle menyvalg og linker fungerer greit, men ingen bilder kommer.Kan tyde på en flaskehals et sted?Uansett, tjenesten er kanskje mere populær enn beregnet! Og det må vel være bra!Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aastorp

Får ikke opp bilder når jeg søker på følgende kirkebok. Fylke: Østfold Prestegjeld/sokn: SarpsborgKirkeboktype: Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): 6 Periode: 1900 - 1909 Oppbevaringssted: Statsarkivet i Oslo Merknader: Vigde. Døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R Bjerke

Hei, har dere mulighet til å ta en titt på kirkeboken 'Ullevål sykehus: 1906-1914, Dåpsbok' når dere er tilbake fra ferie, ser ut til at denne mangler sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Nå kommer jeg ikke inn på for eksempel kirkebok for Tolga/Os, i Hedmark. Har prøvd og prøvd, men det lykkes ikke. Vet noen årsaken ? Med beste hilsen: Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan vi ikke være litt tolmodige nå og unne folkene på SAB og Arkivverket litt ferie,Mvh 'en ferieglad Arnfrid'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Sjølv om kyrkjebokstenaren står i Bergen saman med den vanlege Digitalarkviv-tenaren, er det folk ved Riksarkivet som er ansvarleg for og har kunnskap om den tekniske løysinga. Me kan diverre ikkje gjera noko for å løysa problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Litt av en utfordring dette her. Levere en meget etterspurt tjeneste til en horde av slektsforskere som på nærmest religiøst vis konsumerer tjenesten 24 timer i døgnet 356 dager i året.Tjenesten er levert av dyktige ildsjeler som, som oftest når det gjelder gode offentlige prosjekter, er underbemannet og underfinansiert.Tjenesten er altså tilgjengelig 24/7, likeså muligheten til å komme med tilbakemeldinger på tjenesten, en link til slik tilbakemelding ligger sågar på søkesidene til de skannede kirkebøkene, og er også tilgjengelig 24/7.Det er ikke lett for brukerne å avgjøre om en feil en selv opplever er noe som er forårsaket av en tidligere feil meld samme kveld, eller om en feil er av en slik karakter at kun 'super-guru' på systemet må løse den. Det er heller ikke mulig, annet på et generelt grunnlag ('mange er på ferie'), å vite noe om hvem som eventuelt er på ferie.Arkivverket/Riksarkivet vil da gjøre seg selv en stor tjeneste dersom de kunne opplyse om hva som kan forventes i ferieperioden. Og ikke bare igjennom forumet, fordi det er et fåtall som leser hele tråder. (man blir jo posisjonert på slutten)Jeg kan tenke meg en side som ligger imellom 'tilbakemelding'-knappen og denne tråden, som opplyser om hva man kan forvente av tilbakemeldinger i dette forum, samt en link til driftsmeldinger - se under.I tillegg tror jeg det er lurt å ha en egen 'driftsmeldinger'-tråd hvor man opplyser om hvilke feil som er kjente (hvis noen) og hvordan dette kan oppleves for brukerne. På denne måten vil man kunne redusere antall innmeldinger av problemer som angår en spesifikk feilsituasjon. I tillegg kan man også opplyse om hvorvidt det er mulig å forvente tjenesten stabil i løpet av dagen/uken eller om man er avhengig av å vente til en 'guru' kommer fra ferie.Dette er ikke arbeidskrevende - en statisk side samt en tråd for kun utgående meldinger fra arkivverket/riksarkivet sin side. Og vil kunne redusere frustrasjonsnivået i de tusen hjem (sannsynligvis mange flere) betraktelig.Det er altså ikke snakk om ikke å unne folk ferie, det tror jeg vi alle gjør.Mvh. Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

P.S. Jeg er redd Jan Oldervoll i innlegg 66, sammen med flere av digitalarkivets folk, er nødt til å gjenta seg selv flere ganger med tilsvarende budskap.Tjenesten skannede kirkebøker marketsfører seg med heading 'Arkivverket Digitalarkivet' og tilbakemeldingsknappen henviser til debattforum 'Skannede kirkebøker' drevet av digitalarkivet.Det står sågar 'Dette er Digitalarkivets nye tjeneste for navigering i og fremvisning av skannede kirkebøker'.Dere gjør det veldig lett å rette baker for smed her, selv om ingen faktisk har gjort det i de siste 67 innleggene iallefall, såvidt jeg kan se.Men, jeg kan se behovet til Jan Oldervoll, for å lette presset på skuldrene litt, så aktiv og ivrig han er til å hjelpe til her - og til alle døgnets tider.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Myrvang

Lysningsprotokoll Ullensaker i Akershus 1892 - 1910 ser ut til å høre hjemme i Vest Agder, Søgne ? Det er bare de siste sidene som kanskje hører hjemme i Ullensaker. Mvh. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei ToreI Arkivverkets mikrofilmregister for Ullensaker prestegjeld står det følgende om denne lysningsboka:'Lysningsbøker ('LYSN')1 1892-1910 03 Prestegjeldet. Inntil 1901 lysningsbok for Søgne prestegjeld i Vest-Agder'.Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Rian

Er det kapasitetsproblemer i dag? Bilde fra innlegg 14 har dukket opp stort sett i hele dag! Må bla fram og tilbake 'ørten' ganger! Noen ganger har jeg vært heldig og fått opp en side, for så å ikke komme inn på neste side. Hva skjer??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Bent Vangli og jeg kom tilbake fra ferie i går, og ser at det dessverre har vært diverse problemer med de skannede kirkebøkene i juli. Vi beklager dette, og at det ikke har vært mulig å få rettet opp feil umiddelbart eller og gitt dere brukere meldinger eller forklaringer. Her kommer endelig noen (for de teknisk innvidde):Den feilen som har oppstått tre uker på rad med det resultat at et flertall av kirkebøkene ikke har hatt klikkbare lenker videre (jf. innlegg 19, 34, 53 m.fl.), skyldes trolig et avbrudd i kopieringen av indeksdatabasen fra en server i Riksarkivet til Arkivverkets webserver i Bergen. Feilen har rettet seg selv ved kopieringen etterfølgende natt, men det er også mulig å rette den ved å sette i gang en slik kopiering manuelt. Denne tar bare noen få minutter. Tre personer vil fra nå av få rettigheter til å gjøre dette ved behov.Kapasitetsproblemene som ofte fører til lang responstid og 'timeout' før bildene kommer opp (jf. innlegg 14), er det ikke lett å få løst på kort sikt. Det skannes nå så mange sider pr. uke at overføringen av JPEG-bilder til webserveren og etterfølgende 'sammenkobling' av bildene med indeksdatabasen på denne serveren pågår 2-3 døgn i strekk to ganger i uka. Spesielt den sistnevnte oppgaven bruker mye maskinkapasitet, og når dette kolliderer med trafikktoppene i bruken (særlig om kvelden), går det svært tregt og stopper helt opp for noen brukere. Vi prøver å forbedre dette noe ved å styre prosessene i forhold til hverandre, men virkelig bra blir det trolig ikke før vi utpå høsten får satt i drift en ekstra server som vil operere mot de samme diskene. Da kan bildeoverføring og databaseoppdatering kjøre på den ene maskinen mens brukerne benytter den andre.Indekseringsfeil som er meldt i løpet av sommeren, vil bli rettet i løpet av de nærmeste dagene.Digitalarkivet er en del av Arkivverkets nettsted med Riksarkivaren som den øverste ansvarlige. Når det gjelder ansvarsfordelingen for tjenestene i Digitalarkivet, er det i dag slik at de søkbare databasene, debattforaene m.m. driftes av en gruppe ved statsarkivet og universitetet i Bergen, mens de skannede kirkebøkene (sammen med Arkivverkets øvrige websider) driftes av Arkivverkets IT-avdeling i Riksarkivet i Oslo. (Jf. innlegg 66-68)Vi vil vurdere å opprette en egen webside e.a. for driftsmeldinger (enveis) i tillegg til denne tilbakemeldingstråden i Arkivforumet (toveis) (Jf. innlegg 24, 36, 67 m.fl.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Så var det pån igjen med manglende lenker.Går det ikke an å lage en programsnutt som kjører etter databaseoppdateringen og som gjør en spørring mot basen og finner ut om det gikk bra, og så evt. kjører oppdateringen på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg skjønner ikke dette. Jeg kommer inn på kirkebøkene hele tiden, men det tar tid, men det forstår vi jo med den mengden data som eterhvert ligger der.Ellers tusen takk for de eldgamle kirkebøkene fra Hjartdal som er lagt ut. Fantastisk!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Problemet er for oss som har uvanen med å være C mennesker at tjensten er så godt som utilgjengelig fra ca kl 01.00 til noen kjører en oppdatering om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.