Gå til innhold
Arkivverket

[#40712] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 3


Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Nygaard

Til innlegg 100: Brukerprogrammet kan nå behandle f.eks. døpte gutter og døpte jenter som to separate lister i kirkeboka (jf. innlegg 98), men før dette kom på plass er en del slike kjønnsdelte lister blitt indeksert sammen for begge kjønn, bl.a. i den boka som nevnes her. Da ser det ut som det ene kjønnet har falt ut av indeksen, fordi det andre kjønnet starter på et lavere sidetall for hvert år.Vi vil systematisk rette opp dette i indeksbasen eller re-indeksere disse listene, men det vil ta noen uker å få gjennomført dette. Dere brukere må gjerne fortsette å melde om bøker/lister der det ene kjønnet synes å mangle i de indekserte sidene.Se ellers innlegg 6 om Listemodus! Det hjelper noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det er mulig dette er blitt besvart tidligere, men uansett...At opplysninger er sperret i flere de nyere kirkebøkene må vi bare leve med, men etterosm tiden går burde mer og mer av det skannede materialet bli tilgjengelig.Er det lagt opp til en automatisk årlig åpning av det sperrede materialet eller er det låst i den formen det har mhp. hva som er sperret?mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Jeg henviser til siden 'Om tjenesten' som du finner lenke til fra tjenestens startside.Tilgangen til de listetypene som av taushetsplikts- eller personvernhensyn har generell 60 års eller 80 års sperrefrist, blir justert opp med ett år ved nyttårstider hvert år. I år er f.eks. begravelseslister (med dødsårsak) fra 1925 åpne, mens 1926 er sperret. Neste år blir 1926 åpnet.Unntaket er dåps- og konfirmantlistene, der loven om 'sterk adopsjon' krever 100 års sperrefrist på opplysninger om 'sterke' adopsjoner foretatt etter 1930. Slike opplysninger forekommer i dåps- og konfirmantlistene. Etter gjeldende regler kan derfor ikke sperrefristen for dåpslistene heves fra 1930 til 1931 før i år 2031.Håper dette var klargjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Det er fremdeles en ting jeg ikke kan forstå når det gjelder disse begravelseslistene. Hva er vitsen med å prøve å hemmeligholde personer som er døde og begravet ? I alle fall så har dette vært offentlige opplysninger det meste av tiden, i form av dødsannonser i aviser rundt om det ganske land. Venter på et fornuftig svar angående dette. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Listene vil ofte inneholde ikke bare navn og dødsdato, men også dødsårsak. Og dødsårsak er ikke en offentlig opplysning som kan publiseres uten pårørendes samtykke. Derfor er det satt sperrefrist for begravelseslistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Sålenge det er endel problemer med visningen av kirkebøkene, spiller kanskje ikke internetthastigheten noen rolle?Lurer derimot på hvordan det stiller seg når ny maskinvare er på plass, og alt fungerer. Kan vi da vente oss forkjellig responstid, avhengig av om vi f.eks. har analog-, 3000 kbps eller 6000 kbps linje?Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Ref debatt 41654 i brukerforum. Spørsmålet som blir stilt er om det kan tenkes å bli gitt muligheten til å laste ned en og en kirkebok av gangen for å bla lokalt.Jeg har en relatert spørsmål: Er det noe ulovlig/uønsket i om jeg lagde meg et dataprogram som lot meg laste ned en hel kirkebok side for side, eksempelvis om natten?Hvert av bildene tar ca. en halv megabyte på harddisken - så en hver har plass til enormt med sider, en cd rommer rundt 1300 sider.Jeg har lest 'om tjenesten' og det står ikke der noen regler rundt maskinell nedlasting av en gruppe bilder.Kanskje vil det til og med være et tiltak digitalarkivet satt pris på, dersom noen lagde et program som lot en definere seg et sett sider og deretter kunne planlegge nedlasting av dette til et senere tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det har vore gjort slike forsøk for vanlege databaser. Me stengjer av slike maskiner automatisk. Det er ei rekkje grunnar til det; den viktigaste er at slike robotar tek all kapasitet medan dei arbeider, dermed er det ingen andre som kjem inn. Det er sværtunska i det vanlege Digitalarkviet, og eg er trygg på at det er enno meir tilfelle når det gjeld dei skanna kyrkjebøkene. Jer har ein i tillegg det faktum at netene blir brukte til oppdatering av databasen. Vil du øydeleggja for alle andre, er eit slikt program ein effektiv ting, heilt til det blir oppdaga og stogga.Om det er ulovleg er ei anna sak. Det skal ikkje eg gje meg inn på. Men det trur eg kanskje helst er avhengig av kva ein gjer med dei etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Men da tror jeg like gjerne at jeg glemmer den ideen...Vi får sette vår lit til at tjenesten blir dimensjonert på en slik måte at den igjen blir brukbar. De siste månedene har jeg måttet gi opp alle forsøk på å benytte kirkebøkene i perioden 1600-2400. Tidlig om morgenen har det gått greit, men da er jeg 5 av 7 dager på jobb :-)Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Meningen er at kirkebøkene i tillegg til å ligge på nett også skal være å få på CD eller DVD. Det vil bety at man kan skaffe seg og bruke materialet uavhengig av internett, og uten å måtte sitte i 'kø'.En annen sak er at dagens situasjon åpenbart ikke er akseptabel, og at vi snarest må få gjort noe med atnedhenting av sider står fullstendig i stampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Det gleder jeg meg til. Jeg vil anta at det kommer når innscanningen er komplett og det kan sys 'pakker' - sannsynligvis geografisk.Jeg har flere anerekker som over 200 års tid nesten ikke beveget seg ut av et enkelt prestegjeld/sogn - så nesten hver eneste side i angjeldende kirkebok må gåes igjennom - gjerne flere ganger.Vil bli topp å få dette på CD/DVD.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg sier som Ørnulf at jeg frem til at det går an å få kjøpt CD/DVD av skannede kirkebøker. Utviklingen går så fort at den nesten løper fra en eldre dame som meg. Men jeg merket meg dette!Mvh Astrid i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aastorp

Ved første blikk på på kirkeboken Askvoll / Vilnes: 1879-1922, ministrialbok tror man boken stanser på 1922. Men det gør den ikke. Den inneholder ymse opplysninger fram til 1946. Kan dere rette opp dette?Se hva dere selv har registrert:Fylke: Sogn og Fjordane Prestegjeld/sokn: Askvoll Vilnes Kirkeboktype: Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): C 1 Periode: 1879 - 1922 Oppbevaringssted: Statsarkivet i Bergen Merknader: 4-112 Døypte 1879-1922 122-126 Dødfødde 1879-1920 130-169 Konfirmerte 1879-1910 170-217 Vigde 1879-1946 218-259 Døde 1879-1915 260-261 Innflytte 1879-1916 266-270 Utflytte 1879-1913Antall skannede sider/bilder: 272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Noen korte kommentarer til helgens innlegg 109-114:Det er allerede fra starten av lagt inn en sperre i programmet mot massenedlasting av kirkeboksider, så det er bortkastet tid å prøve seg på det. Det er ellers riktig det Jan Oldervoll skriver i innlegg 110.Etter at diverse justeringer av programvaren ikke har ført til vesentlige forbedringer av fremvisningskapasiteten for skannede kirkebøker, setter vi nå vår lit til idriftsetting av en ekstra og større server i slutten av september. Jf. Bent Vanglis innlegg 89.Når det gjelder salg av skannede kirkebøker på DVD, er det ennå ikke utarbeidet tekniske og administrative rutiner for dette. Slik produksjon vil bli vurdert dersom brukerne har behov for / ønsker om dette også etter at kapasiteten på Internett-tjenesten er blitt tilfredsstillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

De som virkelig har behov for DVDer er de som ikke kan få bredbånd i dag, det er mange. Rask respons fra serveren hjelper ikke disse.Hvis Arkivverket hadde lagd DVDer hvert kvartal, hver med så mange kommuner som det er plass til på DVDen (det burde være gjort på noen dager), så ville nok disse bli spredd med en utrolig fart av frivillige uten at Arkivverket trenger å tenke på å bruke ressurser på individuelle utsendinger - det er bortkastede ressurser.Det blir interessant å se hva som kommer først - bredbånd til alle eller DVDer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Av og til teller jeg opp hvor mange kirkebøker som er lagt ut for de enkelte fylker. Resultatet er like begredelig hver gang.For Oppland er kun 12% av bøkene lagt ut, mens gjennomsnittet for hele landet er 32% og fem fylker har sogar passert 40% med god margin. Andelen av bøker i prosent er vist i vedlagte diagram, der tallene for Oslo og Buskerud muligens er noen få prosent for høye.Nå er det vel ikke verken opplendingenes eller SAHs skyld at filmingsrekkefølgen gjorde at SAH ikke kom i gang med indekseringen før i slutten av juni. Er det ikke på tide å bruke noen av de ”frie indekserings ressursene” for å bringe Oppland (og Hedemark) opp på et anstendig nivå, slik at vi kan få samme service som de andre fylkene. De frie ressursene brukes tydeligvis nå på fylker som har hatt en meget høy andel publisert lenge.

bilete1193.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Nå stilte du det spørsmålet som jeg med aner hovedsakelig i Oppland, Hedmark og Akerhus har vært fristet til å komme med lenge, men ikke 'turt'. For vi prøver jo å være hyggelige og greie, og ikke virke utakknemlige... Men kanskje det ER håp om litt Oppland og Hedmarkskilder igjen snart? Statistikken er jo ganske klar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Jeg lurer på om det går an å rette opp et par sider i kirkebok fra Vest-Agder fylke, Øyslebø, Klokkerbok nr. B 2 (1860-1882)På side 176 og side 177 får jeg flg. beskjed: 'Etterspurt kirkebokside er ikke tilgjengelig på Internett grunnet personvern og/eller andre klausuler.'Disse sidene ser ut for meg som om de er feil indeksert. Feil ved årstallene kanskje? Under Ekteviede finnes flg: 1866.1876 (176) og 1867.-186 (177) Håper at det kan rettes opp snart :)Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Kanskje det er lurere å bruke de frie indekseringsressursene der hvor man har mest framgang. Dette vil inspirere til større innsats. Dette sier jeg selv om 5/8 av slekta mi er født i Hedmark fylke og bare 3/16 i resten av landet (3/16 i Sverige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

lysningsprotokollen for Berg og Torsken 1887-98 er ikke oppført med sidetall (enda det står i oversikten at materialet omfatter 90 sider), og ingen sider kommer opp når man klikker på lenka til protokollen.Klokkerboken for Berg og Torsken 1874-86 inneholder lister fram til 1887 for døpte, konfirmerte og døde. Dermed burde vel overskriften rettes til også å omfatte 1887?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei Per Helge!'Antall sider' som er skanna og 'sidetall' er 2 forskjellige ting egentlig.I Lysningsbøkene er det ofte ikke skrevet inn sidetall i kirkeboka så da blir sidene heller ikke indeksert med sidetall. Antall skanna sider sier handler om hvor mange sider som faktisk er skanna.Jeg fikk sidene fint opp her, men det tar lang tid i blandt - noe som er beskrevet her i debatten flere ganger :)Vi får smøre oss med tålmodighet - det blir nok bedre etterhvert!! Et flott hjelpemiddel er det uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hm... Da jeg prøvde å få sidene opp, kom bare tekstboksene, men ingen skannede sider. Men da er det vel et eller annet her hos meg. Det andre punktet gjelder fortsatt, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei igjen!Det med at bare tekstboksene kommer opp har med kapasitet hos arkivverket å gjøre. Prøv igjen senere så får du sikkert opp sidene!Evt kan du klikke på refresh (oppdater) så kommer sidene ofte opp riktig :)Det andre punktet må det andre kluter til for å få gjort noe med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.