Gå til innhold
Arkivverket

[#40715] Berit Holgersd. g.m Michel Olsen , husmannsfolk 1801 på “Galt Elw” i Gildeskål


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Berit Holgersdatter g.m Michel Olsen , husmannsfolk 1801 på “Galt Elw” i Gildeskål, NordlandBerit og Michel ble ifølge FamilySearch gift i Beiarn 12. august 1781. I FT 1801 er de husmannsfolk på en plass kalt “Galt Elw”Lenke. Ifølge folketellinga er Berit født ca. 1737(64 år i 1801) og Mikkel født ca. 1744(57 år i 1801) .Søker opplysninger om disse to, alt er av interesse. Ifølge familySearch finner jeg to personer som kan være “min” Berit døpt 1740 i Mo, Nordland, henholdsvis den 22. mai og 24. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Håper dette vil hjelpe litt:Skifte etter Michel Olsen Galtå:Michel Olsen, Husmann, Galtaaen i Beiarn, skifte åpnet: 27.07.1802, ektefelle: Berit Holgersdatter, Galtaaen i Beiarn – Aron Henrichsen, sønn av avdøde, Galtaaen i Beiarn – Peder Henrichsen, sønn av avdøde, Qvælboge i Beiarn – Johan Henrichsen, sønn av avdøde, Mornes i Gildeskål –Michel Olsen er da muligens identisk med Henrik Olsen på Kvæl som var gift med Ane Larsdatter (skifte 1780) og hadde 3 barn med tilnærmet de samme navnene, Arent, Peder og Joen.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Takker for svar, Knut. Ut ifra skite så hadde Berit og Michel ingen barn, eller at de er døde. Lurer på om det er skifte etter Berit? Hvis det finnes skifte etter henne, kan det være at det står noe om hennes familieforhold, f. eks hennes søsken eller deres barn. Er det noen som kan sjekke om det finnes skifte etter Berit Holgersdtr. som da må være død etter 1802, ville jeg blitt glad. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

I det skiftet som er nevnt i innlegg 2, har jo ekteparet barn, Aron, Peder og Johan. En annen sak er at de heter Henrichssønner og ikke Michelssønner. Kan det være gal avskrift? Finner ikke flere skifter der en Berit Holgersdatter er nevnt. Den siste bygdeboken av Ringaker gir heller ikke opplysninger om ekteparet annet enn at Michel Olsen er husmann der - fra 1785. Folketellingen 1801: Michel Olsen 57 år og Beret Holgersdatter 64 år, begge i første ekteskap. Hvis det var barn i ekteskapet, er nok de flyttet ut ved dette tidspunkt. Kirkeboken er kanskje den sikreste kilden. Den er godt leselig på mikrofilm.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei, i det skifte som er nevnt i innlegg 2, tolket jeg det som at Michel(Henrich?)har vært gift tidligere med Ane Larsdtr., og at Aron, Peder og Johan var barn fra dette ekteskapet? Når det gjelder Michel/Henrich så kan det godt være feil i avskrifta av skifte eller feil i folketellinga. Jeg må nok gå til kirkebøkerne for å finne ut av dette. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Noe ser ut til å ikke henge på greip i det hele.Her er skiftet etter Ane Larsdatter, Kvæl i Beiarn, åpnet: 18.09.1780 – Ektefelle: Henrich Olsen, Kvæl i Beiarn – Arent Henrichsen, sønn av avdøde, myndig, Kvæl i Beiarn – Peder Henrichsen, sønn av avdøde, myndig, Kvæl i Beiarn – Joen Henrichsen, sønn av avdøde, Kvæl i BeiarnFra skiftet etter Michel Olsen i 1802 er:John Henriksen Mårnes 55 år 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f11838&gardpostnr=42&personpostnr=921&merk=921#ovre>Lenke -Peder Henriksen Qwæl 51 år 1801: Lenke -Den eneste i nabolaget med noenlunde lik navn, Arnt Henriksen Lie 67 år 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg er enig med Knut i innlegg 6, her må det være gale opplysninger i skiftet.I følge Ringakers bok, side 190: Henrich Olsen gift med Ane Larsdatter hadde barna Arent, Lars, Joen, Ole og Peder ( noen spørsmålstegn riktignok) Skifte etter Ane Larsdatter i 1780, Henrich Olsen døde 1789, ikke funnet skifte etter ham, sist nevnt i skiftenr 2152, 1780. Det kan ikke være dette ekteparet det er snakk om.Jeg tror at det må være gjort noe galt med hensyn til skiftet etter Berit Holgersdatter og Michel Olsen - barna skulle vel være Michelssønner og eventuelt Michelsdøtre. En ide ville kanskje være å ta kontakt med de som har gitt ut CDen med skifter i Salten - Lenke. Selv har jeg kontaktet en av kildregistratorene i en annen sak, men får ikke svar før til høsten, dessverre.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Rune. Håper jeg ikke stiller et dumt spørsmål. Har du andre opplysninger om dette ekteparet? Kanskje kunne vi komme videre ved leting i skiftene. Det er bare en Berit Holgersdatter som er registrert. Finner en Michel Olsen i skifte på Os i 1767, skiftenr 9003 og 14071. Han har da vært gift med en enke, Marit Haldorsdatter. Ikke barn i dette ekteskapet.Nå står det i folktellingen 1801 at Berit og Michel er i første ektskap så da kan vi vel utelukke Michel Olsen på Os. Dette var vrient. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei, takker Knut og Inger for hjelpa. Jeg har ikke andre opplysninger enn det jeg har fra folketellinga, men jeg har en teori om ekteparet kan være fra Rana, da jeg finner to Berit Holgersdøtre som ble døpt i 1740. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Min teori med utgangspunkt i folketelinga 1801 er at i nordland fylke er det 3 stykker som passer, 2 i Rana og 1 i Gildeskål.FT 1801 Ranen i Mo sokn på gården Sandhejen[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11833&gardpostnr=281&personpostnr=4228&merk=4228#ovre:>Lenke Birrithe Holgersdtr, 70 år g.m Elias Andersen, holdsmann, 80 år, begge gift 1. gang FamilySearch: Berte Holgerdtr f. 1729 på Tørbekkmoen i Mo, datter av Holger Karlsen, gift 24. juni 1781 i Mo med Elias Andersen.FT 1801 Ranen i Mo sokn på gården Nævernnes NordLenke Birrithe Holgersdtr, 43 år, g.m Ole Haagensen, 39 år, begge i 1. ekteskap. FamilySerarch:Berit Holgersdtr. f. 1758, Strandjorda i Mo, døpt. 2. april 1758, datter av Holger Jonsen og Anne Eriksdtr. Gift 1789 med Ole Hågensen.FT 1801 Gilleskaals i Bejerens sokn på plassen Galt Elw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Ved nærmere gjennomgang av skiftet etter Michel Olsen i 1802 får jeg en følelse av at det mangler et navn, Henrik Olsen, far til Henriksønnene.Skifte etter Ole Bjørnsen, Quæl, åpnet: 28.08.1756, ektefelle: Syneve Stephensdatter, Quæl – Henrich Olsen, sønn av avdøde, Quæl i Beiarn, Gift – Marithe Olsdatter, 40 år, datter av avdøde, Quæl i BeiarnMarithe Olsdatter kan ha hatt et barn, Michel Olsen, utenfor ekteskap. Henrik Olsen var da morbror og avdød ved skiftet etter Michel Olsen, Henriks barn var da sønner av avdøde morbror, og søskenbarn av Michel.Dette burde vel muligens kunne la seg bekrefte eller avkrefte et sted?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rune Andre Nygård

Hei Knut, du kan være inne på noe der, takker for den. Må vel sjekke denne teorien i kirkeboka når jeg får tid, både Micels dåp og hans giftemål med Berit, kanskje står det noe om hvor de kom ifra? Må beklage at det tok så lang tid å svare på innlegget ditt. Har vært mye å gjøre i sommer, og lite slektsgranskning:)MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.