Gå til innhold
Arkivverket

[#40722] Hjelp til tyding av kirkebok


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Hei Har scannet en kirkebokside fra kirkebøkene i Kristiansund for 1883. Skulle gjerne hatt litt hjelp med å tyde hva som står i anmerkningsfeltet for dåpsinnførsel nr. 2.Mvh Hanne

bilete1008.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Hanne. Har du skannet dette selv eller har du funnet det på digitalarkivet. Teksten er utydelig. Skulle gjerne hatt tilgang til orginaldokumentet. Fant ikke boka på skannede kirkebøker på webdebatt. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei BjørnJeg har skannet dette selv fra maskinen på biblioteket på lørdag. Tror ikke det er kommet ut mye for denne perioden på nettet enda. Og med de brente kantene så blir det ikke enklere :)Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Ville bare si det følgende, hvis det hjelper:Barnet er uekte, men foreldrene er lyst til ekteskap, men det har de vel tolket selv. I siste feltet, de første ord er 'Anmeldt af', og lengere nede staar noe om '2det Leiermaal'.Det hjelper visst ikke mye, eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk skal du ha for hjelpen Robert. Det er ikke alt som er like lett hele veien i de kirkebøkene. Er det en mulighet for at det på linje 4 står noe sånt som : 'til ægtefolk' og så en dato og sted? Lurte litt på om det kunne stå Borgund, det er jo en liten mulighet for at de kunne ha giftet seg på Sunnmøre siden hun var fra Bergen og han fra Trondheim, vi blir jo sånn midt i mellom her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hei Hanne!De gifter seg i Kristiansund samme år, 22. mai 1883, hvis det er disse folkene da. Carl Edvard Sivertsen Ustad? og Engel Marie Beyer ?. Han født i Strinda og hun i Bergen. Du finner vielsen på mikrofilm Nor1-910. I farten finner jeg dem ikke i FT1885 i Kristiansund. Det er en bagermester Carl E. Ustad født i Strinden som bor her, men han er født i 1857 og kona hans, Martha, er fra Kvernes. De har barn født i 1880, 1882 og 1885. Mvh Tore

bilete1015.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

I det ene feltet staar det:Uægte Forældrene forelyst (?) til ÆgteskabResten staar i det neste feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Etter Ægteskab står det vel: '2det Lejermaal (brannskadd) forskj. Piger.'I nest siste linje står det 'hjdbt af' etc., men det angår neste dåp på samme kirkebokside. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Kjønnøy

I FT 1885 for Kristiansund finner du denne familien på Kirkelandet (liste # 345) i 'Vogebakken'. For anledningen staves navna slik:Karl Voll m 1835 Strinden arbeidsmand Marie Voll f 1849 Bergen husmoder Karl Edvard Voll m 1882 Kristiansund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Tore, Robert og Ingrid. Her var det virkelig mange nye opplysninger. Men her dukker det samtidig mange nye spørsmål opp. Er de som jeg fant i dåpslistene de samme som bakermesteren fra Strinden, i så fall var det jo samme navn bortsett fra at konen het Martha og var fra Kvernes.Eller er det stor sannsynlighet for at de med dåpsbarnet Carl Edeward er de samme som i folketellingen i 1885.Og hvor dukker da navnet Voll plutselig opp fra. Det er jo litt forskjell på Ulstad og Voll.Går ut fra at navnet Engel er ganske sjeldent i Kristiansund, men siden hun senere brukte kun navnet Marie så blir det jo straks mere vanlig.Blander vi to familier her eller er de som er nevnt samme folkene.Jeg legger ved side en av dåpen der det står noe skrevet foran farens navn,tror det siste er Arbmd., moren står i alle fall som pige Engel Marie.

bilete1017.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hei Hanne og beklager at jeg blandet inn Ustad i denne sammenhengen. Det er feil. Jeg trodde en stund at Carl Edvard Sivertsen ved vielsen hadde slektsnavnet Ustad, men det kan like godt stå Wold. Det slutter vel på -ld?Jeg hadde sjekket og skrevet på biblioteket i to timer tidligere i dag, da jeg mistet hele innlegget mitt. Det var min feil, men akk så ergerlig. Jeg hadde notert sidetall i kirkebøkene i innlegget som forsvant, men det husker jeg ikke her jeg sitter nå, så du får slå opp i mikrofilmene selv og se etter. Det er mikrofilmene Nor1-344 som har døde i Kristiansund 1880-1901 og Nor1-910 med konfirmerte i samme tidsperiode.Ingrid fant de rette folkene i FT1885. Jeg fant 'beviset' i dag. Sammen med dem i FT1885 bodde også Aksel Rinnan født 1877 i Kristiansund. Han står som nummer 3 i husholdninga; før Karl Edvard Voll 1882.Det var en Aksel Marius Vold som ble konfirmert i Kristiansund i 1893. Omkring side 60 i kirkeboka og han sto øverst på sida. Aksel var født 28/12 78 og døpt 11/5 79, så vidt jeg husker. Farens navn er brent bort, men mora het Marie Martinusdr Bruland!Vielsen i 1883 som står gjengitt i innlegg 6 er med Engel Marie Beyer Bruland. Presten skriver tydeligvis ikke med strek over u'en. Det forvirret meg litt i går. Hun blir døpt i Bergen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=doep1816&gardpostnr=8645&merk=8645#ovre>Lenke med far Martin Laurits Bruland. Engel Bruland er for øvrig husjomfru Lenke på Bjørnsund hos lensmann Hagerup i FT1865.Jeg er ikke i tvil om at foreldrene til den Carl Edvard du spør etter i innlegg 1, blir gift i Kristiansund i 1883; se innlegg 6. Da mener jeg det er sannsynliggjort at den Carl Edvard som du spør om i innlegg 1, er den samme som Ingrid fant i FT1885 i Kristiansund. Det ble jo nevnt et 2dre leiermål i anmerkningene, og det må da være Engel Marie som hadde Aksel før hun fikk Carl Edvard i 1882. Aksels far het sikkert Rinnan. I kirkeboka for døpte 1879 finner jeg ham ikke, for den er mer brannskadd. Jeg har heller ikke funnet konfirmasjonen i Kristiansund til Carl Edvard, og jeg leita fra 1897.--------------------ETC har bare få opplysninger om denne familien:'Wold, Karl Edvard f. 1853 Strinda. Bakerx (gift med) her er det et blankt felt.B Aksel Marius Wold f. 1878 Kr.sundB Karl Edvard Wold f. 1882 Kr.sund' ------------------------Min erfaring med ETC er at han tok utgangspunkt i FT1891 for å lage sitt slektsregister, og slik jeg tolker det ovenfor, så levde ikke Engel Marie ved FT1891. Ganske riktig, etter et par minutters leting fant jeg henne. Hun var i live 1/1 1886 og var død før 1/1 1891 (det siste min hypotese), så i utgangspunktet var det ikke så mange år å se igjennom.'Madme Engel Marie Wold f. Beyer' dør i Kristiansund av tæring 17. september 1888. Hun begraves 4 dager senere. Du finner alt dette i kirkeboka. Mannen står som Bagersvend Karl.... Resten av navnet brent bort. I dødsannonsen i Romsdalsposten 18. september 1888 (nr. 113/1888 hvis du har tilgang til disse avisene i Ålesund), står det at Engel Marie Beyer Wold f. Bruland døde 17de September 40 Aar 9 Mdr. og at fraværende slekt og venner bes motta dette budskapet på denne måten. Undertegnet C. Wold. Det sto ingenting om sykdommens varighet, barn eller lignende.Fødselsåret på Karl Edvard Vold i FT1885 er sikkert byttet om fra 1853 til 1835. Kanskje originalen i SAT viser 1853 og at det er avskriveren som har gjort feil. ;-) Ved vielsen ser det for meg ut som det står at han er født i 54.Jeg vet ikke om du vet hvor Karl Edvard Vold f. 1882 befant seg i FT1900, men her kan være en kandidat i Kristiania Lenke. Han er riktig nok fra østre Gausdal, men mannen over er fra Kristiansund og han under fra østre Gausdal. Kanskje en feilføring av fødested på Karl Vold? Det kan være noe å se nærmere på hvis du ikke vet hvor det ble av ham. Halvbroen Axel Marius Wold bor i alle fall i Kristiania i FT1900 Lenke.Inn- og utflyttingslistene i kirkebøkene for Kristiansund 1865-1876 og 1877-79 er rimelig lesbare, i alle fall de første. Det kan være at du finner Engel og Karl Edvard (den eldre) ført inn der. Jeg finner ikke Engel i Kristiansund i FT1875 under etternavnene Bruland, Beyer eller Martinsen/Martinusen. Carl Wold er bagerdreng i Trondhjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei ToreTusen, tusen takk for alle opplysningene. Da vet jeg i alle fall at det er riktig person jeg har dåpen på. Det er litt pussig og at 2 forskjellige med samme navn og yrke, og født samme sted skal flytte til Kristiasund på samme tidsrom. Det er ikke rart man kan bli litt forvirret.Og at foreldrene er de som jeg trodde, har jeg nå også fått bekreftet. Da er vi et langt skritt videre.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.