Gå til innhold
Arkivverket

[#40723] Tyding av kirkebok Nannestad, dåp 1860


Gjest Jahn Thomas Lind
 Del

Recommended Posts

Gjest Jahn Thomas Lind

Hei! Jeg trenger hjelp til å tyde innførsel nr. 142 i kirkeboken. Lenke Jeg har en viss anelse, men ser min utilstrekkelighet i tyding av håndskrift og setter pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg tolker det som: 142, 28. August, 21. (Oct. eller Dec.), Alfred, uægt., Ungk. Wilhelm Hansen og Enken Julie Dorthea (Dæli ?). Fadderne er det verre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jahn Thomas Lind

Tusen takk for rask hjelp. Fint å få bekreftet sine antakelser. Basert på litt lokalkjennskap tror jeg etternavnet kan være Døli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Jeg har arbeidet mye med disse ofte vanskelige Nannestad kirkebøkene. Daapen var i October. Fadderne er alle fra gaarden Økren (nu Økri), hvis De vil ha det, kan jeg skrive av navnene for Dem. Anmerkningen sier at det er parets første leiermaal, and ble angitt skriftlig av moderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jahn Thomas Lind

Hadde satt umåtelig stor pris på å få navnene på faddere også. Jeg har sett mange kirkebøker til nå, men kirkebøkene for Nannestad i dette tidsrommet volder meg en del hodebry på grunn av prestens håndskrift. Du sitter vel ikke tilfeldigvis på ytterligere informasjon om denne Wilhelm Hansen og enken Julie Dorthea ? , jeg kan ikke finne noen av dem i Folketellingen 1865 for Nannestad. Deres sønn Alfred finner jeg ikke igjen før i 1900 på gården Røtterudmoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Fadderne: Kari? Christoffersdr Økren, Johanne Nilsdr ibid, Haagen Christoffersen ibid, ? Hansen ibid, Christoffer Haagensen ibid.I Holter sogn er det to forskjellige gaarder med navnet Døli, og et med navnet Økri. I Bjerke sogn finnes nabogaarder Økri og Døli. Folketellingen 1865 for Bjerke sogn er borte.Jeg saa etter i bygdeboken i en fart, men fant ingen paa gaardene Økri og Døli i Holter sogn eller i Bjerke sogn som synes at være Deres folk.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jahn Thomas Lind

Takk for hjelp. Det synes for meg sannsynlig at det kan være snakk om at Wilhelm og Julie Dorthea sogner til Bjørke i perioden, da etterslekten gjenfinnes i den delen av prestegjeldet. Jeg får prøve å arbeide meg bakover i kirkebøkene på ytterligere leting etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.