Gå til innhold
Arkivverket

[#40724] Landstrykere Petter Markussønn glassmester og Grisilla Jensdatter, nevnt 1732


Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Petter Markussønn glassmester og Grisilla Jensdatter er nevnt som kommunikanter i Elverum 20. juli 1732 (kommunikantbok 1 for Elverum, Statsarkivet i Hamar). De er ikke kjent fra andre Elverums-kilder og er nevnt som kommunikanter kun denne ene gangen.Navn, yrkestittel og deres sannsynligvis korte opphold i Elverum, peker klart mot at de var reisende/tatere.Er det noen som har vært borti disse i andre kanter av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Jeg har funnet Petter Markussen glassmester nevnt i Vinger i 1740, da han stevnet tre bønder i Eidskog for skyldig gjeld på tilsammen 25 riksdaler (tingbok Solør og Østerdalen nr. 61 (1739-41), fol. 192b-193a). Det står at han holdt til på Åklangberget. I bygdeboka for Eidskog finner jeg ham imidlertid ikke under Åklangberget, så han har nok bare vært der kort tid.Jeg vet ikke hvor vanlig glassmesteryrket var blant reisende, men den Grisilla som han står oppført foran i kommunikantlistene i 1732 og som sannsynligvis skal sees på som hans hustru, har iallfall et navn som ikke er ukjent blant det reisende folket. Sikter da til den kjente Grisilla Nikolaisdatter (f. 1782) i 'Grisilla-følget' og hennes farmor Grisilla Mikkelsdatter (f. 1712), som Arnvid Lillehammer har skrevet en interessant artikkel om i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XL (2005), s. 55.Ser i 1801-tellinga at navnet også forekommer blant den bofaste befolkninga (Halden og Finnås), men er sjeldent, med bare fem forekomster.Er det noen som tilfeldigvis har vært borti Petter Markussen og Grisilla Jensdatter? Siden de foreløpig bare er påvist i grensetraktene mot Sverige, kan det jo tenkes at de er svenske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.