Gå til innhold
Arkivverket

[#40747] Henriette Cathrine Angell - hennes aner


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Henriette Cathrine Angell ble gift med David Christian LysholmLenkeLysholm-slekten kan være innfløkt nok, men etter å ha søkt på kryss og tvers i alt jeg kan finne om Angell-slekten(-e), står jeg helt fast. Jeg finner ganske enkelt ikke noen foreldre til Henriette Cathrine.Etter 1865-tellingen skal hun være født ca. 1820, men den opplysningen har heller ikke vært til særlig hjelp. Dessverre.Derfor må jeg spørre om det er noen av dere der ut som vet noe om Angell og/eller Lysholm som kan være til nytte.På forhånd takk.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Kan Henrik Angell og fru Catharine her være Henriettes foreldre ? Hun har jo en sønn ved navn Henrik. Dette er ren gjetting, men ikke helt usannsynlig ?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette er uten tvil korrekt. Beklager at jeg skrev 1820. Men jeg finner ingen registreringer for Strinda, ihvertfall ikke på FS. Så jeg er i grunnen like langt ndg. hvem hennes foreldre var.Men takk uansett for at du minnet meg på om RHD.Så jakten fortsetter. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Vi skriver litt forbi hverandre. Men det er bare hyggelig.Skulle gjerne ha sagt ja og amen til ditt forslag. Men jeg vet ikke. Her er et alternativ:LenkeDenne Henrik hadde i det minste sitt virke i Strinda i den aktuelle perioden. Men løsningen ligger vel i kirkeboka for Strinda. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Dersom de riktige foreldre er i nr 3, er far Henrik født på 'Inderøen' og fruen i Trondheim. Henriks embete kan kanskje også gjøre saken litt enklere ?mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Henrik (5)hadde i alle fall denne sønnen: Lenke- angår jo ikke spørsmålet ditt, men erfaringsmessig er alle små brikker i 'slektspuslespill' viktige. (Opplysningen om at Jonas var sønn av sokneprest Henrik August Angell fant jeg i Ørlandsboka, bind III).mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg vet ikke om det er et problem, men det er i det minste en utfordring at så mange innen Angell så vel som Lysholm stort sett heter det samme.En annen sak er at han i avisartikkelen heter Henrik A. Angell. Her er mer om mannen, uten at det blir klart hvor A'en kommer fra:LenkeUansett holder jeg i øyeblikket på 'vår' Henrik som far til Henriette. Men det er vanskelig å vite uten å ha sett kirkeboka.Ellers håpet jeg at begge slektene var så grundig kartlagt at 'noen' satt med en samlet oversikt. Men det blir trolig for mange å holde greie på.Så vi får lete videre. Takk så langt, Aud Marion. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Henriette Katrine Angell, f. 8.12.1831 i Strinda, død 2.5.1873 i Horten, var datter av sogneprest i Vår Frue kirke i Trondheim Henrik August Angell (05.05.1788 - 06.04.1861; sønn av stiftsprost Jonas Angell, 1742-1828, og hans 2. hustru Lydia HAgerup, 1754-1814) og Anne Katrine Lysholm (20.12.1791 - 15.05.1863; datter av måler og veier i Trondheim Johan Mølmann Lysholm og Cecilie C. Fabricius).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk, Jon Gunnar. You made my day. Sitter du med data over ALLE Angell'ene?Fortsatt god sommer. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Berg

Det kan jo være han sitter på den utvidede versjonen av 'Slekten Angell' av Hornemann/Jørn B. Skogø.Jeg kan godt sende den over til deg som Word-dokument, om du vil.Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Marius, jeg takker ja til tibudet. Epostadressa finner du kanskje ande steder, men her er den i lett kryptert fasong:torgeirpunktumkvalvaagabroadparkpunktumnoder a'en står for snabel-a som svenskene kaller den.OK?Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Tillater meg et lite anhang:Kan Lydia Hagerup være datter av Hans Chr. Hagerup og Anna Kiemler, oppkalt etter hans første kone, Lydia Manzin Hammond?Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Av lenken i Innlegg 2 ser det ut som kapteinløytnant David Christian Lysholm f. 1821 kan være bror av bergkandidat Johan Mølmann Lysholm f. 1820 og sønn av enkefru Lovise Augusta (gift Lysholm) f. 1790. Hvem var hun enke etter, og stemmer det at hun var de nevntes mor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Og hvordan er skattefogd Henrik Angell f. 1784 på Inderøy (lenken i Innlegg 3) i slekt med sogneprest i Vår Frue kirke Henrik August Angell f. 1788 ('den rette far') ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Per, ndg. ditt andre spørsmål, finner du den seinere skattefogden her:LenkeDe to, Henrik og Henrik August, er i det minste ikke brødre. Men det omtrent det lille jeg kan prestere akkurat nå. Igjen ser vi at de samme navnene går om hverandre, generasjon på generasjon. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

De to Henrik'er Angell er fettere, gjennom sin felles farfar Lorents Jonassen Angell, som hadde sønnene Jonas (prestens far) og Henrik (skattefogdens far).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kan Henric Lysholm (som hadde vært g.m. enkefru Louisa Augusta LYSHOLM HUNDEVADHT f. 1790) være id. med den Hendrich som var 11 år i 1801, eldste sønn av kjøpmann i Trondheim / måler og veier, Johan Møllman Lysholm (ca.1763-1801) og Cicilia Catrine Fabricius (ca.1769-1843) ?Skal tro om enken var født Lysholm eller Hundevad, eller om dette er hennes 'gifte-navn' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Svaret på ditt første spørsmål er ja, tror jeg. Giftemålet finner du her:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=30653833&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeVet ikke om dette duger som bevis, men noe er det da (og uansett bedre enn det jeg selv har):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En 'Offer Hundevad' skal være nevnt 'Kolding Bys Bog' 17 Dec 1585. Finnes det en plass 'Hundevad' i Sønderjylland, tro ? (Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Den mye omtalte enkefrua skal altså være født i Danmark_LenkeOg derfra kom så vidt jeg forstår også den norske greina. Men for å finne Louise Augustas aner, må vi vel direkte til Danmark. Om jeg ikke har misforstått dette. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.