Gå til innhold
Arkivverket

[#40747] Henriette Cathrine Angell - hennes aner


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Marius Berg (11) og én person til har sendt meg epost ang. Angell/Hammond. I et forsøk på å bli kvitt noe søppelpost, må jeg ha sletta begge mailene før jeg fikk åpnet dem (jeg kjører spamfilter på serveren.)Jeg tror - og dette bygger jeg det som er igjen av min fotografiske hukommelse - at den andre avsenderen heter Helene Lykke. Men dette ville jeg ikke sette penger på;-DKan de angjeldende personer uansett være brydd med å gi meg en ny sjanse og sende det hele på nytt?På forhånd takk.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Mer om Henriette Cathrine Angells aner finnes i boka Slekten Sommerschild-Sommerschield: Henriettes tippoldemor - Lydia Thomasdatter Hammond - var datter av Thomas Hammond og Elisabeth Sommerschiel. Thomas Hammond (1630-1681) var sønn av Edward Hammond fra Wesilton Hall i Suffolk i England. Elisabeth var Henrich Sommerscales Engelskmands yngste datter. Henrichs aner kan følges ytterligere et par generasjoner bakover i Yorkshire i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for tipset, Øystein. Jo mer kjøtt vi får på beina jo bedre. Men enkefrua (25) gjenstår;-D Hilseen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!På IGI under søk på 'Hundevad' som etternavn og Danmark som land, kan det ses at dette navnet har vært brukt fra 1500-tallet og iallfall til 1800-tallet i Danmark (og finns enda - prøv et Google-søk!). Mange av dem som er nevnt (desverre ikke enkefruen) kom fra 'Vonsbaek, Haderslev, Denmark'. På [url="http://www.hum.ku.dk/navneforskning/adkomst/b/b001/b230.htm>Lenke kan en se at det dreier seg om Vonsbæk sogn, Haderslev herred. Men derfor behøver jo ikke enkefruen å komme rett derfra - hun hører nok til en Hundevad-slekt.En av disse har en slektsbok: Skipperslægten Hundevad i 1700-tallets Haderslev, Bodil Clausen, Årbogen Langs fjord og dam, 2000 (se bl.a. http://www.genealogi.dk/pht2003_1.htm eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Berg

Det virker som den mystiske danske dame er identifisert; dette sto å lese i Angell-boken, s. 338:Henrik Lysholm, født 22.10.1790, døbt 16.11., død 26.05.1860. Borgerm. i Trondhjem. Gift 12.05.1819 i DK med Lovise Augusta Hundewadt, født 1787, død 04.11.1873. Hun kaldes Lucia istedetfor Lovise, 28.07.1820 i Ministerialbogen. (Louise var iflg. undersøgelser anstillet i anl. af T.S.A. Jfr. 39/1912 datter af Kjøbmand i København David Hundewadt og Christiane Dorthea Sprünik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg gjør et forsøk på å kontakte våre danske disforum-kolleger. De har vært til stor nytte og glede før. Så kanskje...Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Fra Inger i Danmark har jeg fått dette:'Har du så også fundet denne familie i København 1801: David Hundevadt 44 Enke Lejer og Huusbond Silke-& Kl.Kræm; Cecilia Christine 17 Ugift hans Datter; Frideriche Augusta 13 Ugift hans Datter; Lovise Augusta 11 Ugift hans Datter; Mathias 15 Ugift hans Søn.'Hun vil ikke spekulere om en mulig forbindelse mellom 'den københavnske og den haderslevske Hundewadt-familie,'David Hundevadt var i 1801 altså blitt enkemann. Eldste sønn heter Mathias, noe som kan tyde på at David var sønn av en Matthias, kanskje den Matthias Hundewadt som 3.april i 1771 utnevnes av Kongen til et nytt råd (?) sammen med andre reprsentanter for borgerskapet:[url="http://www.eremit.dk/ebog/kd/6/kd6_182.html>http://www.eremit.dk/ebog/kd/6/kd6_182.htmlEn Mathias H(undewadt?) er 18.september 1737 fadder ved dåpen til Jørgen Hundewadt juniors sønn Jens Jürgen Hundewadt i Marie kirke i Haderslev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Sitrapp:1. Lovise Augusta Hundewadt (ca. 1789-1873); 2. David Hundewadt (CA 1753-e.1801); 3. Christiana Dorothea Sprunck (1756-f.1801); 4. Mathias Hundewadt (ca. 1710-1792); 5. Navn ikke kjent; 6. Johan Christian Sprunck, g. 3.6.1750 med 7. Cecilia Catharina Claesen/Claesdtr.; 8. Jørgen Hundevad sr. (feb. 1684-1772); 9. Catharina Matzdatter (omk 1685-k.v. før 1729).Nr. 8 Jørgen Hundevad sr. bosatt i Slotsgd. 22 i Haderslev hadde også sønnen Jørgen jr. Det er sønnen av denne Jørgen som blir døpt 18.september 1737 med farbroren Mathias som fadder. Gutten døde bare et halvt år gammel, og Jørgen jr. dør barnløs.Nr. 4, Mathias Hundewadt fikk i 1742 borgerskap i København der han etablerte seg som 'silke- og klædekræmmer' med forretning på Børsen. Han var utnevnt av kongen til Københavns magistrat, 'regjering.'At han var far til 'vår' David Hundwadt bygger jeg bl.a. på det forhold at begge var borgere og silkehandlere. David kalte også sin sønn Mathias, og strengt tatt er det ikke flere Hundewadt'er i København på den tiden enn at dette er eneste mulige forklaringen. Godt som.Jørgen, en annen sønn av Mathias, dro tilbake til farens hjemby Haderslev der han 'driver sin købmandshandel' fra onkelen Jørgen jr.s hus i Slotsgade 20.Både Jørgen sr. og Jørgen jr. var skippere, Jørgen jr. etterhvert også kjøpmann og kirkeforstander.Det var så langt jeg kom i dag.Kilder: 1. [url="http://dis-danmark.dk/forum/list.php?1>http://dis-danmark.dk/forum/list.php?1 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er du sikker på at du ikke har byttet om på ekteparet David Hundewadt / Christiana Dorothea Sprunck (Sprünick ?) sine fødselsår ? Var det ikke David som var 44 år og enke(mann) i 1801 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Per (43):Ved folketellingen i 1787 var den samme David 34 år, så et sted mellom 1753 og 1757 kanskje?Hans hustru Christiana Dorothea Spruncks fødsel og dåp finner vi har:LenkeEllers er Mathias Hundewadts hustru, Davids mor (kfr. nr. 5), dukket opp i løpet av natta. Hun het Mette Kirstine Povelsdatter og levde 1723-1787 da hun ble begravet 29. april i koret i Vor Frelsers kirke i København. Hun og Mathias ble viet 'ved huskopulation' 17.juni 1744.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.