Gå til innhold
Arkivverket

[#40748] Amund Holgersen f ca 1757 i Dønna eller rana


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg driver jo av og til med slektsforskning for andre, og har fått et lite problem her. Har kommet ned til en Amund Holgersen som er oppgitt å være 44 år ved FT-1801(altså født ca 1757).Han var da i Øen i Nesna. På Family Search finner jeg: Amund Holgersen døpt 09.05.1762 i Rana, med far Holger Eriksen.I skifte i 1802 etter denne Amunds morsøster er det nevnt som arving en Amund Holgersen som da var i Udøen(i Dønna?). Da jeg fant dette la jeg jo glad og lykkelig inn anene til den Amund Holgersen som var å finne i skifter og bygdebok for Rana og etterhvert noe jeg hadde selv fra før. Etter å ha sett trolovelsen Festo Novi Anni 1787 og giftermålet Festo ? 1787 er jeg mer i tvil, for der står det ingenting om at han var fra Rana. Det står der Amund Holgersen Kobberdal. Dessuten skal jo den jeg er ute etter være født ca 1757 ut fra FT-1801 og ikke 1762. Vet at ved folketellinger kan det være mye feil på alder og at 5 år feil kan være vanlig, men likevel er det med på å gjøre meg usikker her. Prøvde å se på Frode Holthes hjemmeside, uten å finne svar på spørsmålet der.Det jeg iallefall vet om Amund Holgersen med familie er:Amund Holgersen Kobberdal trolovet Festo Novi Anni 1787 med Barbro Johanna Olsdatter Dønnes, og de ble gift senere i 1787. Barbro er vel den samme som ble døpt 16.p.trinit. 1760 med Ole Johansen Vanved som far(moren var nok Catharina Rachløv som Ole ble gift med 3.pentec 1756). Barn av Barbro Johanna Olsdatter og Amund Holgersen:a)Cahtarina døpt 12.07.1787 i Dønnes kirke ifølge Frode Holthe.b)Holger døpt 13. a.trinit(06.09)1789 har jeg funnet i kirkeboka.c)Hans som var 12 år ved FT-1801d)Else Maria døpt 6.a.trinit(31.07)1791 Hun ble gift med Peder Hansen mellom 1817 og 1820, og den jeg forsker for skal videre på datteren Kathrine født 05.02.1820.e)Olava Kirstina døpt Dom Quasimodogen(27.04)1794.f)Hans som var 1 år ved folketellingen 1801.Mitt spørsmål er nå: Har jeg satset på riktig mann når jeg har satset på Amund Holgersen døpt 09.05.1762 i Rana med foreldre Holger Eriksen Granheia og Kirsten Amundsdatter(som det forøvrig er skifte på i Granheia i 1767)? Noen som har andre forslag til foreldre på Amund Holgersen?Siden jeg nå har fått bestilt mikrofilm med kirkebok for Frosta i Trøndelag og at jeg blir bortreist i noen uker senere, får jeg heller ikke sett noe mer på kirkebøker for Helgeland før langt uti August. Så nå håper jeg på hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei.- Jeg ser at den Amund som var fra Granheien, er oppf. i bygdeboken å være bos. på Nordøen, - hvor nu det er. -- Så er det en Amund H. på Sørviken i Herøy, 21 år ved farens sk. i 1769.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk Alv. Hadde ikke sett skiftet du nevner i Herøy, men siden den Amund Holgersen jeg spør etter skal være født ca 1757(44 år i 1801), så blir kanskje han du nevner for gammel?. 1769-21 år blir født ca 1748. Har jo likevel sett tidligere at folketellinger kan ta feil på opptil 10 år. Har sendt det jeg har gjort over til han som spurte meg, men det kan godt hende jeg fortsetter for han til høsten hvis han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.