Gå til innhold
Arkivverket

[#40751] Noen som kan hjelpe med å finne personer i USA


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg søker 2 svenske brødre som emigrerte til USA. Skulle så gjerne ha gjenfunnet dem der, se hvor det ble av dem om de ble gift osv osv.Brødrene Nils Fredrik og Karl Samuelson Byttner. De var sønner av: Gustaf Samuel Byttner og Kajsa Andersdotter fra Silbodal Värmland.Karl, født 12 okt 1861 i Slemtegen i silbodal. Vi vet at han giftet seg og fikk barn i USA. I flg familysearch giftet han seg 4/4-1888 Manhattan NY med Maria Kaisa Olson, datter av Olof Olson og Johanna A... Vi har et foto av Karl som er fra NY.Nils Fredrik 11/12-1869 samme sted som Karl. Nils Fredrik vet vi overhodet ingen ting om når det gjelder tiden i Amerika. Vi har et foto av han fra Brooklyn.Begge to utvandret 10/5-1887. På utflyttingsattestene deres står det bl.a 'at de måtte ut og forsørge seg på egenhånd. Til Minneapolis ställde Nils Fredrik og karl ferden'Det er så mange flinke Amerika kyndige personer på Digitalarkivet. Er det noen som ut fra disse infoene klarer å gjenfinne noe om dem ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Anne Lene. Jeg vil anbefale deg å prøve å få hjelp av Laila i Dis Slektsforum, legger en lenke her:LenkeHun er veldig dyktig, og jeg håper hun har tid til å hjelpe deg også. Lykke til med søkingen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Gunn. Takk for tipset, og ja jeg vet jo at hun kan dette her med statene. Skal ha det i minne. Håper det er noen som kan forsøke å finne noe. Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste jeg fant av interesse emigrert fra Oslo, Carl Samuelsen, var denne karen, vel ikke rett mann: LenkeVet det er mange som har tilgang til folketellinger i USA etter 1900, så jeg håper du kan få god hjelp her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Gunn. Ved første øyekast tviler jeg også på at dette er rett kar. Nå ble byttner brukt som etternavn, også i Usa tror jeg. Det skal allikevel ikke forhindre oss fra å ha med også gustavson og samuelson, men allikevel tror jeg nok ikke at det er den karen der.Er jo heller ikke sikker på at han utvandret fra Oslo, det er bare noe en slektning mente var sannsynlig, ut ifra at en del fra det distriktet reiste ut fra Oslo. Har ingen holdepunkter for å si at det var tilfelle. Det kan like godt ha vært fra Sverige.Igjen, takk for tips Gunn, du er alltid så utrolig hjelpsom. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hej Anne Lene! När jag tittar i cd skivan Emigranten Populär 2006, så hittar jag en Nils F Byttner som utvandrade från Göteborg. Utvandringsdag var 3 juni 1887 och Destination var New York. Står att han kommer från Silbodals Församling och att han var 17 år när han utvandrade.Jag hittade även en Carl Byttner från Silbodals Församling, han var 23 år när han utvandrade. Utvandringsdag var 1 juni 1883 och Destination var New York. Men om detta kan vara din Carl är jag väldigt osäker på, eftersom utvandringsåret inte är lika på Carl och Nils F. Men kan Carl ha varit en sväng i Amerika innan?När jag söker på cd skivan EMIBAS så står det att både Nils Fredrik och Carl utvandrade från Silbodals Församling den 10 maj 1887, och det är ju det datum som du redan har.Det var inte så mycket nytt jag hade att komma med, men jag skrev det lilla jag hittade.Med vänlig hälsning Susann Sannefjäll, Uddevalla, Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Nu var det jag igen.Jag tittade tyvärr inte tillräckligt noga första gången. Nu har jag hittat bägge bröderna Byttner, de emigrerade till Amerika den 10 maj 1887 från Göteborgs Hamn. De båda var bosatta på Slemtegen i Silbodal Församling i Värmland.När det gäller Karl Byttner så står det: Huvudakt: Aktnr: 003 Anteckning 0781887003 och som särskild notering står det: Se Emigrantregistret i Karlstad arkivnr 0781887002 Byttner, Nils Fredrik.När det gäller Nils Fredrik så står det: Huvudakt: Aktnr: 002 Anteckning 0781887002, och som särskild notering står det samma som det gjorde på Karl.Hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Susann. Tusen takk for hjelp. Så vet vi jo nå at Karl og Nils Fredrik utvandret fra Gøteborg.Jeg har vært i kontakt med emigrantregisteret, og under dette arkivnr skjuler seg flytteattester. De har jeg fått tilsendt og sier: ' Byttner Nils Fredrik, Rabben, Slemtegen, född den 11/12-1869. Ägareson, utskrivningsdag i hfl 10/5-1887. Nils fredrik hadde sex syskong. Den lilla egendomen kunde inte avvinnas vad som erfordrades för en så stor familj, varför barnen, här som i så många andre småbrukarhem i Silbodal, tidigt måste ut för att f¨rsörja sig på egen hand. Till Minneapolis ställdes Nils Fredrik färden' Det stod også foreldrenes navn og f.år, samt navn på uppgiftsmeddelare.Like opplysninger på Karl.Det stod ingen ting om hvor de reiste ut fra. Takket være deg så vet jeg nå det.Nå lurer jeg altså på hvordan det gikk med dem der. Stod det noe i emigranten om hvilket skip de reiste med Susann ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Tyvärr Anne-Lene så stod det inte i Emigranten vilken båt de reste med. Hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei og takk igjen Susann. Tror vel at det er Karl jeg har funnet i innlegg 10, ankommet 16/9-1887. Jeg har så langt ikke funnet Nils Fredrik. Jeg ser at det er noen på samme alder, men..Jeg trodde de reiste samtidig. De reiste hjemmefra samtidig, i flg Susann i innlegg 8 så reiste de ut fra Gøteborg samtidig også.Om Nils fredrik har endret sitt navn, noen som har en formening til hva ?Fortsatt lurer jeg veldig på Karl og Nils sin tid i Usa. Vi vet som sagt at Karl giftet seg og at han trolig også fikk flere barn der. Noe mer om hvor han slo seg ned har vi ingen formening om. Om Nils Fredrik vet vi ikke mer enn at han reiste. Takknemlig for all hejlp og tips. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Oddvar. Takk for innspill. Ja familysearch har jeg funnet noe på. Lenkene du har lagt inn fungerer ikke på resultat av de søk du har gjort. Hva fant du ? Kanskje du har funnet noe som jeg ikke har funnet. Derfor så fint med flere øyne som ser. Jeg kunne godt tenke meg å se hva du har funnet på familysearch, tilfelle det er ting jeg har oversett eller ikke fått med meg. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Munro Jenssen

Hei, Anne Lene. Linken fungerer ikke på min maskin heller, så jeg får prøve klippe-lime funksjonen og håpe at det virker: Her er det jeg fant da jeg søkte på navnet: 1. Carl Byttner - International Genealogical Index / NA Gender: Male Birth: Wersaclanef 2. Carl Byttner - International Genealogical Index / NA Gender: Male Marriage: 04 APR 1888 Manhattan, New York, New York Matches: International Genealogical Index/North America - 2-------------------------------------------------------------------------------- U.S. Social Security Death Index 3. Karl BYTTNER - U.S. Social Security Death Index Birth: 22 Sep 1931 State Where Number was Issued: Ohio Death: 19 Jan 2005 4. Karl BYTTNER - U.S. Social Security Death Index Birth: 22 Sep 1931 State Where Number was Issued: Ohio Death: 19 Jan 2005 Matches: U.S. Social Security Death Index - 2Hilsen Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei og tusen takk igjen Oddvar. Nei lenkene fra FS vil slett ikke alltid fungere, da er det godt det finnes andre metoder.De to første er nok min Karl, helt klart. Undres litt på den Karl du fant f. 1931 og død i 2005. Kan det være en etterkommer tro ?Så var det bror Nils Fredrik da. Hvorfor dukker det ikke opp noe spor etter han tro. Tyder det på at den ene endret nav og ikke den andre tro ?Vi har to bilder, et av hver av dem, tatt i NY trolig rett etter at de kom til Amerika, så han kom jo fram han også.Jeg har også forsøkt meg med samme etterlysning på dis norge LenkeSå igjen - stor takk for forsøk, flere med gode ideer ? Alt mottas med stoooooor takk. Det er å rart med flere øyne som ser. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Munro Jenssen

Hei, Anne Lene. kanskje den Karl (1931-2005) kan være en etterkommer. Et forslag kan være å prøve å få tak i en avis fra det stedet eller området han døde, men dødsannonsen for å se om det er noen navn der. Eller kanskje det ble skrevet en nekrolog i forbindelse med dødsfallet. Av og til står det navn på foreldre eller andre slektninger som du eventuelt kan nøste videre fra.jeg søkte på Nils Frdrik men heller ikke jeg fikk opp noe om han. Heller ikke noe om Maria Kaisa Olson ga resultat. jeg har også opplevd at jeg bare finner navn på en person mens bror eller slster ikke står der i det hele tatt. Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Men det kan ha noe med tilgang på opplysninger fra kirkebøker og emigrantlister osv. osv. å gjøre. Hilsen Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Jeg bringer dette opp igjen. Da jeg har litt ny informasjon og kanskje finnes det noen her som kan finne noe mer i Amerika.Karl Samuelsson Byttner ble gift med Maria Kaisa Olsson som også var svensk. De fikk barna Herbert, Arthur, Aina, Ester, Ebba og Ethel. Av disse barna ble sønnen Herbert gift og jeg har ikke navnet på hans kone men de fikk i allefall 2 barn margaret og jannet. Alle var bosatte i Brooklyn Usa. Da Karls mor dør i 1893 bor han i Norra Amerika, da faren dør i 1917 er Karl død.Nils Fredrik Samuelsson Byttner, Karls bror er jeg ganske sikker på ikke giftet seg. han døde i St. Paul 1 aug 1899.Det som jeg først og fremst ønsker å forsøke å finne det er noe som viser Karl med kone og barn. Jeg vet ikke når barna er født. Karl og Maria Kaisa giftet seg 4/4-1888 Manhattan NY. Første barn kom sikkert ikke så lenge etterpå og Karl dør før 1917. Så dermed må de være født mellom 1888 og 1917.Jeg har tidligere også fått veldig god hjelp på Dis og velger å løfte det opp igjen her, i håp om nye lesere. Jeg vet at det er meget dyktige Amerikakjennere her på digitalarkivet også.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lene Hagen

ArneJa, det var jo det jeg visste. Mange dyktige her på digitalarkivet. Tusen tusen takk for at du fant dette. Du aner ikke du hvor mye jeg og flere med meg har forsøkt gjennom noen år nå. Jeg har visst så lite og ønsket å finne mye. Karl er nemlig tipp oldefar.Han fikk en datter Marie i Sverige som da er oldemor. I sverige ble det bare dette barnet og han ble aldri gift med Maries mor. Han reiste til Amerika ikke lenge etter at Marie ble født. Da reiste han sammen med sin bror Nils Fredrik. Karl forsøkte så å få både Marie og hennes mor over til Amerika. Men det ble aldri noe av. Så gifter han seg og får flere barn der og de har vi hatt så utrolig lite kjennskap til. Det har jo egentlig begrenset seg til kun noen navner. Det er jo så moro å kunne få litt kjennskap til disse og. Kanskje finnes det til og med noen der i dag, slett ikke utenkelig.Det er spennende å endelig finne noe. Så igjen, tuuuuusen takk.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.