Gå til innhold
Arkivverket

[#40752] Oppslag: Albert Joleik; 'Soga om Flora'


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Er det noen som har 'Soga om Flora' av Albert Joleik, og som har mulighet for å undersøke om der er en Bernt eller Berent som har en datter Ane H. Berentsdatter f ca 1803. Hun giftet seg med en Lars Larsen, enten fra Kinn eller Gloppen, bosatt på Strømsnæs, Askøy, Hordaland i 1865. Hadde en datter Lydia Bertine f ca 1845.Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Arnfrid!Jeg har boken, men vet du hvilken gård Bernt kom fra? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, jeg aner ikke, men det står at hun er født i Kinn og når det gjelder hennes mann Lars Larsen er det oppgitt både Gloppen og Kinn, og et sted Gjøset, men den gården eksisterer ikke. Se også debattene [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=40484&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=4&antinnlegg=19#anker>Lenke Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den kanditaten som Yngve hadde og som var født i 1808, kan være den rette. Bærent var 15 år i 1801 og var sønn av Bertel Baltserson 58 i 1801 og Mari Andersdtr. som døde i 1797. Berent var kanskje vel ung i 1803 til å få en datter. Faren Bertel Baltseson giftet seg på nytt med Katrina Larsdtr. 52 i 1801. Kilde: Soga om Flora ,side 711 under Øvre Standalen Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Glemte å nevne kona til Berent, som var Anna Mikkelsdtr. som var datter til Mikkel Anderson og Anna Olsdtr. på Øvre Standalen. Det var skifte etter Mikkel i 1791. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

da snakker vi om Anna Olava f 1808. Ja, flere har ment at fødselsåret 1803 kan være feil. LenkeAnna Olava var uekte, men kanskje Berent og Anna ble gift senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og her er Bernt (15 år) og familien i 1801 LenkeMen man skulle tro at dette H. i Ane H. Berntsdatter har en tilknytning til et navn eller sted, og jeg har litt vanskelig for å forstå at Anna Olava blir til Ane (H.). Kanskje Ane har vært gift tidligere, har heller ikke funnet vielsen til Ane og Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet jeg nå bidrar til å skape en smule forvirring, men i avskrift av kirkebøkene for Askøy ser jeg at en Lars Larsen og hustru Anne Jacobsdtr. får en sønn Ludvig Martinus Andreas, døpt 14.11.1835 på Strømsnes. Et par med samme navne blir gift i Kinn 28.07.1833.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500223900353&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeOg fortsetter man den tråden, finner man at en Anne Helene ble døpt i Kinn i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Rune, ja det var et merkelig sammentreff, og der er bare en Lars Larsen under 1865-tellingen fra Kinn eller Gloppen.Kan dette Qvindemennisket Susanna Andersdtr ha giftet seg noe senere med en Berent da, mon tro. Nå skjønner jeg ingen ting.Sønnen til Lydia heter Ludvig Berent Svane Strømsnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

De skannede kirkebøkene for Askøy starter som du sikkert har sett på 1857. Vigde og døde 1742-1911 ligger i Digitalarkivets kirkebokdatabaser. Det gjør derimot ikke de døpte. Jeg har avskrift av kirkebøkene døpte,vigde og døde for samme periode, men der er ikke fadderne med.Din teori om at Susanne muligens giftet seg senere ser ut til å stemme. For 24.06.1806 giftet en Susanne Andersdtr. seg i Svanø med en Berendt Abelsen.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men hvordan kan jeg få kontrollert disse opplysningen fra FS opp mot kirkebøkene? Kan du hjelpe meg med det, eller kan jeg rette henvendelser til SAB, evt dra opp å lese mikrofilmer. Men uansett tusen takk, det ser ut for at 'kanskje' en nøtt er løst. Det har virket helt håpløst, men kanskje dette er løsningen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Berent Abelsson 33 år i 1801 og bosatt på Midtbø under Svanø. I 1801 er moren Marte Knutsdtr. 55 år, enke Susanne Andersdtr. 29 år i 1801 er datter av Anders Rasmusson 64 år i 1801 og Rakel Larsdtr. 58 i 1801 og bodde på Nordalen under Svanø. Kilde 'Soga om Flora' side, 556 og 572. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da Anne Helene ble døpt i 1801, står det at mora kom fra Nordalen.(se lenke nr.2 i innlegg nr.10). Og om man ser på ekteskapet mellom Susanne og Berendt i 1806, så ser man at det nok er samme dame/kvinnemenneske det er snakk om.LenkeJeg skulle gjerne ha hjulpet deg videre, men vi drar til Thailand i morgen tidlig.Du kan imidlertid lage et innlegg i Arkivforumet og be om hjelp til oppslag i kirkeboka ang. ekteskapet mellom Lars og Anne i 1833 (lenke 1 i innlegg nr.10).Det kan muligens gi svar på hva Annes far het, og muligens også føde/oppholdssted.Lykke til videre.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

.. og bruket Svanen på Strømsnæs eksisterte ikke før Lars og Ane bosatte seg der, mener jeg.. så kanskje de har tatt navnet med seg fra Sunnfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk til Johan Arthur og Rune,ja jeg drar selv onsdag morgen til Kongsberg-Jazzen, så vi får se, men dette løste uansett opp i en del hodebry. Kankje jeg skal vente med å belaste Yngve mer til etter ferien.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.