Gå til innhold
Arkivverket

[#40759] Hjelp til tyding av skrift i kirkebok


Gjest Håvard Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Olsen

Utflyttede fra Eiker nr. 81.(Høyre side).Mannen heter Nils Nilsen(?) og skal til Modum(?).Men hva står rett før og etter navnet hans?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei HåvardHvilket år er det snakk om her?Kan prøve å legge det inn for deg, men da må jeg vite hvilket år.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenBeklager men jeg skjønner ikke hvor jeg finner denne siden 272. Kan du si hvilket år det gjelder?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Folio 272 inneholder noe helt annet, så her må noen komme med riktige opplysninger om hva dere leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Eiker / Haug: 1832-1856, Klokkerbok på Digitalarkivet, skannede kirkebøker.s. 572om forladels...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Kansje det står ri, men kanskje ikke? - det burde i såfall stått en stor, ikke liten R. Men jeg får heller ikke noen stor bokstav utav førstebokstaven, og Uds er vel meningsløst.... Håper noen klarer å se hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

HeiJeg sier meg enig med Arne at det står 'ukl', det ser man lettere når man får ser hele siden og kan sammmenligne med de andre postene... LenkeJeg er ikke kjent i dette området, men kan gårdsnavnet være Hougsæt?? Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hmmm... Etter en rask titt nummer to :)), så kan det vel heller se ut som det står Hougsund og ikke Hougsæt... Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Tror at Arne har rett, jeg tok også den første bokstaven for å være en litt uvanlig skrevet U; var nok inne på tanken på Ungkar uten å få de andre bokstavene til å stemme, men naturligvis, Ungkarl, forkortet Ukl, det er nok riktig. Bokstav nummer to er en k, så da må siste bokstav være en slurvete l. Hougsund er vel forholdsvis klart, men det er lett å sjekke mot de lokale gårdsnavnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Risting Kielland

I første kolonne står det Attest 14 aug 1844. Kanskje denne finnes på Statsarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.