Gå til innhold
Arkivverket

[#40770] Søker aner til Hjalmar Holter med hustru


Gjest Inge Flatmoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge Flatmoen

Hei!Jeg søker aner til mine oldeforeldre Hjalmar Holter og hustru Marie. De bodde i Moss og Marie døde der i 1978, mens Hjalmar døde i 1982.Hjalmar var født i 1897 og Marie i 1899, jmf. gravsten. De skal ha kommet til Moss fra Solør en eller annen gang, men ingen av etterkommerene vet noe om foreldrene deres, ei heller Maries pikenavn.De hadde i alle fall 3 sønner; Kåre (død ca 1994), Arvid (1933-71) og en til, som døde ung.Håper noen kjenner til slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Flatmoen

Spennende!Noen som har kirkeboken for Solør og kan sjekke hva som var mellomnavnet da de giftet seg? Tror de giftet seg rundt 1920, kanskje litt senere.Takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Hjalmar O. Holter f. Gillerholtmoen 1897, skogsarbeider, ble 08.12.1920 gift i Våler kirke med Marie K. Skyrud født Stuterud 1899. Hans far Oluf Holter, hennes Karlot Skyrud. Nevnt at begge er konfirmert i Våler.Blant døpte er Hjalmar Olufsen ført som født 06.12.1897 med foreldrene Oluf Olsen Holter på Gillerholtmoen, født 1846, og mor Anne Larsdatter født 1859. Presten notert at Hjalmar har fått attest 13.11.1967 (som vel er fødselsattest i forbindelse med alderspensjon?). (Dette Gillerholtmoenbruket er det som kalles Giri, uttalt /jiri/).Oluf Olsen Holter født 31.09.1846 på Korsmo som sønn av Ole Pedersen og Berta Knutsdatter. Han ble gift i Våler kirke 23.01.1884, som dagarbeider, med Anne Larsdatter født 1859 Viken i Åmot. Hennes far var Lars Larsen og hun ble konfirmert i Åmot 1877. Ved vielse har Oluf Knaushaugen (også kalt Kråkhaugen) som bosted.(Ved Olufs konfirmasjon sagt han hadde et leiermål i Grue 1872, og et leiermål nummer 2 05.02.1882. Kirkeboka forteller at andre leiermålet var med Anne Larsdatter - sønnen Ole f. 05.02.1882. Presten skriver da at første leiermål var 1872 i Grue med Anne Arnesdatter Tenåsen)Marie Karlotsdatter ble født 24.12.1899 med foreldre Karlot Knutsen Stuterud f. 1870 og Olia Arnesdatter f. 1871.Karlot Knutsen Skyrud på Stuterud f. 1869 Skyrud, jord- og skogsarbeider, ble gift i Våler kirke 29.09.1897 med Olia Arnesdatter Stuterud f. 1869 Håkonsmoen. Hans far Knut Halvorsen Skyrud og hennes Arne Nilsen Stuterud.Karlot Knutsen ble født 09.03.1869 som sønn av Knut Halvorsen og Maren Jensdatter som da var innerster på Skyrud.Olia Arnesdatter f. 14.06.1869 som datter av Arne Nilsen og Oline Kristiansdatter på Håkonsmoen. De var selveiere. (Olia fikk et barn, August Emilsen, utenfor ekteskap 15.12.1888 med ungkar og lokomotivpusser Emil Engebretsen fra Grindløkken i Elverum, født 1865.Fint om du kunne gi meg et par opplysninger. Vet du ca. når Hjalmar og Marie kom til Moss? Bodde de der hele tiden etter de dro fra Våler? Yrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Flatmoen

Det er det jeg ikke vet, dessverre. Min mor har aldri blitt fortalt noe og nå er både min morfar (Hjalmar og Maries sønn, Arvid) og mormor for lengst døde.Det eneste jeg vet er at de skal ha hatt 3 sønner. Arvid (1933-71), Kåre (ca 1924 - ca 1994) og en til. De skal ligge begravet på Jeløy i Moss. Det kan godt være at de ikke kom nedover før barna var født.Tusen takk for meget god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.