Gå til innhold
Arkivverket

[#40772] Iver Pedersen og Marie Pedersdatter i Orkanger eller Orkdal ?


Gjest Thorbjørn Granlund.
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund.

Er det noen som kan fortelle meg om det finnes noe slektshistorielag i Orkanger eller i Orkdal ? Samme spørsmål gjelder for Rödöen i Jämtland. På forhånd takk. Med beste hilsen Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjørn Olsen

Dette var en heller slunken etterlysning. Jeg har nå sjekket kirkebøkene som omhandler Orkdalsøra (Hovsøra i Orkdal og Nerviksøra i Strinda, det senere Orkanger) fra de tidligste tider til 1880.Og det er bare en match:Den 14.01.1798 fikk ungkar Iver Pedersen Øren og pike Marie Pedersdatter døpt sønnen Anders Iversen i Orkdal kirke. Fadderne var: Paul Rømme, Mikkel Sanden fra Børsa, Jon Buan, Brynhild Sanden, Randi Jørgensen Monset.Dette paret flyttet fra Orkdalsøra.Ungkaren var imidlertid Iver Pedersen Mælen, fra Nerviksøra, døpt i Orkdal 1777. Foreldrene finnes i 1801-tellingen. De var Peder Larsen Mælen og Berit Toresdatter Rømme, gift i Orkdal 1768.Eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Godt Nytt år. Jeg må medgi at jeg ble noe forvirret med det samme, for dette var nå så gammelt at jeg hadde nesten glemt hva det gjaldt. Desverre så er jeg redd du er på bærtur ja ( tross årstiden ), ha,ha. Disse personer som er nevnt her, er alt for gamle, og har ikke noe å gjøre med dem jeg etterlyste. Marie Pedersdatter, var født i Nordre Osen ( da i Trysil ), 08.02. 1844, senere gift m. en ukj. Ivar Jakobsen. De hadde flere barn som vi kjenner til og som var født henholdsvis i Sväg, Öviken, og på Rödöen, i Jämtland. Det meste vi vet om foreldrene, er når sønnen Jacob Ivarsson blir døpt i Ôviken, 07.12. 1879, var moren Marie Pedersdatter Engebretsen, bosatt i Glissjøberg, og faren Ivar Jakobsen bodde i Lindsell, og attest over Jacob Ivarssons dåp, ble avsendt til Lindsell, 08.12. 1879. Det som er så merkelig med alt dette, er at jeg har sporet opp det meste om disse barna, men du verden hvor anonyme foreldrene har klart å holdt seg. Denne Marie Pedersdatter Engebretsen rotet en god del før hun endelig giftet seg. Hun hadde først en sønn Ivar Ivarsson, f. i Sväg, i Jämtland, 10.04. 1874. Hans far var Ivar Jakobsen, som hun senere ble gift med. Men så hadde hun med en Iver Pedersen Mælum, fra Kvam, i Nord-Fron, Gudbrandsdalen, f. 1853, en datter, Marie Iversdatter Engebretsen, f. på Rödöen, i Jämtland, 17.07. 1876. Siden ble hun gift med ukj. Ivar Jakobsen, som hun hadde hatt en sønn med tidligere. Etter giftemålet, fikke de sammen 3. barn vi vet om. Med beste hilsen : Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Godt Nytt år. Jeg må medgi at jeg ble noe forvirret med det samme, for dette var nå så gammelt at jeg hadde nesten glemt hva det gjaldt. Desverre så er jeg redd du er på bærtur ja ( tross årstiden ), ha,ha. Disse personer som er nevnt her, er alt for gamle, og har ikke noe å gjøre med dem jeg etterlyste. Marie Pedersdatter, var født i Nordre Osen ( da i Trysil ), 08.02. 1844, senere gift m. en ukj. Ivar Jakobsen. De hadde flere barn som vi kjenner til og som var født henholdsvis i Sväg, Öviken, og på Rödöen, i Jämtland. Det meste vi vet om foreldrene, er når sønnen Jacob Ivarsson blir døpt i Ôviken, 07.12. 1879, var moren Marie Pedersdatter Engebretsen, bosatt i Glissjøberg, og faren Ivar Jakobsen bodde i Lindsell, og attest over Jacob Ivarssons dåp, ble avsendt til Lindsell, 08.12. 1879. Det som er så merkelig med alt dette, er at jeg har sporet opp det meste om disse barna, men du verden hvor anonyme foreldrene har klart å holdt seg. Denne Marie Pedersdatter Engebretsen rotet en god del før hun endelig giftet seg. Hun hadde først en sønn Ivar Ivarsson, f. i Sväg, i Jämtland, 10.04. 1874. Hans far var Ivar Jakobsen, som hun senere ble gift med. Men så hadde hun med en Iver Pedersen Mælum, fra Kvam, i Nord-Fron, Gudbrandsdalen, f. 1853, en datter, Marie Iversdatter Engebretsen, f. på Rödöen, i Jämtland, 17.07. 1876. Siden ble hun gift med ukj. Ivar Jakobsen, som hun hadde hatt en sønn med tidligere. Etter giftemålet, fikke de sammen 3. barn vi vet om. Med beste hilsen : Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.