Gå til innhold
Arkivverket

[#40773] Fra Ørkedalen til Ledal, Aure, Møre og Romsdal


Gjest anne sagflaat
 Del

Recommended Posts

Gjest anne sagflaat

I 1865 er Anders Olsen enkemann 65 år, f. i Ørkedalens Præstegjeld, og husmoderens fader på Ledal, Aure. I scannet kirkebok har jeg funnet datteren Anne f. 1835. Foreldre Anders Olsen og Ingeborg Jonsdatter. Er ute etter informasjon om Anders og kona Ingeborg.Har ellers funnet 7 barn til på FS; Marit f. ca 1818, Walborg f. ca 1819, Ole f. 1821, Christen f. ca 1825, Jon f. 1826, Anders f. 1829, Martinus f. 1832.Har sjekket scannet kirkebok for Aure og funnet 2 aktuelle kandidater når det gjelder gravfestelse for Anders: 1. Anders Olsen d. januar 1872, f. 1793 2. Anders Olsen d. 1872 f. 1809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jeg kan ikke hjelpe deg så mye, men konfirmasjonen til eldste dattera fant jeg i de skannede kirkebøkene. Lenke Der står det at hun, Marit nr. 16 på side 537, ble født på Bjerkan i Hevne. Det er jo ikke så langt unna, bare lenger inn i Vinnfjorden, men du må altså til Hevne (eller Hemne som det kalles i dag) og til Sør-Trøndelag.Det kan jo være at du finner ut mer om dem, hvis du leter etter de andre ungene, når de blir konfirmert i Aure. Kanskje familien også står i innflyttingslistene for Aure. Jeg har ikke sjekket det. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne sagflaat

Takk for det Tore, da skal jeg sjekke litt mere rundt Hemne.Ser på både dette innlegget og et annet jeg la inn samtidig at jeg er litt handicapet i forhold til disse scannede kirkebøkene. De er jo helt supre, men dessverre altfor tunge for en stakkar som surfer på telefonlinjer. Gleder meg til høsten for da blir det bredbånd i bygda mi også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest aud kalland sterten

Anders Olsen Løfshus og Ingeborg Johnsdatter Hoston er mine tipptippoldeforeldre.Det jeg vet så langt er: Anders Olsen født på Løfshus i Meldal 1787 som sønn av Ole Andersen Løfshus f 1759 og Valborg Olsdatter Solem f 1763. De bor på Krogen under Løfshus i Ft1801.Ingeborg Johnsdatter Hoston f 1793 Ørkedal/Orkdal som datter av Joen Olsen Hoston født på Hove i Meldal 1756 og Marit Martinusdatter Klemmedsmo f 1764 Ørkedal/Orkdal. De er på gården Hoston i Ft1801.Ingeborg Og Anders bodde en tid i Hemne, før de i 1827 reiste til Ledal i Aure. Gardtales i Stemshaug sier at Anders Olsen døde i 1839 av brystsyke.Marit Andersdatter gift med Anders Johannessen Vean og Tølløv Mikkelsen i sitt andre ekteskap, bosatt på Vean 1865. Ole Andersen gift med Guri Haftorsdatter Vean. Bosatt på Vean i 1865. Christian Andersen gift med Marit Gundersdatter. Bosatt i Wiken under Kalland.Det er det jeg vet så langt, venter på at de aktuelle kirkebøkene skal bli lagt ut for Hemne og Aure slik at jeg får de korrekte tallene på plass. Mvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.