Gå til innhold
Arkivverket

[#40783] Marie og Ivar ( Iver ), eller Ivarsson, på Rödöen, i Jämtland, Sverige.


Gjest Thorbjørn Granlund.
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund.

Det er mulig at jeg er masete, men vil ikke gi meg med disse etterlysningene på Rödöen, Jämtland. Jeg har nå fått nye opplysninger, som forteller at disse folkene skrev seg for Ivarsson. Jeg har følgende navn : Jacob Ivarsson,som nok bodde ved Rätansbyn i Jämtland, Ivar Ivarsson, til Bränan, i Jämtland, videre Amalia Ivarsson, Lovise Ivarsson ( gift Nilsen ), til Viborg i Danmark. Alle skal være født på Rödöen, men er kanskje ikke døpt der ? Og alle disse må jo være født før 1900 ? Kan det være mulig at det fortsatt lever noen av denne slekten, enten på Bränan eller ved Rätansbyn, i Jämtland ? Hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ivarsson, JakobRätansbyn 8:18Död 26/3 1953.Kyrkobokförd i Rätan, Rätans kn (Jämtlands län, Jämtland).Född 16/7 1879 i Oviken (Jämtlands län, Jämtland).Gift man (5/5 1914). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Rätan, Bergs kn (Jämtlands län, Jämtland)Nå ble iallefall jeg glad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ivarsson, IvarÅ församlingen skrivenDöd 12/9 1950.Kyrkobokförd i Rätan (Jämtlands län, Jämtland).Född 10/4 1874 i Sveg (Jämtlands län, Härjedalen).Ogift man. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Rätan, Bergs kn (Jämtlands län, Jämtland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Om Jakob i 1890 tellingen står det. Pojke ensam. foreldrenes vistelseort ukjent. Døpt i Oviken. Kansje noen ville skjekke opp. Venter spent. Mvh Hanne. Bra du ikke ga deg Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Jeg tror jeg hadde sett litt feil, og blandet Jacob og Ivar, men var det ikke slik at Jacob ble gift, 5/5 - 1914 ? skal lure på hva den het ? Nå mangler jeg faktisk bare Amalia Ivarsson og Lovise Ivarsson. Med hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Jeg tror jeg hadde sett litt feil, og blandet Jacob og Ivar, men var det ikke slik at Jacob ble gift, 5/5 - 1914 ? skal lure på hva den het ? Nå mangler jeg faktisk bare Amalia Ivarsson og Lovise Ivarsson. Med hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Har en Amalia Ivarsdotter f 1869 i Åmot Norge. Arbetskvinna. Bor alene i Håf i Ås Jemtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Har funnet Jakobs fødsel.Oviken Jämtland 16 juli 1879, oägta barn Jakob. Froreldre: Ivar Jakobsen og hustrun Maria Ingebregtsdotter. Ej gifta. (Det står: Ivar Jakobsen från Wen...(vanskelig å få tak på stedsnavnet)).Har tittet etter Ivar Ivarsson født i Sveg, men fant han ikke der. Der står det bare 3 fødsler innført i april 1874. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg kunne ha tenkt meg at mannen til Marie het Jakob, ettersom en av sønnene ble døpt det samme. Men da hadde Marie Engebretsen barn med to stykker. For datteren Marie, f. 17/7 - 1876, hadde Iver Pedersen, fra Gudbrandsdalen som far. Da er det altså : Ivar Ivarsson,f. 10/4 -1874, Emilie Pauline ( kalt Amalia ), f. 30/11 - 1877 samme far,( men her het moren Ragnhild Evensdatter Morsveen, Åmot, f. 1/7 - 1855 ). Jacob Ivarsson, f. 16/7 - 1879, Pauline, f. 16/4 - 1882 og Eline Josefine, f. 27/7 - 1883, og både Pauline og Eline Josefine, er født på Rödöen i Jämtland. Dette er noe av en undelig familie. Nå mangler det en person : Lovise, som ble gift Nilsen, og som kom til Skals, i Viborg, Danmark. Men Marie Pedersdatter Engebretsen, f. 8/2 - 1844 og mannen Ivar Jakobsen, er fremdeles en gåte hvor ble av. Døde de i Sveg, iJämtland, Oviken, Rätanbyn eller på Rödöen ? skulle minst tro at de hadde vært nomader. Det er enda gåtefult. Med hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Det er vel ikke helt usannsynlig heller at barna kan ha forskjellige fedre ? Nå var jo ikke Ivar og Maria gifte ved jakobs fødsel i 1879.Kjenner du til noen plass/gårdsnavn på disse stedene ? Det ville vært så mye lettere å finne dem i husforhørene.Kan titte litt mer i løpet av dagen ettermiddagen og se om det er mulig å finne noe. Jämtland er ikke det länet som har størst utvalg på genline, men skal se. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Desverre så vet jeg ikke noe bestmt, bare at Pauline ( brukte Engebretsen ), f. 16/4 - 1882, ble g. m. blikkenslager Ole Kristian Hansen, Orkanger. De hadde flere barn : Mary Constanse Hansen, f. 23/11 - 1904, Hildur Klarise Hansen, f. 30/10 - 1907, og Therese Kristine Hansen, f. 22/10 - 1910. Disse tre er født på Rödöen i Jämtland, så vi ser her at det er Rödöen som må være selve knutepunktet. Derfor så er det merkelig hvis det ikke skulle være skrevet mere om denne familien i kirkebøkene for Rödöen. Det er deres dåpsattester som bekrefter at de er født der. De to yngste av disse barna var født i Orkdal, Ole Valdemar Hansen, f.15/9 - 1913, og Odd Valentin Hansen, f. 19/7 - 1915. Men ellers så vet jeg alt om denne familien. Jeg har også hele familien til den yngste av barna til Ivar Jakobsen og hustru Marie Pedersdatter Engebretsen. Det var Eline Josefine, f. på Rödöen i Jämtland, 27/7 - 1883. Med hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Jeg har snakket med en etterkommer av Emilie Josefine Engebretsen, som var født på Rödoën i Jämtland, 27/7 - 1883, og han var nesten sikker på at det skal være etterkommere av Jacob Ivarsson, i Rätansbyn i Jämtland. Jacob Ivarssons far Ivar Jacobsen, viste de ikke hvor var fra, hadde bare en W kan den stå for Wärmland ? Denne Jacob Ivarsson født 16/7 - 1879, og gift 5/5 - 1914. Ettersom de har funnet ut dette, så må det vel også måtte stå der hvem han ble gift med ? Med hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Ivar, född 10/4 1874, finns upptagen i Linsell (annexförsamling till Sveg). Född 'oäkta' av arbetaren Ifvar Jakobsson och pigan Maria Pehrsdotter, vars hemvist uppges vara 'Omott o Sö...? i Norge'.Uppgiften att Jakobs föräldrar inte var gifta vid hans födelse 1879, finner inget stöd i födelsenotisen. De anges som 'Arb. Iwar Jakobsson H(ustr)u Maria Ingebrektsdotter', med hemvist Linsell Glissjöberg. Hade sonen varit utomäktenskaplig, skulle det ha uppgetts i kyrkboken.Ortangivelsen är emellertid felaktig. Glissjöberg ligger inte Linsell utan i huvudförsamlingen Sveg. Det är noterat att attest skickats till Linsell 8/12 1879, men födelsen är inte införd vare sig i Linsell eller Sveg. En sannolik förklaring är föräldrarna inte var kyrkskrivna där. De finns inte heller i 1890 års folkräkning. Därför tvivlar jag på de är inskrivna i husförhörslängderna, åtminstone före 1891.När Jakob Ivarsson gifter sig 1914, uppges han vara från Söre i Lits församling (Rätan EI:3).Vid genomgång av Rödöns församlingsbok (1900-1915), med min koncentration på kolumnen för födelseorter och explicit Norge, har jag inte lyckats finna några familjemedlemmar där. Inte heller i förteckningen över utrikes undersåtar i samma volym.När man i Jämtland uppger Rödön som födelse- eller hemort, är det i modern tid alltid Rödöns socken och inte hela gället (pastoratet) som menas. Här tror jag vi skiljer oss från våra grannar på andra sidan kölen. Är det alltså möjligt att 'Rödöen' också kan innefatta annexsocknarna Aspås, Näskott och Ås ?Till sist: Rödön är ingen ö, utan namnet är en senare förvrängning av ett mycket gammalt s.k. vin-namn, som på 1700-talet skrevs Röden eller på norsk Röa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, disse er ikke lette å finne. Jeg fant Jakobs fødsel innført i Ovikens församling, og der står det krysset av i ruten for at foreldrene ikke var gifte. Det står ikke skrevet, men altså krysset av i kolonnen. Ellers har jeg forsøkt å se etter Pauline og Eline Josefine, men har ikke funnet dem enda.Et spørsmål Karl Göran: Var det sånn at man ikke var med i husforhöret om man ikke var kyrkskrivna ? Trodde i min enfold at alle var med ? Der ser du man lærer hele tiden, heldigvis. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Jeg holder fortsatt en knapp på Rätansbyn i Jämtland, som sønnen til Eline Josefine Ivarsdotter hevder. Han mener bestemt at det i Rätansbyn må finnes etterkommere av Jacob Ivarsson. Jeg fikk oppgitt en lenke her forleden som jeg kunne sende spørsmål om til Sverige, men desverre så skrev jeg ikke av den med en gang, og dermed forsvant den bare. Hvis jeg hadde hatt den lenken til Sverige, så kunne jeg prøve med noen spørsmål der. Jeg akter ikke å gi meg så lett, for et eller annet sted må de finnes. Med beste hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Jeg holder fortsatt en knapp på Rätansbyn i Jämtland, som sønnen til Eline Josefine Ivarsdotter hevder. Han mener bestemt at det i Rätansbyn må finnes etterkommere av Jacob Ivarsson. Jeg fikk oppgitt en lenke her forleden som jeg kunne sende spørsmål om til Sverige, men desverre så skrev jeg ikke av den med en gang, og dermed forsvant den bare. Hvis jeg hadde hatt den lenken til Sverige, så kunne jeg prøve med noen spørsmål der. Jeg akter ikke å gi meg så lett, for et eller annet sted må de finnes. Med beste hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Jakob Ivarsson var gift med Selma Kristina Jakobsson (1877-1963). Ivar var ett ovanligt namn i Rätan. Möjligen kan Axel Ivan Ivarsson (1920-1986), född i Rätan, ha varit en son.I husförhörslängderna är endast kyrkskrivna införda. Däremot förekommer de vanligen i andra kyrkböcker bland födda, vigda och döda. Men det var inte alltid säkert. Det hände att prästerna efter dopet av icke bofasta föräldrars barn gav dopattesten direkt till dessa utan att införa födelsen i kyrkboken.Även i de svenska folkräkningarna finns bara skrivet folk. Vad jag förstår omfattar de norska motsvarigheterna alla personer som vid en tidpunkt var bosatta på respektive ort. Det bör innebära t.ex. att en svensk i Norge, som fortsatt vara skriven i Sverige, kan vara införd i två samtida folkräkningar.Medan däremot en norrman, som utan attest begett sig till Sverige, inte nödvändigtvis är införd någonstans.Angående Ovikens (och andra socknars) födelseböcker finns ingen ruta att kryssa för beträffande föräldrars civilstånd. Det måste vara ett missförstånd. Däremot är det vanligt i senare delen av 1800-talet att det antal år föräldrarna varit gifta uppges. Såvida det var känt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Takk for opplysningen, det var storartet, Men denne Selma Kristina Jakobsson, hvilken dato var un fødti 1877, og hvilken dato døde hun i 1963. Og så er spørsmålet : Finnes det noe der borte som leser dette, og som kan gi meg ytterligere opplysninger om denne Axel Ivan Ivarsson, f. 1920, og som døde i 1986 ? Ville gjerne hatt kontakt med evt. etterkommere. Hilsen: Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Et spørsmål Karl Göran, og det er ikke for å mase men interessant å vite til en annen gang.Jeg kommer tilbake igjen til fødelsesboken der Jakob ble innført i Oviken. Det er 2 kolonner jeg lurer påcivilstånd (barnets etter hva jeg forstår): OäktaModeren: ej gift.Jeg kan ikke forstå det annet enn at barnet var uekte født, og derfor spør jeg. Du er jo svensk og bedre kjent med det. Har jeg misforstått disse kolonnene så veldig ? I såfall vil jeg nemlig gjerne lære av mine feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.