Gå til innhold
Arkivverket

[#40789] Mangelsgården, tvangsarbeidsanstalten, Christiania


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Er det noen der ute som kan hjelpe meg med informasjon om Mangelsgården i Storgata i Oslo. Ikke doll-husavdelingen, men arbeidsanstalten i 1870-årene.Evt. også om muligheten for å finne bestemte personer der. Jens Jensen Storbråten fra Eidsvold og hans familie var under Aker fattigstyre, og både han og hele hans familie ble innsatt her flere ganger, bl.a.17.12.1873. Er interessert i alt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Martinsen

Du finner Mangelsgården i folketellingen 1875 for Kristiania. Adressen er Storgaten 36. Jeg gjorde et raskt søk, men fant ikke han du søkte etter. Mvh. Solveig Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Er det avhandlingen til Wenche Blomberg du henviser til Tore ? Har vært i kontakt med henne og hun har konsentrert seg om dollhuset ved Mangelsgården, ikke arbeidsanstalt-avdelingen. Men kanskje det er en annen avhandling du tenker på? Til Solveig - Jens Jensen var nok ikke på Mangelsgården i 1875, han døde på Pleiestuen på Neubergsløkka, gamle Aker sykehus 30. april dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen takk for innlegg. Lars Ove, jeg hadde bare sett den siste lenken din tidligere. Interessant lesning. Men hvordan er det mulig å få vite mer om organiseringen i hverdagslivet, og evt. mer om Jens Jensen? Vet dere noe om det gamle Aker sykehus som eksisterte i 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.