Gå til innhold
Arkivverket

[#40791] Peder Andersen Löche, Norderhov - för 1760


Gjest Helge R. Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Næss

En Peder Andersen, gaardbruker, fra 'Löche' (Löken ?) i Norderhov var angivelig ca. 1761 medeier av Storo i Aker (nå i Oslo) og senere medeier(?) av Nes gaard i Maridalen i Aker. Kan hans slekt finnes på Ringerike? Meget takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Jeg innser at det er ferietid og vi reiser nå bort 1 mnd., men vil ta saken opp igjen i 2.halvdel av august, når også min venn Ellef Ellefsen på Ringerike kanskje er tilbake (: smil !) Mine mangslungne veier har igjen fört meg til Ringerike...Noen supplerende opplysninger om antatte 3-tipp-oldefar Peder Andersen: död 24/5-1807 på Nes i Maridalen i Aker, 91 år, dvs. f. ca. 1716 angivelig på Löche i Norderhov (kilde:Sollied).Konen het Mallene Olsdatter, döde samme sted den 5/1-1812, 90 år, dvs. f.ca. 1721, sted ukjent. De döde begge hos datteren Malene Pedersdtr. Nes hvis mann eide nedre Nes.Jeg innser at dette kan være håplöst siden vi har så dårlige kilder for angitte perioder. Han kan vel ha kommet av husmannsslekt i Norderhov, siden han flyttet så mye, men har tydeligvis hatt en viss evne til å kjöpe seg jord-eiendommner: en tid Store Ou (Storo), senere Nes gaard i Maridalen, begge i Aker (Oslo). - God sommer til alle som leser dette !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Helge R. Næss

Jeg tillater meg å trekke frem nr. 40791 i håp om at 'noen' Norderhovs-eksperter er kommet hjem fra ferie? Selv kom jeg for tidlig hjem etter et ulykksalig armbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ser du ennu ikke har fått svar fra noen Norderhovs-eksperter. Heller ikke jeg finner noen passende Peder Andersen. Kortregisteret til skifteprotokollene for Ringerike og Hallingdal har han ikke med under noen Løken-gård.Ei heller er han tatt med i *Ringerikske Slekter* under Løken i Haug. Løchen (Løkke) i Ådalen er der undersøkt temmelig grundig rundt fra før, uten at noen passende kandidat sees å være derfra. Det er som du trolig vet også Løken i Hole. Bygdebøkene for Hole er nylig lagt ut på nett. Finner han ikke omtalt der LenkeDe mikrofilmede kirkebøkene fra Norderhov er meget vanskelige å lese fra slutten av 1716, og flere år fremover. Nederste halvdel av flerfoldige sider er så svakt gjengitt, at de er nærmest uleselige, Venter med lengsel på at de blir skannet, slik at de blir mulig å tyde.Vet du hvor Peder og Mallene giftet seg? Eller hvor de fikk barna? I kirkebok nr.2 for Norderhov, side 132 (Rull HF 407) fant jeg ei Malene døpt 2.juni 1721. Foreldrene var Ole Bure og Elsebeth Pedersd. Bure. Forlovere Ole Raa, Ole Wejsteen, Sven Jørgensen, Anne Sophia Ramus og Gunild Wejsteen. Hverken Malene eller foreldrene er omtalt under Burud (Bure) i *Ringerikske Slekter*. Husmannsfolk var de neppe, flere bønder blandt fadderne, pluss prestedattera. Det var endel slektsforbindelser mellom Burud og Løken, så du kan jo ha denne Malene Olsdattera i minne.Vart ikke store hjelpen, i denne omgang. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Paret Ole og Elsebeth som Ellef har funnet, blir omtalt i en halvferdig slektsartikkel jeg har liggende for kommende publisering i Hringariki. Jeg kan derfor bidra med noen få utfyllende opplysninger.Malene Olsdatter var i 1746, ved skiftet etter sin barnløse farbror Nils Jørgensen på Stiksrud i Haug, omtalt som 28 år gammel og bosatt hos sin mor Elsebeth Pedersdatter i Bragernes. Hennes alder er åpenbart litt overdrevet ved skiftet, men det er jo ikke uvanlig.Om hun kan være den rette, aner jeg ikke, men det kan jo kanskje være et poeng å se etter en eventuell vielse i kirkeboka for Bragernes.Jeg veit ikke om det kan være til noen hjelp, men Malene hadde følgende 4 søsken i 1746: Peder var 33 år og hadde ikke vært i landet på 7 år; Marthe var 24 år og bosatt i Danmark; Hans var 20 år og på fart med kjøpmannsskip; Jørgen var 14 år og bodde sammen med sin mor.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Hjertelig takk til Ellef Ellefsen og Ole Yttri.Som för sagt, er det jo neste genealogisk galskap å slite seg bak noe slikt som 1720, når kildene er så dårlige.Men jeg tror at jeg med deres og Sollieds hjelp er på sporet av noe.STEDSNAVNENE: FT 1801 for Norderhov har 2 nokså lignende navn, Löche (=Lökke ?) og Löchen. Löche var kanskje en liten plass som er forsvunnet ? Forstår at det finnes: Löken i Haug og Hole, og Lökke i Ådalen.Peder Andersen 'Löche'- senere Store Ou i Aker/Oslo og Nes i Maridalen, döde 24/5-1807 ca. 91 år gml., dvs. f. ca. 1715 - Norderhov ?? (Antall av ? antyder graden av vill gjetting !) Noen giftermål er ikke funnet for alle som nevnes her, undtatt datteren og Ole Nes, det er kjent. Malene og Ole Nes' egne barn i Maridalen er velkjent.Til Ole Yttri (ref. hans siste avsnitt): Malene Olsdtrs. sösken barn skal komme i min neste melding (siden jeg ikke kan gå ut av dette innlegget for å slå opp i min database - for da mister jeg teksten i dette innlegget, ser det dessverre ut til. Jeg må venne meg til å lage utkast i Notepad..)Peders far var angivelig en Anders Pedersen Löche, fra Ringerike (?) f. ca. 1690 ?? - Denne Anders finnes (iflg. Sollieds 'Akersgaarder') også hos Store Ou (idag: Storo) og/eller övre Nes i Maridalen (også i Aker/Oslo).Peder Andersens kone, Malene Olsdtr. som döde 5/1-1812 ca. 90 år var derfor f. ca. 1721 - kanskje også på Ringerike ?Ja: den Malene Olsdtr. Bure/Burud som var dpt. i Norderhov ? 2/6-1721 stemmer jo vidunderlig - 'hvis det bare kan bevises...Disse 2 (Peder og Malene) er mine 2x-tipp-oldeforeldre på den kanten og de döde sannsynligvis i pleie hos datteren Malene Pedersdtr. (nedre) Nes som var f.ca. 1762, men föde-stedet hennes er ikke funnet - kanskje det også var på Ringerike eller Store Ou. (Hun finnes ikke i kirkebok for Aker).Jeg tror stadig sikrere at alt dette er Ringeriksfolk, men man vil jo helst tro det som passer for en, iflg. den menneskelige natur !Malene Pedersdtr. var gift med eieren Ole Christensen Nes i Maridalen (og de er mine 2xtipp-oldeforeldre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Til Ole Yttri's siste avsnitt:Maren Olsdtr.'s söskenflokk kjenner jeg ikke, dessverre.At alderen hennes er litt feil i 1748 er typisk for all unöyaktigheten i skiftebökene.Hennes barn med Peder Andersen 'Löche' skal angivelig ha vært nedenstående (- men her er vi forelöpig på tynnn is):Ole Pedersen f. ca. 1760(??) - senere til Kirkeby i Maridalen ?Malene Pedersdtr. til Nes - f. ca. 1762 ?Anne Pedersdtr. f. ca 1763 ?Peder Pedersen f. ca 1768 ? Endre Pedersen (??) - usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.